
Jarrupalat auto varten
Jarruosat Varaosien: Jarrupalat
Jarruantura on erittäin tärkeä osa jarrukengässä, sen päätehtävänä on saada kitkavoimaa jarrutuksen aikana, sekä kitkakertoimen vakautta nopeuden ja järjestelmän paineen muuttaessa. Siksi autonvalmistajat yhdessä jarruanturoiden suunnittelijoiden kanssa yrittävät saada kitkakerroin, joka olisi lähellä vakiota kaikissa olosuhteissa. Mutta tätä kerrointa ei niin helppo saavuttaa, nykyään se on mahdotonta ja jää vain etsimään osien ominaisuuksien parrasta yhdistelmää.
Useimmissa nykyaikaisissa jarruanturoissa kitkakerroin on 0,35–0,45. Ensimmäinen luku on helppo selittää: kitkaominaisuuksien aleneminen lisää jarrutusaikaa ja samalla jarrutusmatkaa. Se on ehdottomasti kielteinen vaikutus ajoturvallisuuteen. Toisaalta lisääntynyt kitkakerroin vähentää toimien aluetta jarrupolkimeen jarrutuksen alusta pyörien lukitsemiseen, mitä myös kielteisesti vaikuttaa jarrutuksen prosessiin. Samalla heikkenee ei vain auton vakaus, mutta myös johtavuus, koska pyörien ja tien tartunta tulee samanlaiseksi suorassa ja sivullisessa suunnassa. Sen lisäksi jarrutusmatka kasvaa pyörän ja tien pinnan tartunnan vähenemisestä.
On kuitenkin syytä huomata kuljettajan rooli tässä asiassa, korkeassa kitkakertoimessa pitäisi olla varovainen painamalla poljinta ja olla melko ajotaitoisena ja nopeasti reagoimisena. Tässä suhteessa kaikkein vaarallisin tie on sellainen, jossa on pyörien tartunnan puolelta huonoja ja hyviä matkan osia vuorottelevat. Joka jarruanturoihin liittyvät rikkomisen syntyessä on heti kääntyvä autokorjaamoon. Vaikka ongelma ei ole osassa, ajaa autolla, jolla on jarrutusongelmia, on vaarallista sekä auton omistajalle että sivullisille. Koskien uusien varaosien ostoksia, mukaan lukien jarrulevyjä, suutinta tai pölysuojaa, voit säästää tässä tapauksessa rahaa ostamalla tarvittavia varaosia verkkokaupastamme.
Jarrukengän viat
- osan öljyyntyminen tai likaantuminen;
- halkeamat pinnalla;
- vanheneminen;
- kengän ja rummun välin kasvaminen;
- kengän epämuodostuminen;
- mekaaniset vahingot;
- komponentin kuluminen.
Jarrukengän vikojen merkit
- jarrutusmatkan piteneminen;
- asiaankuulumattomia ääniä jarrutettaessa;
- ajoneuvon hallittavuuden heikkeneminen ja luisuminen jarrutettaessa;
- jarrupedaalin tai ratin tärinä;
- jarrut eivät toimi oikein;
- pakokaasun haju ohjaamossa;
- jarrunesteen vuotaminen;
- kengän kulumista merkitsevä merkkivalo kojelaudassa;
- uran muodostuminen palaan/kenkään;
- edestakaisin luisuminen jarrutettaessa;
Jarrukengän vikojen syyt
- jarrulevyä ei ole vaihdettu ajoissa;
- pölyn tai lian vaikutus jarrupalaan;
- aggressiivinen ajotyyli;
- huonolaatuisten komponenttien käyttö;
- jarrusylinterit ovat vahingoittuneet;
- viallisten osien käyttö;
- öljyn vaikutus osan pinnalla;
- sopimattomien osien käyttö;
- huonolaatuinen huolto.
Diagnostiikka
On tärkeää tietää, että kengät tulisi tarkistaa aina 10 000 - 15 000 ajokilometrin välein. Diagnostiikka sisältää kengän paksuuden mittaamisen sekä visuaalisen tarkastuksen halkeamien, viiltojen tai vääntymien varalta. Palan paksuus ei saa olla alle 2 mm. On myös hyödyllistä analysoida jarruttamista. Sinun tulee tätä varten kiihdyttää auto 60 km/h vauhtiin (varmista, että tie on tasainen ja kuiva) ja sitten jarruttaa voimakkaasti. Kiinnitä jarrutettaessa huomiota siihen, kuuluuko raapimista tai rysähtävää ääntä. Jarrutusmatkan tulee olla tasainen. Muussa tapauksessa tässä yksikössä on vikoja.
Jarrukenkien korjaaminen ja vaihto
Muistutamme, että kenkien korjaaminen ei ole kannattavaa, koska se maksaa usein enemmän kuin uuden osan ostaminen ja asentaminen. On tärkeää tietää, että kengän kunnosta riippumatta ne tulee vaihtaa aina 20 000 ajokilometrin välein. Vaihtaaksesi kengät, noudata seuraavia ohjeita;
- suorista renkaan sylinterin alemman pultin lukkolevyn reuna;
- avaa alempi pultti ja irrota se yhdessä levyn kanssa;
- nosta satulaa sylinterin kanssa;
- irrota jarrukengät;
- asenna uudet.
Jarrupoljinta tulee painaa useaan kertaan, jotta mäntä palaa alkuperäiseen asentoon. Älä unohda tarkistaa jarrunesteen määrää. Suosittelemme vahvasti, että molemmat kengät vaihdetaan samalla kertaa, sekä takaa että edestä.