Auton Kiilahihnat
Laturin hihna
Laturin hihna: hyödyllistä tietoa
Moniurahihnoja käytetään autoissa siksi, että siirtää vääntömomentti isolla voimalla. Sen lisäksi tämänlajinen hihna turvaa korkeaa kestävyyttä tehon parantaneella siirrolla. Joissakin tapauksissa moniurahihnoja käytetään yhdessä toimivien litteä- ja kiilahihnojen vaihdossa. Sellaisen tyypin hihnojen vaihto tapahtuu harvemmin, koska niillä on korotettu joustavuus ja halkeilun vastustuskyky sekä ja vähennetty lämmönkehitys.
Hihnan vaihtamisen tarpeen ymmärtämiseksi täytyy kiinnittää huomiota muutamiin kohtiin. Jos kuulet vihellys, joka syntyy auton sähköosien kuormituksessa, niin tunnistin ilmoittaa laturin ongelmista, todennäköisesti kysymys on hihnan kiristyksessä. Tällöin hihna on kokonaan kulunut tai hieman venynyt. Ennen tarkastusta on poistettava sytytystulppia ja irrotettava asianmukaisen johto akusta. Se antaa mahdollisuuden tarkastaa hihnan kuluneisuutta, esimerkiksi, halkeamia, murtumia, joustavuuden menetystä tai venymistä.
Jos hihna on kulunut, sinun on vaihdettava se, mitä voi tehdä jopa aloittelija. Voit tehdä sen poistamalla vanhan hihnan kireyttä, löysäämällä kiristimen pultin mutteri avaimella. Kiristin on esitetty joko pultti tai listan muotoisena puoliympyrän muodossa, se riippuu mallista ja autoja. Uuden hihnan on asennettava samalla tavalla kuin vanha. Sen jälkeen vertaa vanha ja uusi hihna, jotta ne ovat samankokoisia. Hihnan asentamiseksi ensin kiristä hihnan, minkä vuoksi on tarpeen käyttää kiristimen pultti, mutta muista, että hihna ei pitäisi olla tiukka.
Laadukkaiden moniurahihnojen käyttö lyhentää kuluja korjaukseen. Jos on syntynyt tarve vaihtaa hihna autossasi, niin älä tuhlaa tyhjäksi aika käyntiin kaupoissa, käänny meidän verkkokauppaamme. Täällä löydät iso valikoima moniurahihnoja joka automerkille. Vielä yllätykseksesi tulee meidän edullisia hintoja ja lyhyitä toimitusaikoja. Moniurahihnan lisäksi voit ostaa verkkokaupassamme sellaisia varaosia, kuten vaimentimen laakeri, jousen voiman säädin, riippumattoman jousituksen nivel sekä jäähdytysnesteen letkuja.
Miten tunnistaa kiilahihnan toimintahäiriö
Osan diagnostiikka voidaan tehdä ilman huoltokorjaamon asiantuntijoiden apua. Aloita aukaisemalla kansi ja irrottamalla pumpun kiinnittimet. Sitten tarkasta hihna ulkoisien vaurioiden varalta ja tarkasta sen kireys. Painettuna sen suurin sallittu taipuma ei saisi olla yli 5 mm. Osan pinnalla ei saisi olla mitään vaurioita tai jälkiä polttoaineista tai voiteluöljystä. Jos komponentti on öljyn tahrima, se on vaihdettava, ja myös öljytiivisteet on tarkastettava. Laturin kiristyspultti ja kaikki kiinnikkeet tulee myös tarkastaa. On suositeltavaa tarkistaa hihna aina 1000 kilometrin välein.
Saatat huomata, että kiilahihna edellyttää diagnosointia seuraavista oireista:
- moottorin käydessä kuuluu ylimääräisiä ääniä;
- moottori ylikuumenee joutokäynnillä;
- hihnan pinnalla nykyy kulumia;
- moottorin toiminta on epävakaata kylmänä.
Syyt kiilahihnan toimintahäiriöihin
Todennäköisin syy kiilahihnan katkeamiseen on sen yhteensopimattomuus järjestelmän tehoon nähden. Komponentti voi myös rikkoutua järjestelmän osan jumittumisen seurauksena tai vieraan esineen vaikutuksesta. Lisäksi hihnan virheellinen asennus ja siinä käytetty liiallinen voima saattavat aiheuttaa vaurioita hihnalle.
Osan svupintojen hankautuminen on useimmiten seurausta sen riittämättömästä kireydestä. Syynä voi olla myös hihna pyörien virheasennot, niiden riittämätön halkaisija ja hihnapyörien epäsuhta hihnan leveyteen suhteutettuna.
Kiilahihnan pohjan voi vaurioitua voimakkaiden lämpötilan muutoksien seurauksena tai kemikaaleille altistumisen johdosta. Tästä aiheutuu materiaalin jäykkyyden heikkeneminen. Halkeamia voi esiintyä myös virheellisesti asennetusta tai vaatimuksia vastaamattomasta ulommasta telasta johtuen.
Hihnan kiertyminen ja luistaminen voivat johtua sen riittämättömästä kiristyksestä. Liiallisen tärinän seurauksena osa vaihtaa paikkaansa. Hihnat kiertyvät usein koska hihnapyörät ovat virheellisessä asennossa tai vaurioituneet, jolloin vieraita esineitä pääsee niiden uriin.
Ennenaikainen osien kuluminen liittyy usein niiden huonoon laatuun. On suositeltavaa käyttää saman valmistajan valmistamia hihnoja ja vaihtaa ne samanaikaisesti. Erilaisia ominaisuuksia omaavien komponenttien käyttö voi johtaa epätasaiseen venymiseen ja vaurioihin.
Kiilahihnan vaihtaminen
Kiilahihnaa ei voi korjata; se on syytä vaihtaa välittömästi, sillä uusi komponentti on suhteellisen halpa. Koska vaihto ei vaadi mitään erityisiä laitteita tai taitoja, voit halutessasi vaihtaa osan itse. Ennen vaihtoa poista kansi, löysää säätöpultti ja jäähdytysjärjestelmän pumpun kiinnitykset. Poista sitten varovasti vanha hihna, yritetä välttää kiristysrullien vahingoittamista ja asenna uusi osa.
Muista lopuksi kiristää pultti ja säädä hihnan kireys.