Auton Kallistuksenvakaajan puslat
Kallistuksenvakaajan kumit
Kallistuksenvakaajan kumit: hyödyllistä tietoa
Kuinka havaita kallistuksenvakaajan puslien viat
Aloita tarkistamalla kallistuksenvakaajan puslien kunto. Halkeamat, materiaalin heikkous, ja muut näkyvät vauriot ovat merkkejä osan vioittumisesta. Aseta auto rasvamonttuun tai rampille, ota kallistuksenvakaaajan yhdystangosta kiinni, ja yritä heiluttaa sitä. Kirskunta ja kolaukset ovat merkkejä siitä että puslat tulee vaihtaa.
Myös seuraavat ovat merkkejä siitä että puslat ovat vaihdon tarpeessa.:
- Kääntyessä, ohjauspyörä tuntuu heiluvan;
- ajoneuvon kallistuminen toiselle puolelle;
- Korin heiluessa jousituksesta kuuluvat epätavalliset äänet;
- matkustamon tärinä.
Kallistuksenvakaajan puslien vikojen aiheuttajia
Kallistuksenvakaajan puslilla on rajallinen käyttöikä. Keskimäärin ne tulisi vaihtaa 30,000 ajokilometrin välein. Tämän laiminlyönti voi johtaa linkkien ennenaikaiseen kulumaan.
Puslien ennenaikainen kuluma saattaa johtua myös niiden käyttöohjeiden laiminlyönnistä. Osat tulisi puhdistaa jokaisen tarkastuksen yhteydessä: niihin kerääntyvä lika on tuhoisaa niiden materiaalille. Puslia ei myöskään ole suositeltavaa voidella kitinän eliminoimiseksi: ensinnäkin, tämä heikentää kumiosien vaimennustehokkuutta; toiseksi, voiteluaineen sisältämät aineet voivat kuluttaa kumia.
Huonolaatuisilla teillä ja ääriolosuhteissa ajaessa kallistuksenvakaajan puslat voivat myös kulua tavallista nopeammin loppuun, etenkin jos ajoneuvoa käytetään rahdin kuljettamiseen. Osiin kohdistuva lisääntynyt rasitus saa ne halkeilemaan, ja lämpötilamuutokset niiden elastisuuden heikkenemään.
Joskus kumiosien viat voivat myös johtua niiden huonosta laadusta. Jotta osat kestäisivät mahdollisimman pitkään, monet autonvalmistajat käyttävät puslissaan polyuretaania jos se vain ajoneuvon rakenne ja pölysuojien materiaalit sallivat sen.
Kallistuksenvakaajan puslien vaihtaminen
Kallistuksenvakaajan puslien vaihtaminen on helppoa. Noudata seuraavia ohjeita:
- Aseta auto nosturille.
- Irroita pyörät.
- Tarvittaessa, irroita kampikammion suojus osiin käsiksi pääsemiseksi.
- Avaa linkkien ja kallistuksenvakaajan kiinnikkeet, ja irroita osat.
- Avaa puslan kannattimen etukiinnikkeet, ja löysää taka-kiinnikkeitä
- Irroita osat.
- Puhdista osien asennuspaikka liasta ja asenna uudet osat paikoilleen.
- Asenna irroitetut osat paikoilleen.