Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri auto varten

Polttoainejärjestelmä Varaosien: Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri

Yhtenä maailman levinneistä jousituksen tyypeistä on niin sanottu keinuva kyntilä eli jousitus MacPherson. Tämän jousituksen rakenne on hyvin yksinkertainen ja luotettava, kuitenkin itsekin jousitus ei ole pitkäikäinen, jos ajaa huonoilla teillä. Iskunvaimentimen varren olkatappilaakeri takaa varren kääntöä akselinsa ympäri pyörien joka käänteessä. Käsitellään tarkemmin, miten se toimii. Laakerit koostuvat erimuotoisista rengasparista. Sisärenkaan ulkopinnalla ja ulkokehän sisäpinnan on uria, joissa liikkuvat elementit laakerin toiminnan aikana. Vierintälaakeri on eräänlainen laakeri.

Vierintälaakereissa liukukitka vaihdetaan vierimiskitkaan sijoittamalla liikkuvien osien väliin kuulia, rullia tai neuloja. Tällöin puhutaan vastaavasti kuula-, rulla, ja neulalaakereista. Vierintälaakeri tulee toimeen liukulaakeria vähemmällä voitelulla, joten vierintälaakeri soveltuu esimerkiksi kaksitahtimoottoreihin, joiden voitelu ei ole yhtä tehokas kuin nelitahtimoottorien. Vierintälaakereiden käyttäminen kuitenkin monimutkaistaa moottorin kokoamisvaihetta.

Vierintälaakereita käytetään laajasti paikoissa, joissa ei ole runsaasti voiteluainetta tarjoilevaa voitelujärjestelmää, vaan voitelu on heikkoa tai se tehdään määräajoin esimerkiksi voitelurasvalla. Vierintälaakerit samoin kuin liukulaakerit kestävät hyvin akselia vasten kohtisuoraa voimaa, mutta jos järjestelmään kohdistuu akselinsuuntaisia voimia, niin silloin laakerointi täytyy suunnitella tätä varten. Laakerin asennus akseliin tapahtuu seuraavasti: laakeria kuumennetaan, jolloin se laajenee. Kuumana se laitetaan akseliin läpi. Akseli on sorvattu siten, että oikeassa kohdassa akseli on paksumpi, joten laakeri työnnetään tähän kohtaan. Kun laakeri jäähtyy, se kutistuu ja kiinnittyy tiukasti akseliin. Tämän kiinnitysmenetelmän nimi on lämpösovitteisuus.

Ennen käyntiä korjaamoon käytä meidän verkkokauppamme palveluja ja osta tarvittava varaosa, esimerkiksi, iskunvaimentimen varren laakeri, vakain eli jäähdytin. Se tulee sinulle huomattavasti edullisempi ja nopeampi, kuin muissa kaupoissa.

Miten tunnistaa viallisen iskunvaimentimen joustintuen

Voit tehdä ensimmäisen diagnostiikan iskunvaimentimen joustintuelle itse. Tehdäksesi sen, yritä keinuttaa ajoneuvoa konepeltiin nojaten. Jos komponentti on viallinen, havaitset välyksen. Lisäksi sinun täytyy tarkastaa itse tuki. Sitä tehdessäsi, kiinnitä huomiota komponentin kumiosan kuntoon. Jos se on siirtynyt tai vahingoittunut, tuki on vaihdettava.

Saatat huomata, että iskunvaimennin joustintuki edellyttää diagnosointia seuraavista oireista:

  • ajettaessa kuuluu nakuttavaa tai rämisevää ääntä (vaikka se voi johtua myös esimerkiksi iskunvaimentimen puslan kulumisesta);
  • ajoneuvon ohjattavuus on heikentynyt;
  • auto värähtelee ajon aikana;
  • ohjauspyörää käännettäessä kuuluu vinkunaa;
  • kontakti iskunvaimentimen ja alustan välillä on löysempi.

Jos havaitset jonkin näistä oireista käänny huoltokorjaamon asiantuntijoiden avun puoleen saadaksesi koko alustan tarkemman diagnostiikan tehtyä testipenkissä. Tosiasia on, että muiden komponenttien häiriöillä voi olla samanlaisia ilmenemismuotoja, kuten esimerkiksi iskunvaimentimien puslilla.Rutiinitarkastus tulisi tehdä aina 1,5-2 vuoden välein.

Syyt iskunvaimentimien joustintukien toimintahäiriöihin

Ennenaikaiset joustintukien viat voivat olla seurausta likaantumisesta, korroosiosta, tai huonolaatuisuudesta. Komponentin käyttöikää lyhentää myös ajoneuvon käyttö huonolaatuiselle teillä, lämpötilan muutokset ja toistuva ajo suurilla nopeuksilla. Nämä tekijät vaikuttavat sekä joustintuen kumiosan ja tuen laakereiden ja kiinnikkeiden kuntoon.

Iskunvaimentimen joustintukien vaihtaminen

Jos havaitset, että iskunvaimentimen joustintuki on viallinen, se olisi vaihdettava välittömästi. Muuten seuraa iskunvaimennin vikaantuminen, joka vaatii kalliita korjauksia.

Osa tulee vaihtaa mikäli sen kumiosat ovat kuluneet tai vierintälaakerit ovat vioittuneet.Usein joustintuet korvataan korjaussarjan avulla . Sarja voi sisältää:

  • tuen kumiosat;
  • laakerin;
  • pölysuojuksen;
  • öljytiivisteen;
  • pultit;
  • mutterit;
  • iskunvaimentimen puslat.

