
Auton Akku — auto
Käynnistysakku
Käynnistysakku: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa akun viat
Akun kunnon tarkistus alkaa silmämääräisellä tarkastuksella. Tämän tehdäksesi sinun tulee päästä käsiksi sen sisäosaan jossa sen levyt sijaitsevat. Sinun pitää vain irroittaa erityis korkki päällyssuojuksesta. Aloita arvioimalla elektrolyyttinesteen väri. Sen tulee olla kirkasta. Jos se on mustaa tai punertavaa, tämä on merkki siitä että akun levyt ovat kuluneet. Tällöin akku tulee vaihtaa. Seuraavaksi, tarkista onko elektrolyyttinesteen määrä rriittävä: kaikkien akun levyjen tulee täysin olla nesteen peitossa. Jos nesteen määrä ei ole riittävä, sitä tulee lisätä.
Tarkasta seuraavaksi akun lataus. Tämä voidaan tehdä mm. volttimittarin tai yleismittarin avulla. Sen nimellisarvo on 12.5-13V. Suurempi lukema tarkoittaa että akku on täysin ladattu, ja pienempi että se on puoliksi purkautunut. Ladatun akun jännitteen tulisi olla 13.5 -14V välillä. Jos se on tätä alhaisempi, auton laturi on viallinen.
Tarkista akun kunto myös seuraavien merkkien ilmaantuessa:
- moottorin käynnistyshäiriöt;
- akun nopea kuluminen;
- akun tärinän lisääntyminen ajon aikana;
- startin tai moottorin epävakaa toiminta;
- napojen korkea lämpötila.
Käyttöohjeita noudattamalla osan keskimääräinen käyttöikä on 4 vuotta. Akun kunto on suositeltavaa tarkistaa jokaisen huoltotoimenpiteen yhteydessä.
Akun vikojen aiheuttajia
Autolla ajaminen purkautuneella akulla ja pitkäaikainen varastointi voivat johtaa akun levyjen hapettumiseen. Tällöin akun levyjen pinnoille ilmestyy kristalleja joita elektrolyyttineste ei liuota. Tämä johtaa levyjen aktiivisen alueen pienenemiseen, ja akun kapasiteetin menetykseen. Laitteen lataussääntöjen noudatttamatta jättäminen saa aktiivisen massan putoamaan levyistä pois, ja tästä voi aiheutua oikosulkuja.
Äärimmäisen kylmille lämpötiloille altistuessa osan tiiviys heikkenee. Vikoja voi ilmetä sekä näkyvinä (kotelon paisumista ja vinoutumista, halkeamia), ja piilossa olevina (mikrohalkeamat joita ei paljain silmin voi havaita, mutta vaikuttavat elekrolyttinesteen laatuun ja akun toimintaan.
Elektrolyyttinesteen määrää ja tiheyttä koskevien vaatimusten laiminlyönti voi johtaa useisiin vikoihin. Alhainen nestetaso edistää levyjen tuhoutumista, ja liiallinen nesteen määrä saa nesten vuotamaan ulos akun tuuletusrei’istä. Tämä taas johtaa muiden auton osien vioittumiseen. Myös elektrolyyttinesteen epäpuhtaudet lyhentävät osan käyttöikää.
Akun korjaaminen ja vaihtaminen
Akun itsekorjaaminen on mahdolista elektrolyyttinesteen lisäämisen, asennuspulttien kiristämisen, ja akun napojen puhdistamisen osalta. Jos kyse on taas hapettumisesta, oikosulusta, tai napaisuuden kääntymisestä, se tulee vaihtaa. Voit tehdä tämän helposti itse. Tätä tehdessäsi, on suositeltavaa kytkeä auton sähkölaitteet (matkamittari, navigointijärjestelmä, radio) toiseen akkuun. Tämä estää niiden asetuksia resetoitumasta.
Akun vaihtaminen tapahtuu seuraavasti:
- Poista avaimet virtalukosta ja avaa konepelti.
- Löysää navan pultin mutteria.
- Irroita johto miinus-navasta.
- Irroita suojus, ja irroita johto plus-navasta.
- Jos akku on kiinni pidike-klipillä, myös se tulee irroittaa.
- Irroita vanha-akku
- Asenna uusi osa paikoilleen.
- Asenna irroitetut osat paikoilleen.