Auton Jäähdytysnesteen lämpötila anturi
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi: hyödyllistä tietoa
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturia käytetään auton moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan muuttamiseksi tasajännitteeseen. Jäähdytysnesteen säätimen tiedot mahdollistavat korjata moottorin ohjauksen parametrit riippuen lämmön tilanteesta. Anturin tiedot antavat mahdollisuutta korjata moottorin ohjauksen tärkeimpiä parametreja riippuen ilman nimellisestä lämpötilasta kaasuläpän takana olevassa moottorin tilassa.
Anturin on puolijohdestabilitronin näköinen, jolle syötetään tasavirtaa vakiolähteestä, anturin lähtöjännite vaihtelee riippuen ympäristön lämpötilasta. Lämpötilan kasvaessa anturin lähtöjännite samoin kasvaa. Lämpötila-anturia asennetaan moottorille. Anturin asennus tehdään ruuvaamalla se kiinnitysreikään. Kiinnitys tiivistetään tiivisteellä. Itse anturin kytkentä johtokimppuun suoritetaan salvatun kaksoiskontaktipistorasian avulla. Lämpötila-anturi koostuu useista osista: metallisesta tuntoelinkotelosta sylinterinpäineen ja muovisesta takaosasta kaksoiskontaktipistokkeineen.
Onko sinulla aikaa ostoksiin etsimässä auton varaosia? Autokorjaamoissa sellaiset palvelut maksavat huomattavasti kalliimpaa sekä varaosien vaihto ei tapahdu lyhyellä aikavälillä? Tässä tapauksessa sinun täytyy ehdottomasti käydä verkkokaupassamme. Voit tehdä se ollessasi kotona tai toimistossa. Kaikki mitä on tehtävä, se on jäähdytysnesteen lämpötila-anturin valinta autollesi. Me toimitamme tilauksen lyhyessä ajassa ja mihin tahansa sinulle sopivaan paikkaan. Anturin lisäksi anturin voi myös ostaa jarrupaloja, hammashihnan kansi tai ovenkahvoja.
Kuinka tunnistaa jäähdyttimen lämpötila-anturin viat
Anturin ilmoittaman lämpötilan tulee vastata moottorin lämpötilaa. Jos osa näyttää lämpötilan olevan korkea moottorin ollessa viileä ja lämpötilan olevan matala moottorin ollessa kuuma, on osa viallinen. Anturin jännitteen tarkistus tulee suorittaa jännitemittarilla. Viileän osan jännitteen tulee olla keskimäärin 3 V. Jännitteen tulee laskea 0,5 V:iin, jos lämpötila nousee. Jos tarkistuksessa huomataan, että jännite ylittää tavanomaisen arvon, tarkoittaa se sitä, että maadoitusta ei ole. Jos arvo on nolla, ei ole syöttöjännitettä tai johdotuksissa on oikosulku.
Huomaat jäähdyttimen lämpötila-anturin olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- polttoaineen kulutus on kasvanut merkittävästi;
- pakokaasun hiilidioksidiarvot ylittävät normiarvon;
- moottorin käynnistyminen on esteellistä;
- moottori toimii epävakaasti;
- osan resistanssi on kasvanut runsaasti;
- moottorin kierroslukema tyhjäkäynnillä on kasvanut.
Sensorin toimivuus tulee myös tarkistaa, jos moottori on ylikuumentunut tai vaihdettu uuteen.
Jäähdyttimen lämpötila-anturin vikojen syyt
Jäähdyttimen lämpötila-anturi toimii melko aggressiivisissa olosuhteissa. Se altistuu jatkuvasti kemikaalien, lämpötilan ja jännitteen muutosten sekä värinän vaikutuksille. Anturin herkimpiä komponentteja ovat tiivisteet, kiinnikkeet ja johdotukset.
Ajan saatossa kumitiivisteet, jotka ovat jatkuvasti kosketuksissa jäähdytysnesteeseen, menettävät alkuperäiset ominaisuutensa, kuluvat tai halkeavat, eivätkä enää suorita tehtäväänsä. Moottorin jäähdytysjärjestelmän löystyminen johtaa moniin vikoihin, joten jos huomaat jäähdytysnesteen jälkiä anturin lähellä, se tulee vaihtaa välittömästi uuteen. Joskus kiinnikkeiden vahingoittuminen johtuu asennusvirheistä, esimerkiksi liian kireä torsio saattaa johtaa rakojen ilmenemiseen komponentin rungon ja sen kiinnikekohdan välissä.
Komponentin kiinnikkeet ja liittimet ovat todella alttiita syöpymiselle. Ne saattavat myös hajota virtapiirin jännitteenmuutosten tai oikosulun takia.
Joskus anturi hajoaa lähes välittömästi asennuksen jälkeen. Yleensä tämän syynä on valmistusvirhe tai se, että osa on huonolaatuinen.
Lämpötila-anturin vaihtaminen
Komponenttia ei yleensä korjata, vaan vaihdetaan vikojen ilmetessä. Tämä on helppo tehdä itse. Tehdäksesi sen, sinun tulee irrottaa negatiivisen navan johto akusta ja päästä käsiksi anturin kiinnityssijaintiin. Joudut todennäköisesti irrottamaan ilmansuodattimen. Tämän jälkeen lämpöpala tulee irrottaa hajonneesta anturista ja ruuvata irti. Sitten sinun tulee vain vaihtaa viallinen osa uuteen, liittää johdot ja asentaa irrotetut osat takaisin paikoilleen.