Komponentin vaihto sisältää tyypillisesti seuraavat vaiheet:

  1. Kierrä auki iskunvaimentimen ylätanko.
  2. Löysää pyöränpultit.
  3. Nosta ajoneuvo ylös tunkin avulla ja varmista sen liikkumattomuus pyöräkiiloilla.
  4. Irrota pyörä.
  5. Irrota joustintuki.
  6. Purista joustintuen jousi erityisen jousipuristimen avulla.
  7. Irrota viallinen tuki.
  8. Puhdista lika komponentin asennus kohdasta, poista korroosio tarvittaessa.
  9. Asenna uusi komponentti.
  10. Kokoa joustintuet jousipuristinta irrottamatta ja asenna tuet paikalleen.
  11. Asenna tanko joustintuen aukkoon.
  12. Kiristä mutterit momenttiavaimella.
  13. Irrota joustintuen jousipuristin.
  14. Laske auto alas.

Muista, että voit vaihtaa iskunvaimentimen joustintuet itsenäisesti vain, jos sinulla on kokemusta tällaisen työn suorittamisesta. Ota huomioon, että tarvittavat toimenpiteet voivat vaihdella riippuen siitä, onko vaihdettava osa auton etu- vai taka-akselilla ja siitä, minkä mallinen ajoneuvo on. Siksi ennen kuin aloitat työn, lue auton ohjekirja tarkkaan.

Suosittuja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri valmistajia
Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä JP GROUP valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä CORTECO valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä RIDEX valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä ASHIKA valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä TRW valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä KYB valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä TOPRAN valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä ELRING valmistaja
Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä BILSTEIN valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä RUVILLE valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä SACHS valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä LEMFÖRDER valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä MONROE valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä SKF valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä METZGER valmistaja Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri alkuperäisessä laadussa merkiltä FEBEST valmistaja
Laadukkaita varaosat: Iskarin Yläpää / Jousijalan Tukilaakeri autollesi
Hankkia SNR Korjaussarja, jousijalan tukilaakeri KB655.07 auto varten edulliseen hintaan 17,98 €
-20%
17,98 €
22,48 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Korjaussarja, jousijalan tukilaakeri | SNR KB655.07
Tuotekuvaus
  • Paino [g]: 625
varastossa Тiedot
Hankkia JP GROUP Korjaussarja, jousijalan tukilaakeri 1142400410 auto varten edulliseen hintaan 9,79 €
-20%
9,79 €
12,24 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Korjaussarja, jousijalan tukilaakeri | JP GROUP 1142400410
Tuotekuvaus
  • Asennuspuoli: etuakseli molemminpuoleinen
  • Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Kuulalaakerilla
varastossa Тiedot
Hankkia SACHS Korjaussarja, jousijalan tukilaakeri 802 417 auto varten edulliseen hintaan 25,79 €
-20%
25,79 €
32,24 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Korjaussarja, jousijalan tukilaakeri | SACHS 802 417
Tuotekuvaus
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Lukumäärä akselille: 2
varastossa Тiedot
Hankkia FEBI BILSTEIN Jousijalan tukilaakeri 38952 auto varten edulliseen hintaan 29,98 €
-20%
29,98 €
37,48 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Jousijalan tukilaakeri | FEBI BILSTEIN 38952
Tuotekuvaus
  • Asennuspuoli: etuakseli molemminpuoleinen
  • Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Vierintälaakerilla
  • Sisäläpimitta [mm]: 14,0
  • Ulkoläpimitta [mm]: 116,0
  • Paino (kg): 0,815
varastossa Тiedot
Hankkia SASIC Jousijalan tukilaakeri 2650038 auto varten edulliseen hintaan 3,58 €
-20%
3,58 €
4,48 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Jousijalan tukilaakeri | SASIC 2650038
Tuotekuvaus
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • OE-numerolle: 503375
varastossa Тiedot
Hankkia BILSTEIN Jousijalan tukilaakeri 12-244942 auto varten edulliseen hintaan 33,57 €
-20%
33,57 €
41,96 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Jousijalan tukilaakeri | BILSTEIN 12-244942
Tuotekuvaus
  • Asennuspuoli: Etuakseli
  • Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Kuulalaakerilla
  • OE-numerolle: 1K0 412 331 B, 1K0 412 331 B S1
varastossa Тiedot
Hankkia FEBI BILSTEIN Korjaussarja, jousijalan tukilaakeri 09228 auto varten edulliseen hintaan 10,59 €
-20%
10,59 €
13,24 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Korjaussarja, jousijalan tukilaakeri | FEBI BILSTEIN 09228
Tuotekuvaus
  • Asennuspuoli: etuakseli molemminpuoleinen
  • Ulkoläpimitta [mm]: 83,0
  • Sisäläpimitta [mm]: 14,2
  • Materiaali: Kumi-metalli
  • Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Vierintälaakerilla
  • Paino (kg): 0,317
  • Paksuus [mm]: 53,0
varastossa Тiedot
Hankkia FEBI BILSTEIN Jousijalan tukilaakeri 22108 auto varten edulliseen hintaan 20,58 €
-20%
20,58 €
25,72 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Jousijalan tukilaakeri | FEBI BILSTEIN 22108
Tuotekuvaus
  • Asennuspuoli: etuakseli molemminpuoleinen
  • Korvaava tuote/korvaava tiedote 2: Vierintälaakerilla
  • Paino (kg): 0,42
varastossa Тiedot
  • Ota yhteyttä
  • Toimitusehdot
  • Tietosuojakäytäntö
  • Yhtiömme
  • Maksu
  • Toimitus
  • Tilauksen peruuttaminen
  • Vaihto