Auton Jarruletku
Jarruletku
Jarruletku: hyödyllistä tietoa
Jarruletkujen päätehtävänä on jarrutusvoiman siirto vähin tappioin. On olemassa monenlaisia jarruletkuja, lähinnä ne eroavat tuotannon eri materiaaleilla, joilla on omia etuja sekä puuteellisuuksia. Esimerkiksi kumijarruletkut laajennevat, samaan aikaan jarrutuksen tunne katoa ja jarrutusmatka tulee pidempi. Toisen haittana kumijarruletkuilla on se, että ne ovat riippuvaisia sääolosuhteista, mukaan lukien ultraviolettisäteilystä. Sen takia tämä materiaali on erittäin altis kulumiselle. Sen lisäksi jarrupiiriin pääsevät veden molekyylit, ja lopulta jarrunesteen kiehumispiste laskee. Tämän vuoksi jarrutusvoima piirissä ei ole vakiona.
Koskien tehostettuja jarruletkuja, niin toimiessa jarruvoima on vakio jopa äärimmäisellä kuormituksella. Sen lisäksi ne eivät vaadi huoltoa, eivät ole kulu koko käytön aikana. Myös tämän tyypin letkut lisäävät tehokkuutta jarrujärjestelmälle, koska lähes poistavat työpaineen sykintää ja menetysten alenemista, mitä vähentää jarrupolkimen käyntiä. Jarruletkujen vahvistamista suoritetaan kuiduilla ruostumattomasta teräksestä ja päällystetään sisäpuolelta polytetrafluorethylen, samalla letku joustavuus säilyy. Tavallisesti niitä käytetään jarrujärjestelmien kuormitetuissa elementeissä sekä turboahtimen voitelujärjestelmässä. Letkujen työlämpötila-alueesta on huomattava, että ne kykenevät kestämään alkaen -73 °C: stoa ja +232 °C:een saakka.
Huolimatta siitä, että jarruletkuja varustetaan vahvistuspunoksella, vaurioita esiintyy. Tässä tapauksessa jokaisen autoilijan on käännettävä huoltokeskukseen tämän osan vaihtamiseksi tai jos autoilijalla on kokemusta ja tarvittavia välineitä, niin hän voi tehdä vaihtoa itse. Mutta ajan säästämiseen tilaa tarvittavia autonosia meidän verkkokaupastamme, jossa voit aina löytää iskunvaimennin, venttiilisuutin tai termostaatti autollesi. Säästät ei vain aikaa, vaan myös rahaa, koska verkkokauppamme tarjoa alkuperäisiä osia kohtuulliseen hintaan.
Jarruletkujen viat
- komponentin irtoaminen paikoiltaan;
- pintavahingot;
- kuluminen;
- letkun vääntyminen;
- komponentin tukkeutuminen;
- osan hajoaminen;
- liitosputken vahingot.
Jarruletkujen vikojen merkit
- hydraulinesteen vuotaminen;
- asiaankuulumattomia ääniä jarrutettaessa;
- jarrurumpujen korkeat lämpötilat;
- auto luisuu jarrutettaessa voimakkaasti;
- tärinää jarrutettaessa;
- jarrutusmatkan pituus kasvaa;
- jarrupoljin liikkuu liikaa.
Jarruletkujen vikojen syyt
- ajoneuvon käyttösuositusten laiminlyönti;
- kiinnikkeen löystyminen;
- huonolaatuisten komponenttien käyttö;
- jarrujärjestelmä on huollettu liian harvoin tai huonosti;
- lämmön vaikutukset;
- sopimattoman tai huonolaatuisen jarrunesteen käyttö;
- kemiallisten aineiden vaikutukset.
Diagnostiikka
Sinun tulee tarkistaa tämän osan kunto 50 000 ajokilometrin välein. Optimaalinen vaihtoehto on tarkastaa letkut visuaalisesti joka kerta kun letkuihin suoritetaan kompleksi diagnostiikka.
Ilman erikoistyökaluja pystyt suorittamaan vain osan visuaalisen tarkastuksen, jossa tulee kiinnittää huomiota näkyviin vikoihin, kuten halkeamiin tai pinnan palojen irtoamiseen. Käänny välittömästi yhteys huoltamoon huomatessasi vikoja.
Jarruletkujen korjaus ja vaihto
Asiantuntijoiden mukaan kumiletkujen korjaaminen ei ole kannattavaa. Niiden hinta on melko alhainen, minkä vuoksi on parempi vaihtaa ne uusiin. Muista, että kumiletkut tulee vaihtaa 125 000 ajokilometrin välein riippumatta niiden kunnosta. Vaihtaaksesi tämän komponentin, noudata seuraavia ohjeita:
- irrota piuha akun negatiivisesta navasta;
- irrota rengas;
- irrota johto, joka yhdistää kuluneen sensorin ja suojuksen;
- työnnä johdon pääty suojuksesta;
- irrota johdot kannattimista;
- sulje jarruletku jarrujärjestelmästä, pitäen kiinni päädystä;
- irrota pääty ja tiiviste tukipaalusta;
- irrota jarruletku;
- asenna uusi ja toista kaikki vaiheet päinvastaisesti.
On myös suositeltavaa vaihtaa jousisatula ja tiivisterengas. Älä unohda korjauksen jälkeen pumpata jarrujärjestelmää varmistaaksesi, että työt on tehty oikein.