Auton Akselipalkki
Apurunko
Apurunko: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa auton rungon viat
Voit tarkistaa auton rungon kunnon itse ainoastaan silmämääräisesti. Huomattavat vauriot, heiluminen, halkeamat, ruoste, ja kiinnikkeiden löystyminen ovat kaikki merkkejä siitä että kori kaipaisi kunnostusta/vaihtoa. Perinpohjaisempi tarkastaminen vaatii erityisvarusteita ja tulee suorittaa korjaamolla.
Voit tunnistaa rungon vauriot myös seuraavista merkeistä:
- pyörien suuntaus ei onnistu;
- ongelmat ovien sulkeutumisessa;
- lisääntynyt väli korin osien välillä;
- Ajoneuvon ajautuminen sivulle suoraan ajaessa;
- Renkaiden ennenaikainen tai epätasainen kuluma;
- epämuodostumat auton lattiassa;
- kallistuksenvakaajan puslien löystyminen.
Auton rungon vikojen aiheuttajia
Auton rungon halkeamat, vauriot ja vinoutuminen syntyvät törmäyksien aiheuttamista iskuista. Myös töyssyistä ajaminen voi aiheuttaa samankaltaisia vaurioita, etenkin korkeilla nopeuksilla ajaessa. Yleensä akselipalkissa, tukivarsissa, ja apurungossa esiintyy vaurioita yhtä aikaa.
Kaupallisissa ajoneuvoissa rungon vinoutuminen voi syntyä jatkuvan raskoilla kuormilla ajamisen tai kuorman taakan sopimattoman levityksen seurauksena. Osan vaurioitumisen riski kasvaa etenkin huonolaatuisilla teillä ajaessa, sillä se voi johtaa niittien kiinnitysten löystymiseen. Rungon halkeamat taas voivat syntyä esim. Hinausohjeiden laiminlyönnin seurauksena.
Toinen rungon yleinen vikojen aiheuttaja on ruoste. Useimmiten sitä esiintyy säilytettäessä autoa ulkona, maalipintaan kohdistuneiden vaurioiden kunnostamisen viivyttelyn/ kunnostamatta jättämisen seurauksena.
Auton rungon korjaaminen
Auton runko voidaan korjata ainoastaan huoltamolla erityisen runkolaitteen avulla. Runko suoristetaan erityisten yli 10 tonnin vetokapasiteetin omaavien hydraulisten nostolaitteiden, vesioinaiden, ja muiden laitteiden avulla. Käyttävien voimien ja vetosuuntaa koskevat laskelmat määritetään erityisen tietokoneohjelmiston avulla.
Rungossa olevat halkeamat voidaan korjata hitsaamalla niihin paikat. Myös liian ruosteiset kohdat voidaan korjata samalla tavalla.
Jos ruostetta on vain vähän, vaurioituneet kohdat puhdistetaan ja pinta käsitellään erityisellä liuottimella, jonka jälkeen se hiotaan ja maalataan.
Auton rungon vaihtaminen
Nyrkkisääntönä on, että ensimmäiseksi käydään läpi kaikki keinot vikojen eliminoimiseksi korjaamalla. Sillä korin vaihtaminen on erittäin työläs ja kallis toimenpide, ja tietyissä maissa se edellyttää rekisteröintiä alan instituutteihin. Tarkastuksessa asiantuntijat määrittävät onko uuden rungonasentaminen tarpeen. Useimmiten tälläiseen ratkaisuun päädytään vain äärimmäisissä tapauksissa, mutta jos se on tarpeellista, se toteutetaan aina korjaamolla.