Auton Hehkutulppa
Hehkutulpat
Hehkutulpat: hyödyllistä tietoa
Miten tunnistaa viallisen hehkutulpan?
Hehkutulpat voi diagnosoida joko huoltokorjaamolla tai itsenäisesti. Se voidaan tehdä erilaisilla menetelmillä. Ensimmäiseen menetelmään, tarvitset yleismittarin. Säädä laite vastuksen mittaustilaan. Laita yksi mittarin johdin hehkutulpan lähtöön ja toinen ajoneuvon runkoon. Jos kontaktia ei ole, komponentti on viallinen.
Saatat huomata, että hehkutulpat tarvitsevat diagnosointia seuraavista oireista:
- moottori ei käynnisty, tai käynnistäminen on vaikeaa;
- moottori ei toimi kunnolla;
- havaitset valkoista pakokaasua.
Syyt hehkutulppien hajoamiseen
Yksi hajoamisen syistä on hehkulangan käyttöiän loppuun kuluminen, sillä ne on suunniteltu kestämään 50.000 - 60.000 kilometriä. Kuitenkin, jos vikoja alkaa tulla jo paljon pienemmillä mittarilukemilla, syy löytyy usein polttoainelaitteiden toimintahäiriöistä. Osan hajoaminen voi myös johtua korkean jänniteen säätimen tai laturin toimintahäiriöistä.
Jos ruiskusuuttimet ovat likaiset tai kuluneet, runsas polttoaineen suihku suuntautuu lämmittimen työosiin. Tästä seuraa lämmittimen kuoren eheyden häviäminen ja sen seurauksena, hehkulanka rikkoutuu.
Jos ohjausrele on vaurioitunut, hehkutulppa ylikuumenee. Tässä tapauksessa komponentin kuori vääntyy ja sulaa pinnalta ja hehkulanka palaa. Myös itse rele voi olla palanut tai siitä tulevat johdot voivat mennä poikki tai hankautua.
Komponentin vika voi liittyä sen virheelliseen käyttöön, valmistusvirheisiin tai osien huonolaatuisuuteen. Osa voi myös vahingoittua, jos virheellisen asennuksen johdosta se kiristetään väärin.
Hehkutulppien vaihtaminen
Viallinen osa on vaihdettava. Tämä tulisi jättää huoltokorjaamon asiantuntijoiden tehtäväksi, sillä osan materiaali on hyvin haurasta ja se voi vaurioitua, jos se asennetaan väärin.
Pitääksesi hehkutulpat hyvässä kunnossa, tee niille rutiinitarkastus kerran puolessa vuodessa. Komponentti on vaihdettava 60000 kilometrin välein.