
Auton Kytkin ohjausakseli
Kytkin ohjausakseli auto
Monitoimivipu: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa monitoimikatkaisimen viat
Vikojen määrittämiseksi, sinun tulee purkaa monitoimikatkaisin, ja kytkeä testilamppu testattaviin kontakteihin ja tarkistaa sulkeutuuko virtapiiri kun vivun monitoimikatkaisinta liikutetaan työasentoon. Se mitkä kontaktit tulee olla suljettuna kahvan monitoimikatkaisimen eri asennoissa pitäisi löytyä auton teknisistä taidoista.
Jos osa toimii, testivalon tulisi syttyä kyseisten kontaktien ollessa suljettuna. Muussa tapauksessa se tulee vaihtaa.
Myös seuraavat ovat merkkejä siitä että osa tulee vaihtaa:
- palaneen haju matkustamossa;
- monitoimikatkaisin savuaa;
- tuulilasin pyyhkijät eivät aktivoidu prikan ollessa päällä;
- pitkät valot eivät toimi tai ne palavat yhtä aikaa lyhyiden kanssa;
- tietyt tuulilasin pyyhkijöiden toimintamoodit eivät toimi;
- pitkien valojen välähdys ei toimi
- monitoimikatkaisimen kahva ei ole kiinnitettynä tarvittavaan asentoonsa;
- vilkut jatkavat vilkkumista eivätkä sammu ollenkaan
Monitoimikatkaisimen vikojen aiheuttajia
Usein syypäänä ohjaustangon monitoimikatkaisimen vikoihin on altistuminen lialle ja kosteudelle. Hapettumisen aiheuttamisen lisäksi ne edistävät myös osan ylikuumenemista. Lisääntynyt lämpötila saa sirun muoviosat sulamaan, ja hiilikerroksen muodostumaan kontaktien välille. Usein tämä johtaa oikosulkuun ja lopulta monitoimikatkaisimen palamiseen.
Tietyissä tapauksissa monitoimikatkaisimen viat voivat johtua kontaktien tai liukujan kulumasta. Koska kuluminen on hidas prosessi, osan viat saattavat aluksi ilmetä vain epävakaana toimintana. Kontaktien mekaaninen kuluma voi myös johtaa oikosulkuihin: metallisirujen joutuessa voiteluaineen sekaan se alkaa johtamaan sähkövirtaa. Useimmiten tämä ilmenee vilkkujen jatkuva palamisena ja sillä että pitkät eivät toimi.
Joissakin monitoimikatkaisimissa on mukana myös klipit. Ne saattavat rikkoutua huolimattoman käsittelyn seurauksena, jos niitä asentaessa tai käyttäessä käytetään liiallista voimaa.
Monitoimikatkaisimen vaihtaminen
Osaa ei korjata, vaan vikojen ilmetessä se tulee vaihtaa. Voit tehdä tämän helposti itse. Tämän tehdäksesi, sinun tulee:
- Irroittaa miinusjohto akusta.
- Irroittaa töötin nappi ohjauspyörästä.
- Vetää töötin kontaktilevy ulos
- Merkitä ohjauspyörän asento muistiin akseliin nähden, avata kiinnitysmutteri, ja irroittaa ohjauspyörä vetämällä sitä eteenpäin.
- Irroita ohjaustangon suojus
- Avaa monitoimikatkaisimen kiinnikkeet, irroita johtosarja, ja irroita monitoimikatkaisin.
- Asenna uusi osa paikoilleen ja kokoa osat
Tietyissä autoissa, monitoimikatkaisimen irroittaminen edellyttää ohjauspyörän irroittamista. Löydät tarkemmat ohjeet ajoneuvosi teknisistä tiedoista.