Auton ABS anturi
ABS tunnistin
ABS tunnistin: hyödyllistä tietoa
Järjestelmä toimi yksinkertaisesti: auton liikkeessä pyörien kosketuspinta liikkumattomassa tilassa suhteessa tien pintaan, näin ollen pyörään vaikuttaa staattinen kitkavoima. Hidastus pyörien liikkuessa auton nopeudella on monta kertaa toimekkaasti kuin pyörän luiskaudessa suhteessa tien pintaan.
Alokkaalle autoilijalle ABS-järjestelmä on tärkeä, koska se mahdollistaa helpolla tavalla käyttää hätäjarrutuksen. Mutta joskus ABS-anturi päinvastoin lisää jarrutusmatkaa, se tapahtuu lumessa, hiekassa tai sorassa, kun luikitetut pyörät alkavat uppoa kuohkeassa maassa, minkä seurauksena on ylimääräinen hidastuminen. Siksi joissakin tapauksissa tämän järjestelmän on kytkettävä irti. Jos autossasi palaa AB:n merkkilamppu tai se ei pala, mutta painat jarrupoljinta, ennen pysähtymistä alkaa toimia ABS-järjestelmä, minkä syynä on yhden ABS-anturin vika, nämä anturit ovat joka pyörällä.
Jos tarvitset uutta ABS-anturia, niin älä menetä turhaan aikaa käyntiin kauppoihin. Tila näitä varaosia meidän verkkokaupastamme. Meillähän on kaikkein edulliset hinnat, koska tavaroita saamme suoraan valmistajalta. Samoin toimitamme tilattu varaosa lyhyessä ajassa ja sinulle sopivaan paikkaan. ABS-anturin lisäksi voit ostaa meiltä polttoaineen, hapin, öljyn tain lämpötilananturi.
ABS- (ESP-) sensoreiden viat
- sensorit eivät toimi oikein;
- kontaktit ovat kiinni tai hapettuneet;
- sensorit ovat vahingoittuneet mekaanisesta osumasta;
- johdotus on rikkoutunut.
ABS- (ESP-) sensoreiden vikojen merkit
- renkaat luisuvat kun auto käynnistetään äkillisesti, tai auto luisuu hätäjarrutuksessa;
- ABS- ja ESP- merkkivalot syttyvät kojelaudassa;
- polttoaineen kulutus kasvaa;
- moottorin teho on heikentynyt;
- jarrutusmatka pitenee liukkailla teillä.
ABS- (ESP-) sensoreiden vikojen syyt
- komponentit on asennettu väärin;
- sensoreiden mikropiiri on vahingoittunut;
- vialliset sulakkeet;
- auto käynnistyy jatkuvasti ankarasti;
- jarrujärjestelmä on rikki;
- autolla on hätäjarrutettu korkeassa nopeudessa.
Diagnostiikka
Tarkistaaksesi, toimivatko ABS- (ESP-) sensorit oikein, tarvitaan oskilloskooppi ja yleismittari. Sensorien kontaktien resistanssin tulee olla 1-1,5 kOm väliltä. Jos lukemat ylittävät hyväksyttävät arvot, tulee sinun tarkistaa sulakkeet ja johdotukset. Diagnostiikassa tarvitaan myös ohjelmistoja, koska sähköiset viat voivat johtaa mekaanisiin vikoihin.
Tarkistusta varten voit korvata sensorit sellaisilla, jotka toiviat 100% varmuudella. Jos sensoreissa ilmenee vikaa, tulee sinun tarkistaa myös järjestelmät, jotka ovat yhteydessä sensoreihin. Jos käytetään ei-alkuperäisiä osia, voi riittämätön kontakti johtaa vikoihin.
Tehdessäsi testiä, tarkista jarrumekanismien toiminta. TCS- (luistonesto) ja ABS-järjestelmien toiminnan tarkistamiseksi tarvitset erityisen alustan.
ABS- (ESP-) sensoreiden korjaus ja vaihto
Ennen korjaamista sinun tulee löytää vahinkojen syy. Tätä varten tulee tehdä täysivaltainen tarkistus. Jos komponenttien mikropiirit ovat vahingoittuneet, tulee ne korjata. Tällaista palvelua kuitenkin harvoin tarjotaan edes isoilla huoltamoilla.
Jos ajoneuvo on pysähtynyt äkkinäisesti yli 100 km/h vauhdissa, sensorien asetukset ovat voineet mennä sekaisin kovasta rasituksesta. Tällaisessa tapauksessa osa tulee säätää ja tarkistaa. Vahingoittuneet osat on suositeltavaa vaihtaa vain huoltamoilla.