Auton Huohotin
Kampikammion tuuletus
Kampikammion tuuletus: hyödyllistä tietoa
Kuinka havaita kampikammion tuuletusjärjestelmän viat
Voit tarkistaa kampikammion tuuletusjärjestelmän toimivuuden painemittarin avulla. Tätä varten sinun tulee kytkeä mittari öljyntäyttökaulaan erityisen adapterin avulla. Anna moottorin lämmetä ennen mittauksien ottoa. 700-800 kierrosnopeuden kohdalla paineen tulisi olla 500-1500 Pa. Kun moottorin nopeus kasvaa 2200-3500 rpm:mään kampikammiossa tulisi olla 100-500 Pa:n alipaine. Mikäli paine ei tipu kierrosten lisääntyessä, kampikammion tuuletusjärjestelmän ohitusventtiili on rikkoutunut. Jos alipaine ylittää vakioarvot, ilmansuodatin on mitä todennäköisimmin tukkiutunut.
NB! Nämä arvot ovat yleistettyjä, ja ne koskevat tilavuudeltaan 1.8-3 litraisia moottoreita. Voit tarkistaa kampikammion vakiopaineen ajoneuvon ohjekirjasta.
Mikäli et omista painemittaria, aseta kätesi täyttökaulan ylle ja käske toista ihmistä nostamaan kierroksia 2000-2500 minuutissa. Jos koet paineen lisääntyvän samalla, kampikammion tuuletusjärjestelmässä on vika.
Tarkastaaksesi ohitusventtiilin kunnon, puhalla siihen ensin yhdeltä ja sitten toiselta puolelta. Toimiva venttiili ei anna ilman liikkua muuta kuin yhteen suuntaan.
Myös seuraavat ovat merkkejä kampikammion tuuletusjärjestelmän vioista:
- kaasuläpässä ilmenee öljyä;
- moottorin epävakaa tyhjäkäynti;
- muutokset pakokaasun värissä ja hajussa;
- lisääntynyt öljyn kulutus;
- moottorin käynnistyshäiriöt;
- Ajoneuvon suorituskyvyn heikkeneminen;
- Moottoritehon heikkeneminen;
- imusarjasta kuuluvat epätavalliset äänet.
Kampikammion tuuletusjärjestelmän vikojen aiheuttajia
Kampikammion tuuletusjärjestelmä on suositeltavaa huuhdella jokaisen öljynvaihdon yhteydessä. Muutoin kerääntyvä lika voi saada kapeat tuuletuskanavat, letkut, ja liitosputket tukkiutumaan. Tämä voi järjestelmän vikojen aiheuttamisen lisäksi johtaa myös osien ennenaikaiseen kulumaan.
Huonolaatuisen öljyn käyttö on vaarallista kampikammion tuuletusjärjestelmän kannalta. Sen seassa olevat kuluttavat aineet voivat heikentää tiivisteitä, kun taas huono puhdistuskyky johtaa lian kerääntymisen nopeutumiseen kanavien ja letkujen sisäpinnoille, venttiilien jumiutumiseen, ja sen kalvon rikkoutumiseen. Myös ajaminen viallisesti toimivalla tai riittämättömästi voidellulla moottorilla voi aiheuttaa samankaltaisia seuraamuksia.
Joissakin tapauksissa järjestelmän viat voivat johtua myös sen sisälle päässeestä vedestä, tai kosteudesta. Alhaisilla lämpötiloilla vesi jäätyy tukkien tuuletuskanavat ja reiät. Tämän ongelman ehkäisemiseksi monissa autoissa on myös kampikammion lämmitysjärjestelmä. Mutta jos se on viallinen ja autolla ajetaan kosteassa ja kylmässä säässä, jäätymisen riski kasvaa merkittävästi.
Kampikammion tuuletusjärjestelmän korjaaminen
Useimmiten kampikammion tuuletusjärjestelmän ongelmat korjaantuvat sen puhdistamisella. Tätä varten sinun tulee:
- Irroittaa moottorin suojus.
- Irroittaa isomman tuuletushaaran letku kaasuläpästä, puristettuasi ja liikutettuasi kiinnityksen sivuun.
- Irroittaa samalla tavalla pienemmän tuuletushaaran letku, ensin liittimen-, ja sen jälkeen vastaventtiilin kiinnityksistä.
- Löysätä vastaventtiiliä ja irroittaa se asennuspaikastaan sylinterikannesta.
- Irroittaa isomman tuuletushaaran letku sylinterikannen kiinnityksistä, puristettuasi ja liikutettuasi kiinnityksen sivuun.
- Huuhdella irroitetut letkut ja venttiili bensiinillä tai kerosiinilla, ja sen jälkeen kuivata ne paineilman avulla
- Puhdistaa kiinnikkeiden reiät kerääntyneestä liasta.
- Asentaa irroitetut osat takaisin paikoilleen vastakkaisessa järjestyksessä.
Halkeilleet tai kovettuneet letkut, ja epämuodostuneet ja vaurioituneet kiinnikkeet tulee vaihtaa uusiin. Viallinen PCV-venttiili (positiivinen kampikammion ilmastointiventtiili) on mahdollista kunnostaa uuden kalvon asentamisella, mutta mikäli osan kotelo tai kierteet ovat vaurioituneet, joudut ostamaan uuden osan, tai, joissain tapauksissa, uudet venttiilin suojuksen kokoonpano.
Useimmiten öljynerottimen suodattimen vaihto on helppo toteuttaa itse. Tätä varten sinun tulee irroittaa osan suojus klippien vapauttamisen jälkeen, ja sen jälkeen irroittaa vaurioitunut osa ja asentaa uusi tilalle. Tarvittaessa voit myös korjata öljynerottimen venttiilin.