
Auton Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin
Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin auto
Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa tuulettimen anturin vioittuminen
Pidä ajon aikana silmällä kojelaudan moottorin lämpötila-mittaria. Jos mittari alkaa mennä punaisen puolelle, tarkista jäähdytysjärjestelmän tuulettimen toimivuus. Syypää ylikuumenemiseen saattaa piillä tuulettimen aktivoivassa anturissa, vaurioituneessa termostaatissa, itse anturin vaurioitumisessa, tai järjestelmään muodostuneessa ilmalukossa.
Tuulettimen aktivointi anturin toimivuus tarkistetaan infrapuna-lämpömittarin avulla. Mittaa sen avulla jäähdyttimen lämpötila. Jos se ylittää 90-95 °C, ja tuuletin ei ole aktivoitunut, anturi on todennäköisesti viallinen.
Tarkin tapa syyn määrittämiseksi moottorin ylikuumenemiselle on kuitenkin toteuttaa se korjaamolla.
Myös seuraavat ovat merkkejä siitä että tuulettimen anturin kunto tulisi tarkistaa:
- tuuletin ei aktivoidu kriittiseen lämpötilaan tullessa;
- päinvastainen tilanne — tuuletin ei sammu ja käy jatkuvasti. Tämä on merkki siitä että anturin kontaktit eivät avaudu.
Tuulettimen anturin vikojen aiheuttajia
Tuulettimen anturi on erittäin tärkeä osa. Jos sen vioittumista ei havaita ajoissa, moottori ylikuumenee, ja ajan mittaan se voidaan joutua korjaamaan, tai jopa vaihtamaan. Siksi jäähdytysjärjestelmän toimivuutta on tärkeä pitää silmällä. Usein syypäänä anturin vikoihin on käyttöiän päättyminen.
Myös toimintaolosuhteet vaikuttavat osan kuntoon. Jos autoa käytetään yli 30 °C lämpötiloissa tuuletin käy lähes taukoamatta, ja tämä voi johtaa anturin ennenaikaiseen kulumaan.
Lisäksi syypä osan rikkoutumiseen voi piillä myös osien huonossa laadussa. Markkinoilla on paljon epäaitoja tuotteita, jotka eivät valitettavasti kestä yhtä pitkään.
Tuulettimen aktivointianturin korjaaminen ja vaihtaminen
Koska tuulettimen aktivointianturi on kiinteä osa, sen korjaaminen ei ole suositeltavaa. Vikojen ilmaantuessa se tulee vaihtaa. Voit tehdä tämän itse. Korjaus voidaan tehdä ilman apua; se on yksinkertainen ja nopea vaihe. Noudata seuraavia ohjeita:
- Odota että moottori jäähtyy.
- Irroita miinusjohto akusta.
- Valuta kaikki jäätymisenestoaine jäähdyttimestä.
- Irroita päätteet tuulettimen aktivointianturista.
- Irroita viallinen osa. Varo vaurioittamasta jäähdytintä.
- Asenna uusi osa tilalle. Muista myös asentaa tiiviste uuden osan alle.
- Kytke uusi anturi johtoihin.
- Täytä järjestelmä uudella, tai esivalutetulla jäähdytysaineella.
- Yhdistä negatiivinen napa akkuun.