Auton Egr venttiili
Pakokaasun kierrätysventtiili
Pakokaasun kierrätysventtiili: hyödyllistä tietoa
Miten tunnistaa viallisen EGR-venttiilin
Pakokaasun kierrätysjärjestelmän (EGR, exhaust gas recirculation) venttiilin kunnon tarkistaminen on todella hankalaa: pakokaasujärjestelmän diagnostiikka ei ole ainoastaan pelkästään aikaa vievää, se vaatii myös ammattilaisten laitteet. Siksi on parempi jättää tarkastus huoltokorjaamon asiantuntijoille.
Vanhoissa autoissa, joissa ei pakoputkistoon luotua vastapainetta, tarkastus tehdään poistamalla venttiili. Siihen liitetyllä vakuumipumpulla luodaan 250 mmHg:n tyhjiö. Jos komponentti on käyttökelpoinen, sen tanko vetäytyy sisään ja avaa lukitusmekanismin, jolloin tyhjiö ei pysy asetetulla tasolla kuin korkeintaan 30 sekuntia. Muussa tapauksessa osa on vaihdettava.
Moderneissa ajoneuvoissa, joiden katalysaattorit luovat vastapainetta, edellä on kuvatun diagnostiikan suorittaminen olisi epäkäytännöllistä. Tällöin tee tarkastus ajoneuvon valmistajan suositusten mukaisesti.
Huomaat, että EGR-järjestelmän venttiili tarvitsee diagnosointia seuraavista oireista:
- moottori toimii epävakaasti alhaisilla kierroksilla ja joutokäynnillä;
- kojelaudalla ajotietokone ilmaisee virheen;
- polttoaineenkulutus kasvaa;
- moottorin teho laskee.
Syyt EGR-venttiilin toimintahäiriöihin
Yleisin syy EGR-venttiilin toimintahäiriöihin on huonolaatuisen polttoaineen käyttö. Sen sisältämät komponentit lisäävät noen muodostumista, joka johtaa lopulta venttiilin jumittumiseen ja sillä on kielteinen vaikutus moottorin metalliosiin ja muihin järjestelmiin.
Ruiskutussuuttimien likaantuminen, pumpun suorituskyvyn heikkeneminen ja imujärjestelmän tiiveyden menettäminen heikentävät ilman ja polttoaineen seoksen valmistusprosessia. Seoksen vääristyminen voi johtaa pakokaasun lämpötilan nousuun, josta seuraa venttiilin palaminen. Tämä vika voi myös johtua sytytyksen ajoituksen tai ruiskutusjärjestelmien toimintahäiriöistä, kun polttoainetta palaa pakosarjassa.
Yleinen EGR-venttiilin vika on kalvon repeäminen. Se voi johtua lian kertymisestä kalvon pinnalle, huonolaatuisista komponenteista, tai virheellisestä venttiilin huollosta, kuten syövyttävien puhdistusaineiden käyttämisestä sen puhdistamiseen.
EGR-venttiilin korjaus ja vaihtaminen
Komponentin korjaustoimet rajoittuvat puhdistukseen. Poistaaksesi likaa ja nokea, taputtele ensin venttiilin runkoa pehmeä kantaisella vasaralla, ravista tai puhalla sitten murut pois venttiilin sisältä. Menoreikä voidaan puhdistaa varovasti pienellä ruuvimeisselillä. Muista, ettei venttiiliä saa koskaan huuhdella liuottimilla.
Vaihtaaksesi viallisen venttiilin, toimi seuraavasti:
- Pura imuilman putkiston syöttökammio.
- Irrota imuletku venttiililtä.
- Kierrä auki pultit, jotka kiinnittävät osan imujärjestelmään.
- Irrota venttiili ja vaihda se uuteen.
- Asenna osat takaisin päinvastaisessa järjestyksessä.