Auton Taka-akselin puslat
Taka-akselin hela
Taka-akselin hela: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa akselipuslien viat
Määrittääksesi osien kuluman, sinun tulee tarkistaa takapyörien kunto huolellisesti. Jos pyörien suuntaus on vinoutunut ja ne olivat aiemmin kunnossa, tämä voi olla merkki siitä että puslat ovat vioittuneet.
Perinpohjaisempi tarkastuskeino on asettaa ajoneuvo rasvamonttuun, irroittaa puslat, ja tarkistaa puhdistamisen jälkeen niiden kunto. Jos niissä ilmenee halkeamia,repeämiä, tai muita vaurioita, puslat ovat vioittuneet ja ne tulee vaihtaa.
Myös seuraavat ovat merkkejä siitä että puslat tulisi vaihtaa:
- Jousituksesta huonolaatuisilla teillä ajaessa kuuluva kirskunta ja koputus;
- Ajoneuvon ohjattavuuden heikkeneminen, ohjausvastauksen hidastuminen, ja epävakaus kääntyessä;
- Renkaiden epätasainen kuluma.
Akselipuslien vikojen aiheuttajia
Yksi syypää osien vaihtamisen tarpeelle on niiden käyttöiän päättyminen. Akselipuslat ovat melko luotettavia osia, niiden käyttöikä on 100,000km. Kuluttava ajotyyli ja huonolaatuisilla teillä ajaminen voivat kuitenkin lyhentää niiden käyttöikää merkittävästi.
Myös osien valmistusmateriaalilla on suuri vaikutus. Jos kumiosa on valmistettu sopimattomasta materiaalista, se kuluu paljon nopeammin loppuun, ja tulee myös vaihtaa nopeammin
Akselipuslien vaihtaminen
Näiden osien vaihtaminen on melko aikaa vievä toimenpide; lisäksi se vaatii erityisen irroitustyökalun, joten se on parasta jättää ammattilaisille. Asianmukaiset varusteet ja tarvittavat taidot omatessa itsevaihtaminen voi olla kuitenkin mahdollista. Taka-akselin puslien vaihtamiselle järjestys on seuraava:
- Aseta auto rampille, varmista että se pysyy paikoillaan.
- Helpottaaksesi töitä, nosta auton perä tunkin varaan ja irroita takapyörät. Jos käytössäsi on autonosturi et tarvitse tunkkia.
- Irroita jarrusäätimen tanko taka-akselista (vasemmalta puolelta). Tämän tehdäksesi, irroita kiinnike, ja vedä seisontajarrun vaijeri sivuun e (oikealla puolella).
- Irroita taka-akselin kannattimeen kiinnittävä pultti.
- Nosta auton perä ilmaan tunkilla, ja vedä akselin reivireikä alas.
- Aseta aiemmin valmisteltu puulohko akselin ja auton korin väliin, niin että akseli on reivireiän alapuolella, ja paina pusla erityisen irroitus-työkalun avulla ulos.
- Puhdista komponentin asennuksen paikka pölystä, liasta, korroosiojäämistä, ja voitele se erityisellä voiteluaineella tai saippualiuoksella, paina sisään uusi holkki käyttäen poistotyökalua. Älä käytä rasvapohjaista voiteluainetta tai moottoriöljyä, sillä nämä yhdisteet tulevat tuhoamaan holkin kumiosan rakenteen ajan kuluessa.
- Kokoa komponentit vastakkaisessa järjestyksessä. Kiristä uusien holkkien pultit kireäksi vasta, kun auto on sammunut.
- Tasaa renkaat.
On suositeltavaa aina vaihtaa holkit pareissa, koska käytön aikana komponentit altistetaan yhtä suurille kuormille. Lisäksi tulisi pitää mielessä, että etupalkin algoritmi on erilainen verrattuna takapalkkiin. Holkin vaihdon toimenpiteen nuanssit riippuvat myös ajoneuvon mallista, jonka takia sinun tulee varmistaa, että luet ajoneuvosi tekniset dokumentit ennen työn aloittamista.