
Auton Iskunvaimennin
Iskunvaimennin auto
Iskunvaimentimet: hyödyllistä tietoa
Iskunvaimennin on sellainen koneisto, joka muuttaa mekaanista energia lämpöenergiaan. Nykyaikaisissa autoissa se tarkoittaa laitetta, joka mahdollista lieventää nousua autoon, pysähtymistä tai muuta epäonnistunutta tilannetta, johon joutuu auto. Se pelastaa ensi vuorossa ei van itse autoa, vaan myös kuljettajaa ja matkustajia. Iskunvaimennin sisältää jousia, kaasuja, vääntövarsia, nestettä ja tietenkin kumiosia. Iskuvaimentimen toiminta on sellainen: jousi vastaanottaen isku törmäyksestä, autoon noususta tai pysähdyksestä muuttaa saadun energian lämmöksi. Se kuluu öljyn lämmitykseen. Iskunvaimentimeen kuljettajan kaataman öljyn viskositeetin on vaikutettava sen toimintakykyyn ottaen lukuun mahdollisten lämpötilojen laajaa aluetta.
Kaikki iskunvaimentimet jakavat hydraulisiin, kaasu- ja paineilmavaimentimiin. Sellainen jako on ehtoollista, koska kaikissa tapauksissa vaimentimen keskiosana oleva venttiili jää muuttamattomaksi. Se on keskisylinterissä liikkuva pääventtiili. Hydrauliikka- ja paineilmavaimentimilla on vielä ulkoinen venttiili, johon öljy siirtyy alimmaisen venttiilin järjestelmän läpi. Kaasuvaimentimella ei ole ulkoventtiiliä.
Jos sinun pitää vaihtaa jakoakseli, niin älä tuhlaa aikaa käyntiin kauppoihin ja huoltoasemissa. Tässä tapauksessa kulutat ajan lisäksi myös rahaa, koska mitättömästä varaosasta on maksettava liikaa. On parempi mennä verkkokauppaan. Tarjoamme asiakkaille laajan valikoiman jakoakselia auton joka mallille. Tilaa vain tarvittava varaosa edulliseen hintaan. Huolehdimme siitä, että toimitus olisi tapahtunut lyhyessä ajassa. Jakoakselin lisäksi voi ostaa muita autovaraosia, esimerkiksi, vaimentimen laakeri, sytytystulppia tai laippa.
Kuinka tunnistaa iskunvaimentimen viat
Komponentin kunto tulee tarkistaa aina 20 000 ajokilometrin välein. Tarkista aluksi komponentti. Jos huomaat öljytahroja tai korroosion merkkejä, vaihda iskunvaimennin. Tarkista myös renkaiden kunto (niissä saattaa olla merkkejä epätasaisesta kulumisesta). Useimmiten komponentti diagnosoidaan keinuttamalla ajoneuvon etu- ja takaosia. Jos keinutuksen aikana ajoneuvo keinuu enemmän kuin yhden kerran edestakaisin, on iskunvaimentimien toiminnassa poikkeama. Tarkempaa tarkistusta varten kannattaa kääntyä huoltamon asiantuntijoiden puoleen.
Voit huomata iskunvaimentimen olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- jarrutusmatka pitenee;
- ohjattavuus heikkenee;
- epätavallisia ääniä ajon aikana;
- auton runko keikkuu;
- mukavuus matkustamossa heikkenee;
- renkaat kuluvat epätasaisesti ja ennenaikaisesti.
Iskunvaimentimien vikojen syyt
Useimmiten iskunvaimentimen öljytiivisteeseen ja laakeriin tulee vikoja. Tämä johtuu niiden huonosta laadusta ja vääränlaisesta käytöstä. Mekaaniset tangon ja sen pinnan vauriot voivat johtua komponentin asennusvirheestä. Eli esimerkiksi varren yläosan kierteiden kuluminen johtuu paineilmalla toimivan mutterinvääntimen käytöstä, mikä on ehdottomasti kiellettyä. Asennusvirheen takia komponentti saattaa myös jumiutua: männän tanko vääntyy ja jumiutuu uraan. Tästä syystä komponentin asennuksessa tulee noudattaa ohjeistuksia ja käyttää siihen tarkoitettuja työkaluja.
Iskunvaimentimet altistuvat käytön aikana kovalle rasitukselle; tästä syystä ne vaativat säännöllistä huoltoa. Jos pölysuojia ei huolleta säännöllisesti, iskunvaimentimet löystyvät ja altistuvat lian ja korroosion kuluttavalle vaikutukselle.
Iskunvaimentimien korjaaminen
Vian ilmeentyessä käänny huoltamon puoleen, jossa asiantuntijat auttavat sinua:
- vaihtamaan tiivisteet ja ruosteiset ja vääntyneet tangot;
- korjaavat vuodot;
- korjaavat komponentin typen puutteen;
- vaihtavat nesteet;
- diagnosoivat komponentin kaksinopeuksisella testiradalla;
- korjaavat tangot pinnoittamalla tai polymeereillä.
Iskunvaimentimien vaihtaminen
Tavallisessa käytössä iskunvaimentimet tulee vaihtaa 3–4 vuoden välein, ja aggressiivisessa ympäristössä aina 40 000–50 000 ajokilometrin välein. Ajoneuvon luisumisen ehkäisemiseksi iskunvaimentimet tulee vaihtaa samanaikaisesti samalla akselilla. Noudata seuraavia vaiheita vaihtaaksesi iskunvaimentimen:
- Irrota rengas, jonka jälkeen irrota jarruletkut ilman,että irrotat ne jarrusatuloista (muuten jarrut täytyy ilmata);
- löysää iskunvaimentimen varren yläosan kiinnikkeet;
- ruuvaa auki alhaalla olevat mutterit, jotka pitävät komponenttia kiinni;
- purista jousi varovasti ja tasaisesti kasaan poistotyökaluilla;
- asenna uusi komponentti;
- noudata yllä olevia vaiheita vastakkaisessa järjestyksessä.
- varmista, ettei jousessa ole halkeamia.