Auton Jarruneste
Kytkinneste
Kytkinneste: hyödyllistä tietoa
Kuinka määrittää jarrunesteen vaihtoajankohdat
Tarkastaaksesi jarrunesteen kunnon, sínun tulee kääntyä huoltamoiden ammattilaisten puoleen. He mittaavat nesteen kiehumispisteen ja vesipitoisuuden erityisen testerin avulla.
Myös seuraavat ovat merkkejä siitä että jarruneste tulisi vaihtaa:
- jarrupolkimen löysyys painettaessa;
- jarrutustehokkuuden heikkeneminen;
- ajoneuvon ajautuminen sivulle suoraan ajaessa;
- muutokset nesteen värissä.
Syitä sille miksi jarruneste menettää toimintaominaisuutensa
Jarruneste altistuu toimintaolosuhteissaan korkeille lämpötiloille. Jarruttaessa se lämpenee keskimäärin 200°C, mutta voi kuitenkin kestää vieläkin korkeampia arvoja: 205°C-265 °C,. Koska neste on hygroskooppista, nesteen vesipitoisuus kasvaa ajan mittaan, jonka seurauksena myös sen kiehumispiste laskee. Tämä johtaa ilman sisälle virtaamiseen, ja joskus jopa koko jarrujen rikkoutumiseen. Vesipitoisuuden kasvaminen vain 2-3% laskee kiehumispistettä 30-50 °C:llä.
Nesteiden toimintaominaisuuksien ennenaikainen menetys johtuu usein jarruletkujen huonosta kunnosta ja haurastumisesta. Kumiletkuilla on huokoinen rakenne. Jos mikro-huokosten koko kasvaa esim. suoran auringonvalon seurauksena, tai ilmenee mikrohalkeamia esim . syövyttävien kemikaalien seurauksena, letkut eivät enää pysty pitämään järjestelmää tiiviinä.
Mitä suurempi vesipitoisuus, sitä suurempi vaara on että osat ruostuvat. Niiden kulutustuotteet kerääntyvät osien sisäpinnoille, jotka voivat johtaa mäntien ja sylinterien jumiutumiseen.
Usein tarve jarrunesteen ennenaikaiselle vaihtamiselle syntyy myös sopimattomien osien käytöstä ja kuluttavasta ajotyylistä. Etenkin urheiluautoissa käytettäviä korkean kiehumispisteen omaavia nesteitä käyttäessä niissä olevat lisäaineet kasvattavat ilmastuksen riskiä. Nämä nesteet eivät ole sopivia käytettäväksi ABS-järjestelmän omaavissa autoissa.
Tietyissä tapauksissa jarrutustehokkuutta voivat heikentää myös kulutusosien eri valmistusmateriaalit. Ne voivat reagoida keskenään kemiallisesti, joka nesteen kunnon heikentämisen lisäksi johtaa myös järjestelmän tiivisteiden ja liitoksien tuhoutumiseen.
Jarrunesteen vaihtaminen
Autoissa joissa on sisäänrakennettu ABS-järjestelmä jarrunesteen vaihtaminen on parasta jättää ammattilaisille. Muussa tapauksessa voit lisätä nestettä jarrujärjestelmään itse. Samalla on tärkeää olla sekoittamatta mekanismin jarruvuodatusta joka on ilmoitettuna ajoneuvon teknisissä tiedoissa. Noudata seuraavia ohjeita:
- Nosta ajoneuvo autonostimen avulla, tai aja se rasvamonttuun tai ramppiin. Voit myös käyttää tunkkia tarvittavien puoliskojen nostamiseen.
- Irroita pyörät.
- Poista lika pyöränsylinterin vuodatusventtiilien pinnoilta.
- Irroita paisuntasäiliön kansi ja täytä se maksimiin.
- Kytke läpinäkyvä letku venttiilin liittimeen, ja upota sen toinen pää osittain jarrunesteellä täytettyn säiliöön.
- Käske toista ihmistä painamaan jarrupoljinta muutama kerta ja pitämään sitä paikoillaan, ja irroita vuodatusventtiili samalla.
- Tarkasta nesteen taso säiiössä, nesteen määrän ei tule olla minimi-merkintää vähäisempi.
- Toista toimenpide muutaman kerran kunnes letkusta tulee ulos vain puhdasta nestettä ilman kuplia.
- Irroita letku, pyyhi venttiili kuivaksi, ja asenna siihen suojus.
- Toista toimenpide kaikilla jarrumekanismeilla.