Auton Jakohihna
Jakopään hihna
Jakopään hihna: hyödyllistä tietoa
Hammashihna on jakoakselin tärkeä osa. Hammashihnaa tarvitaan jakoakselin käyttöön. Hammashihna on kampikammion ulkopuolella ja pysyy jako- ja kampiakselin hammaspyörillä. Hammashihnaa valmistellaan muovista, joka on vahvistettu teräslangalla. Ei ole tarvetta kiristää tai voidella tätä hihnaa. Hammashihna koostuu ulkokerroksen kangasta, ylimmäisestä kumivälikerroksesta, taipuisasta kumikoordista, alimmaisesta kumivälikerroksesta sekä sisäisestä kumikerroksesta. Hammashihnoja valmistellaan eri osista, myös se voi olla kokonaisena, yksi- tai kaksisivuisena ja minkä tahansa pituutta. Hammashihnan pääominaisuuksina pidetään hammasmoduulia, sen väli ja hampaiden tyyppi. Useimmiten käytetään hammashihnoja, joilla on puolipyöreitä tai puolisuunnikkaan muotoisia hampaita.
Puolipyöreähampaisia hihnoja siirtävät vääntömomentti ja teho paremmin, kuin puolisuunnikkaan muotoisia. Näiden hammashihnojen käyttäessä kiristys hihnassa ja voima jakelee eniten tasaisesti. Puolipyöreä hammas takaa sujuvan ja tasaisen hammastuksen. Hammashihnat puolisuunnikkaan muotoisine hampaineen tavallisesti valmistellaan moduulien välissä 1..10 mm, mutta hammashihnat puolipyörine hampaineen valmistellaan moduulien välissä 3…5 mm.
Hammashihnat tavallisesti ovat käytössä 100.000 kilometrin matkaa. Siitä huolimatta on seurattava, jotta se osa oli hyvässä kunnossa. Jos jostakin syystä kuitenkin tarvitsen uutta hihnaa, niin voit se ostaa meidän verkkokaupassamme, meille varaosia toimitetaan suoraan valmistajalta. Toimitamme tilattu varaosa lyhyessä ajassa ja edulliseen hintaan. Muuten voit ostaa muitakin varaosia; esimerkiksi, pulssitunnistin tai tavaratilan kansi.
Kuinka tunnistaa viallisen jakohihnasarjan?
Suorita ensin ääneen perustuva tarkistus, johon kuuluu tarkka hammaspyörien alueelta kuuluvien äänien kuuntelu käytön aikana. Viat ilmenevät kolinana, koputuksina, kirskumisena ja naksahduksina. Jos kuulet asiaankuulumattomia ääniä, tarkista jakohihnan ja sen viereisten osien kunto.
Kiinnitä tarkistuksen aikana huomiota hihnan käyttöpinnan kuntoon. Siinä ei tulisi olla halkeamia, purseita, murtumia tai öljytarhoja, ja sivuseinämissä ja hammastuksissa ei tulisi olla viiltoja, lovia tai kulumia.
Näkyvien vaurioiden lisäksi rullien viat ilmenevät takapotkuna tai meluna, kun niitä käännetään manuaalisesti.
Rutiinitarkistus tulee suorittaa 50–75 tuhannen ajokilometrin välein. Monet auton omistajat luottavat diagnostiikan suorittamisen huoltamoiden tehtäväksi, koska jotta jakohihnaan pääsee käsiksi, järjestelmän osia täytyy purkaa.
Voit huomata jakohihnasarjan olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- pakokaasu on mustahkoa;
- moottori tärisee ylettömästi käytössä;
- jakomekanismista kuuluu kovaa ääntä käytön aikana;
- venttiilin ajastus ei ole oikea;
- moottorin teho on heikentynyt.
Jakohihnasarjan vikojen syyt
Jakohihnasarjan ennenaikainen hajoaminen voi johtua monista syistä. Yksi niistä on hihnan asennusvirhe, mikä lyhentää osien käyttöikää. Valmistajan kiinnikkeiden kiinnitykseen liittyvien suositusten noudattamatta jättäminen johtaa rullien kohdistusvirheisiin. Kiinnikkeet saatetaan myös kiristää väärin, jos korjaus suoritetaan ylikuumentuneeseen tai liikajäähtyneeseen moottoriin.
Moottorin tiiviyden katoaminen johtaa usein siihen, että jakohihnaan kerääntyy voiteluainetta. Komponentin valmistukseen käytetty materiaali on herkkä öljyille, joten se hajoaa nopeasti. Jakohihnan suojan löysyys voi olla syynä siihen, että mekanismiin pääsee vierasperäisiä aineita, mikä vuorostaan vaurioittaa hihnaa.
Jakohihnasarjan vaihtaminen
Jakohihnan viat korjataan vaihtamalla. Vaikka osa näyttää normaalilta, on suositeltavaa vaihtaa se aina 60–90 tuhannen ajokilometrin välein. Huomioi, että jakohihna tulee vaihtaa yhdessä muiden käyttökoneiston osien kanssa, erityisesti rullien.
Jakohihnasarja voidaan vaihtaa huoltamolla tai itse. Useimmat auton omistajat jättävät tämän tehtävän mieluummin huoltamon asiantuntijoiden tehtäväksi, koska se on niin työlästä.