Auton Ikkunannostin
Lasinnostin
Lasinnostin: hyödyllistä tietoa
Ikkunannostimet kuuluvat auton mukavuusjärjestelmään, johtuen siitä, että sen ansiosta tarjotaan lisää mukavuutta sekä kuljettajalle, että matkustajille. Nykyaikaisissa autoissa mekaaninen ikkunannostin, jossa käytetään käsikäyttö, on täysin syrjäytetty sähköisillä ikkunannostimilla. Uudentyyppistä ikkunannostinta asennetaan oven kehikkoon tai eri karmille eli erilliseen apurunkoon. Sähköisen ikkunannostimen rakenne on hyvin yksinkertainen, se koostuu käyttömekanismista, ohjausjärjestelmästä ja nostomekanismista. Koskien käyttömekanismia sillä on muu nimitys: moottori-vaihde, joka yhdistää sähkömoottori, kierukka- ja hammasvaihde. Se on vain yksinäinen yksikkö, jonka tehtävänä on siirtää ikkuna.
Nostomekanismia tarvitaan lasin siirron huolehtiminen. On olemassa useita erilaisia ikkunannostimia riippuen tämän koneiston rakenteesta: vaijeri-, vipu- ja hammastankoikkunannostin. Suhteellisesti mekanismien usean käytön nykyaikaisissa autoissa, valmistajat asennettavat tavallisesti kaksi tyyppiä vaijeri- ja vipukoneistoa. On myös syytä todeta, että nykyaikaisilla sähköisillä ikkunannostimilla on kahdenlaisia valvontajärjestelmiä: suora ja elektroninen ohjaus. Suora ohjaus on varsin yksinkertainen. Sitä toteutetaan kolmenasentokytkimellä, joka sisältyy sähköisen moottorin syöttöpiirissä. Kun kytkin on siirtyy ensimmäiseen asentoon, tämä moottori pyörii yhteen suuntaan, ja toisessa asennossa muuttaen napaisuutta moottori muuttaa pyörimissuuntaa.
Elektroninen ohjaus on paljon monimutkaisempi rakenteelta, sen toimintaa turvaavat tulolaitteet, elektronisen ohjausyksikkö ja toimilaite. Ikkunannostimen rikkoutuminen voi tuoda sinulle suuria haittoja sekä auton turvallisen käytön kannalta, että mukavuuden kanalta. Jos tarvitset tällaista varaosaa, on helpompaa ja nopeampaa tilata se verkkokappamme kautta, joka ikkunannostimien ohella voi tarjota valtava valikoima varaosia, kuten iskunvaimentimen varsi, jarrupaloja tai matkustamon suodatin.
Kuinka tunnistaa ikkunan kelauskoneen viat
Tarkista aluksi sulake. Jos se on kunnossa, tarkista jännite. Tähän tarvitset yleismittaria. Jos jännitettä ei ole, tarkista ohjausyksikkö releen vikojen ja vaurioituneiden johtojen varalta. Käynnistä sitten moottori ja paina ikkunan avauspainiketta. Jos mekanismi ei vastaa, sähköisen moottorin harjat ovat vialliset. Nosta ja laske ikkunaa useita kertoja peräkkäin. Ääni ilmaisee, että ikkunan moottorin laakerit ovat vaurioituneet. Tarkista myös johto vaurioiden ja kulumisen varalta.
Huomaat ikkunan kelauskoneen olevan diagnosoinnin tarpeessa seuraavista merkeistä:
- ikkunat nousevat todella hitaasti;
- ikkunoita laskettaessa tai nostettaessa kuuluu kitinää;
- ikkunat eivät lukitu paikoilleen laskettaessa ja liikkuvat nykien;
- ikkunat laskeutuvat tai nousevat itsestään;
- ikkunoiden kelausmekanismi jumiutuu;
- painike aktivoituu vain moottorin ollessa käynnissä.
Ikkunoiden kelauskoneen vikojen syyt
Kaikki ikkunoiden kelauskoneen viat voidaan tilanteesta riippuen jakaa sähköisiin ja mekaanisiin vikoihin. Sähköiset viat johtuvat oikosulusta auton sähköjärjestelmässä. Tämän tuloksena sulake palaa, jolloin ikkunan kelauskone ei enää vastaa käskyihin. Liittimien liitos voi kadota metallin hapettumisen takia, mikä myös estää komponenttia vastaamasta painikkeen painamiseen.
Jälkimmäisten vikojen syynä on komponentin mekaaninen vaurioituminen. Täten esimerkiksi liikenneonnettomuuden takia virta- tai signaalijohto saattaa hajota tai vaurioitua, jonka takia ikkunan kelauskoneen johto ei välttämättä toimi. Lisäksi käyttökoneiston rattaat ja sähkömoottorin arjat saattavat hajota pitkäkestoisessa käytössä.
Ikkunan kelauskoneen korjaaminen ja vaihtaminen
Voitele ensin komponentin urat ja mekanismi, jonka jälkeen poista moottorin kotelo ja irrota roottori. Puhdista harjat hiekkapaperilla. Sinun tulee myös puhdistaa painikkeiden liittimet. Jos ne ovat vahingoittuneet mekaanisesti, vaihda ne. Kulunut ratas moottorin koneistossa tulee myös vaihtaa uuteen. Jos koneisto ja yksikkö on liitetty oikein, mutta ikkuna ei liiku, johtuu se viasta koneistossa. Koneisto tulee siis vaihtaa. Vakavien vikojen tapauksessa (hajonneet kiinnikkeet tai repeytynyt johto) ikkunan kelauskone tulee vaihtaa kokonaan.