
Auton Kampiakselin asentotunnistin
Kampiakselin asentotunnistin auto
Kampiakselin anturi: hyödyllistä tietoa
Pulssianturi koostuu muovirungosta, johon on sijoitettu kolme keskenään sähköisesti sidottamaa piiriä. Joka piireistä koostuu sarjaan kytketystä vastuksesta ja koskettimesta. Pulssianturi koostuu ohjaimesta tai kvanttiasteikosta, joka on jaettu vastaavaan määrään lohkoja ja anturielimiä. Pulssiantureita kiinnitetään kannelle niin, että kun vaihteiston hammaspyörät pyörivät, kestomagneetin liikkuessa lähellä koskettimia S1 ja S2 ne tulevat kiinni. Mittarin koskettimilla olevan vastuksen muutos käytetään siihen kytketyssä elektronisessa säätimessä soittosignaalin järjestämiseksi, jonka taajuus ja kulutus ovat verrannollisia. Kosketin S3 on auki. Kun ilmestyy voimakas ulkoinen magneettikenttä koskettimet tulevat kiinni, mitä voi käyttää, esimerkiksi, hätäsignaaliksi.
Pulssianturia ja sytytyspuolaa on tarkistettava, jos sytytystulpissa ei muodostu kipinöitä. Pulssianturit tuntevat ulkoilman, kosteuden tai lämpötilan parametrien muutoksia, reagoivat näihin muutoksiin ja antavat vastaavan pulssin valvontayksiköille. Pulssianturi on tehty käyttämällä erilaisia fyysisiä ilmiöitä: sähköisiä, mekaanisia, magneettisia, optisia. Ohjauselementin avulla se suorittaa fyysisen suuren muutosta ja tuntoelementti havaitsee sitä muutosta ja muuttaa se useimmiten sähkövirran pulsseiksi.
Jos haluat vaihtaa pulssianturi autossasi, niin voit ostaa se verkkokaupassamme. Se mahdollistaa vähentämään varaosien hakuajan sekä, mitä on hyvin tärkeä, myös kustannuksia varaosan ostoon. Verkkokaupassamme on edulliset hinnat, koska tavaroita saamme suoraan valmistajilta. Voit myös ostaa meiltä muitakin varaosia, esimerkiksi, kiristäjän rulla, kytkimen painolevy, ovikahvoja tai tavaratilan peltti.
Kuinka tunnistaa kampiakselin asentoanturin viat
Tämä osa tulee diagnosoida, jos ilmenee kontaktittoman sytytysjärjestelmän vikojen oireita.
Kaikkein läpikotaisin laitteen tarkistus voidaan suorittaa oskilloskoopilla. Tämä vaatii vastaavat olosuhteet. Voit myös käyttää jännitemittaria yhdistämällä sen anturin kontakteihin. Toimivan anturin jännite on 0,4–11 V. Toinen tapa on käyttää tiedetysti toimivaa laitetta.
Osan käyttöikä riippuu käyttöolosuhteista. Valmistajat ilmoittavat, että antureita voidaan käyttää 107–108 kertaa. Tämä määrä on yleensä tarpeeksi suuri koko ajoneuvon käyttöiän ajaksi, jos mekaanista vahinkoa tai asiaankuulumatonta elektromagneettista säteilyä ei tapahdu.
Voit huomata kampiakselin asentoanturin olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- moottori käynnistyy vaivalloisesti;
- moottori ei käynnisty ja sakkaa tyhjäkäynnillä;
- moottori nykii korkeissa kierrosnopeuksissa;
- moottorin teho heikkenee.
Kampiakselin asentoanturin vikojen syyt
Yksi yleisimmistä osan vioista on sen mekaaninen vaurioituminen, joka johtuu läheisten osien osaamattomasta korjauksesta. Anturin toimimattomuus johtuu vääränlaisesta asennuksesta tai altistumisesta voimakkaille sähkömagneettisille kentille. Sen johdotusten tai kotelon irtoaminen voi johtua jäähdyttimestä tai kuumista pakosarjan putkista. Moottorin käyttölämpötilan kasvattaminen on muuten myös yksi syy kampiakselin asentoanturin toimimattomuuteen.
Jos kiinnike on löystynyt tai rikkoutunut käytössä, osa saattaa siirtyä paikoiltaan ja altistua mekaanisille vaurioille.
Kampiakselin asentoanturin piirin oikosulku saattaa johtua kotelon hajoamisesta tai hajonneista liitosjohdoista.
Kampiakselin asentoanturin vaihtaminen
Tätä osaa ei voida korjata, koska se sisältää puolijohdeseosta, joka on vuorovaikutuksessa sähköisen magneettikentän kanssa.
Tämän anturin sijainti vaikeuttaa sen vaihtamista. Aloita irrottamalla jakajan korkki ja kääntämällä kampiakselia. Varmista, että venttiilisarjan merkki täsmää kampiakselissa olevan merkin kanssa.
Avaa seuraavaksi jakajaa kiinni pitävät mutterit ja ala koputtelemaan harjoja kiinni pitävää tappia kevyellä vasaralla. Avaa harjojen liitin ja irrota se. Irrota varovasti laitteen kontaktit varoen samalla, etteivät ne vahingoitu. Viimeinen vaihe on anturin irrottaminen urastaan avaamalla kiinni pitävät mutterit.