Auton Kannen pultit
Kansipultit
Kansipultit: hyödyllistä tietoa
Vahvaa yhteyttä sylinterin kannen ja sylinteriryhmän välillä takaa vain pulttien hyvä kiristys ja sen on kestävä pitkää aikaa. Jos sylinterikannen pultit kiristetään vain ohjeiden mukaan, mutta sinun mielestäsi kiristys on löysää, on vielä kiristettävä. Sen lisäksi se ole vain pulttien kiristys tärkeä, vaan myös pulttien jatkuva voitelu, koska on oljellinen ero kuivien ja voideltujen osien toiminnassa.
Kaikkien kiinnityselementtien arvoitus on melko korkea ja se ei ole selviönä. Ei ole poikkeuksena myös sylinterikannen pulkkien kiristys. Syy on yksinkertaista. Kuvittele millaisia kuormituksia kestävät kaikki kiinnityselementit: lämpötilan vaihteluja sekä jatkuva tärinä. Erikoistuntijoiden suorittamien monilukuisten tutkimusten perusteella saatiin luku 5000 kiloa ja jopa sen yli. Kuvittele millaista kaasun repeämän kuormitusta kestää sylinterinkannen joka pultti. Yksikön ja sylinterikannen välisen kiinnityksen turvaamiseksi sinun on ennen kaikkea varmistaa siitä, onko pulttien kiristys luotettava pitkänä aikakautena.
Tavallisesti pultti on pitkänomaista. Kiertäen pultti korroosion vaikutusta kestäneen yksikköön kirityksen voima lisääntyy muutaman kymmenen kertaan vielä ennen sitä, kun kuin kiinnitettävät osa alkavat liittyä. Jos jo olet kiristänyt pultin, niin älä unohda, että venytys tapahtuu asteittain ja materiaali ensiksi tulee taipuisaksi, kunnes se ei muutu plastiseksi. Sitten jo jälkikiristys päättyy materiaalin peruuntumattomaksi muodonmuutoksi. Sellaisessa tilassa tarvittava kiertomomentti ei kasva lisä kiristyksistä. Käytännöllisesti tämä tila on mahdotonta nähdä, jos vain ennen pulttien kiritystä ei voidella pultteja rasvalla, jotta kitka supistaa nollaan. Ei kannata unohda, että yksikön ja sylinterikannen pintoja täytyy käsitellä aaltoisuuden poistamiseksi. Erittäin tärkeiksi pidetään osien liitoskohtia.
Kiinnitämme huomiotasi siihen, että on ostettava vain sertifioituja varaosia. Sellaisia varaosia tarjotaan verkkokaupassamme. Sylinterikannen pulttien lisäksi voit ostaa meiltä myös paisunta-astia, venttiilisuutimia ja muita sinua kiinnostavia varaosia.
Kuinka tunnistaa moottorin sylinterikannen pulttien viat
Moottorin sylinterikannen pulttien kunto on todella tärkeä asia: ne eivät saa vaurioitua ollenkaan. Kiinnikkeet kestävät jopa 5 000 kilogramman painoa, kun moottorin kierrosnopeus on korkeimmillaan. Varmista, etteivät pulttien kierteet ole tukossa. Jos kierteisiin pääsee pienikin vierasperäinen objekti, sylinterikansi voi tuhoutua.
Ei ole suositeltavaa voidella pulttien kierteitä korkeasti viskoottisella öljyllä. Tämä saattaa aiheuttaa osan jumiutumisen.
Kiinnitä erityistä huomiota pulttien vääntömomenttiin. Pultit tulee kiristää momenttiavaimella. Kiristysmomentti riippuu moottorin tyypistä ja sylinterikannen valmistusmateriaalista. Standardiarvo on 17–21 Nm. Tietyn ajoneuvomallin arvon tulisi löytyä teknisistä asiakirjoista.
Jos ilmenee oireita, joiden perusteella pultit ovat vaurioituneet, ne täytyy tarkistaa välittömästi. Oikein käytettynä osia voidaan käyttää jopa 200 000 ajokilometriä.
Voit huomata sylinterikannen pulttien olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- moottorista kuuluu asiaankuulumattomia ääniä;
- moottori tärisee korkeissa kierrosnopeuksissa;
- järjestelmän paine on purkaantunut.
Sylinterikannen pulttien vikojen syyt
Moderneissa ajoneuvoissa moottorin sylinterilohkojen tiivistykseen käytetyt pultit ovat erityislaatuisia. Ne valmistetaan materiaalista, joka pystyy venymään toistuvan kiristyksen seurauksena. Tästä syystä niitä ei suositella käytettäväksi uudelleen, kun ne irrotetaan.
TTY-tyyppisten pulttien, joita käytetään alumiinista valmistetuissa sylinterikansissa, uudelleen kiristäminen on ehdottomasti kiellettyä. Ne eivät takaa tiivisteen vaatimaa kireyttä ja voivat täten hajota.
Toinen syy pulttien hajoamiselle on väärä kiristysmomentti asennuksen aikana. On myös tärkeää lisätä asennuksen aikana pieni määrä öljyä, koska liiallinen öljyn käyttö voi johtaa siihen, etteivät osat ole kireällä.
Yleinen sylinterikannen pulttien vaurioitumisen syy on huonolaatuisen voiteluaineen käyttö ja mekaaniset vauriot korjauksen aikana. Tämän vuoksi, jos sinulla ei ole tarvittavaa kokemusta, niiden säätäminen ja tarvittaessa korjaaminen tulee jättää asiantuntijoiden tehtäväksi.
Sylinterikannen pulttien vaihtaminen
Sylinterikannen pultteja ei voida korjata. Jos niissä ilmenee pieniäkin vikoja, ne täytyy vaihtaa uusiin. On suositeltavaa vaihtaa kaikki pultit samalla kertaa, jotta ne rasittuvat tasaisesti.
Älä koskaan leikkaa pultteihin uusia kierteitä. Tämä saattaa aiheuttaa niiden jumiutumisen ja pulttien päiden syvennysten hajoamiseen. Näissä tapauksissa sylinterikansi tulee vaihtaa kokonaan.
Pultit tulee kiristää tietyssä järjestyksessä: sylinterikannen reunoista sen keskelle. Pultit tulee kiristää kolmessa vaiheessa, jolloin vältytään tiivisteen vääntymiseltä ja sylinterikannen siirtymiseltä, jolloin järjestelmä pysyy kireänä.