Auton Käsijarruvaijeri
Jarruvaijeri
Jarruvaijeri: hyödyllistä tietoa
Seisontajarrujärjestelmä on varustettu mekaanisella käytöllä välittömästi takapyörien jarruille. Seisontajarrun käyttöön kuuluu on joukko osia: vipu, säätötanko, vetovaijereita, vetotankoja, jarrukenkien vetovipuja, tasauslaite ja paisuntatanko sisäänrakennettuine jarrukenkien ja rummun välisen välyksen säätömekanismeineen. Seisontajarrun ansiosta estetään auton itsenäistä liikuntaa pysäyttämisen jälkeen. Seisontajarrua säädellään vaijereiden välityksellä ja vaikutuksella takapyöriin. Kun levyjarru ei sopinut hyvin seisontajarrun toiminnan käytöksi, niin takapyörille on asennettu ylimääräisiä rumpujarruja. Käytännössä rumpujarrut ovat vain jalka jarrukahvan. Kun kuljettaja painaa jarrupoljinta, etujarruvaijeri.
Tämä johtaa automaattiseen tasaukseen vetovaijereita. Joka jarruvaijeri jännittyy. Se johtaa vetojarruvaijerien mekaaniselle tasaajalle. Joka jarruvaijeri on vedetty tasaajalta takapyörien omalle jarrukoneistolle. Kun vaijeri vedetään, vetovipu avaa jarrukenkiä jarrurummun seinämien suutaan. Sen seurauksena tapahtuu takapyörien jarrutus. Jos käytössä käytetään vaijereita, niin tarvitaan useita sääntöjä, koska vaijerit venyvät.
Jos haluat vaihtaa seisontajarrun vetovaijeri, älä tuhlaa aikaa ostoksiin erikoiskaupoissa ja palvelukeskuksissa. Menetät paitsi aikaa myös liikaa rahaa varaosista. On parempi mennä verkkokauppaamme. Täällä asiakkaillemme tarjoamme laajan valikoiman vetovaijereita joka automallille. Tilaa tarvittavia varaosia edulliseen hintaan. Me huolehdimme, että toimitus toteutuisi lyhyessä ajassa. Vaijerin lisäksi voit myös ostaa muita auton varaosia, esimerkiksi iskunvaimentimen laakeri, sytytyspuola, öljypohja tai haihdutin.
Kuinka tunnistaa käsijarrun vaijerin viat
Jos ilmenee hajoamisen merkkejä, osa tulee tutkia visuaalisesti. Siinä ei tulisi olla mekaanisia vikoja tai syöpymisen merkkejä. Jos näitä on, vaihda vaijeri välittömästi. Tarkista jarruvaijerin jakajan kiinnikkeet. Kiinnikkeet voivat löystyä, jos käsijarrua käytetään toistuvasti.
Tarkistaaksesi renkaiden olevan täysin lukossa, kun käsijarru on päällä, tarvitset erityisen testitason. Jos yksi tai useampi rengas on lukossa vain osittain tai ei lukitu ollenkaan, vaijeri on rikki.
Komponentille ei ole käytännössä asetettu eliniän rajoitetta. Jos osa ei vahingoitu fyysisesti ja sen käyttöohjeita noudatetaan, sitä ei välttämättä tarvitse vaihtaa yli 10 vuoteen.
Seuraavista merkeistä tiedät, että käsijarrun vaijeri tulee diagnosoida:
- käsijarru ei reagoi;
- jarrunesteen merkkivalo on syttynyt;
- käsijarru jäätyy kylminä vuodenaikoina;
- renkaat lukkiutuvat vain osittain, kun käsijarru on päällä;
- renkaat lukittuvat, vaikka käsijarrua ei ole käytetty.
Käsijarrun vaijerin vikojen syyt
Yksi yleisimmistä syistä, miksi kuljettaja joutuu vaihtamaan käsijarrun vaijerin, on polymeeripäällysteen vaurioituminen. Kun se hajoaa, vaijerin teräslangat altistuvat kosteudelle ja lialle. Ne saattavat myös hankautua puhki voiteluaineen puutteen vuoksi. Tämä johtaa lopulta vaijerin hajoamiseen tai jumiutumiseen. Kosteuden kerääntyminen osan päällykseen saattaa johtua myös pölysuojan hajoamisesta. Tämä on erityisen vaarallista kylmänä vuodenaikana, kun kondensoitunut vesi muuttuu jääksi ja estää vaijeria liikkumasta vapaasti.
Huonolaatuisten komponenttien käyttö, löystyneet mutterit ja kiinnikkeet, vaijerin lankojen venyminen ja hajoaminen johtavat siihen, että käsijarrun vipu löystyy. Tämä johtaa käsijarrun toiminnan heikkenemiseen.
Jos käsijarrua ei käytetä pitkään aikaan, sen vaijerit saattavat hapettua. Joskus hätäjarrutus ja ylimääräinen rasitus, joita mekanismin jatkuva turhaan käyttö aiheuttavat, saattavat olla syitä hajoamiseen. Ajoneuvon säilyttäminen lämmittämättömässä, kosteassa ja huonosti tuuletetussa tilassa aiheuttaa nopeasti korroosiota. On suositeltavaa käsitellä vaijerit erityisellä voiteluaineella, jotta tältä vältyttäisiin.
Käsijarrun vaijerin vaihtaminen
Käsijarrun vaijeria ei voida korjata. Osan vaihtamiseen tarvitset toisen henkilön apua.
Pura ensin takarenkaiden jarrurummut ja pakoputkisto kokonaan. Tämän jälkeen löysää lukkomutterit ja irrota tasain. Pura vaijerin kotelointi ja irrota se matkustamossa sijaitsevasta vivusta. Vaihtaminen vie paljon aikaa. Suosittelemme, että asennutat uuden käsijarrun vaijerin huoltamolla.