Auton Ilmastoinnin lauhdutin
Lauhdutin
Lauhdutin: hyödyllistä tietoa
Akku on niin tehty, että se voi antaa koko lataus heti, mutta sitä ei pitäisi olla, koska muuten akkua ei voi jättää muutaman päivän ilman latausta, se olisi purkanut loppuun. Samaan aikaan vahvistin monimutkaisten musiikkikappaleiden toistamiseen vaatii jatkuvasti suuria virtoja. Mutta akku ei voi tuottaa ajoissa volttia eikä ampeeria oikeassa määrässä. Sen mukaan virtalähdekin vahvistimessa on niin sanotusti "nälkäinen", ja se johtuu ääniväärennyksiin ei vain matalilla taajuuksilla, missä tarvitaan maksimitehoa, mutta keski - ja korkeataajuuksilla, koska alijännite vaikuttaa huonolla tavalla koko ääni-intervallin.
Käyttämällä kondensaattori voidaan välttää alijännitettä. Itse kondensaattori työtilassa on aina ladattu, ja se voi milloin tahansa antaa verkkoon heti joitakin osaa latausta. Tässä tapauksessa ei tapahdu alijännitteettä vahvistimen koskettimilla ja tehovahvistimen virtalähteellä on energiaa, jota tarvitaan tarkkaan toistamiseen musiikillisten fragmenttien piikkiin. Muun muassa nykyaikaisen auton vahvistimen virtalähteellä on jännitteen muunnin, joka toimii korkealla taajuudella ja poistaa ylimääräisiä häiriöitä. Kondensaattorit päinvastoin sataprosenttisesti tukahduttavat muuntimen ja auton laturin melua. Kondensaattori voi purkaa nopeasti erotukseksi tavallisesta akusta se tasoittaa jännitteen alenemaa, turvaamalla vahvistin tarvittavalla näillä lyhyillä hetkillä virralla.
Kondensaattori on auton audiojärjestelmän erittäin tarvittava osa. Jos haluat laadukasta ääntä, kondensaattori sinulle vieläkin enemmän kuin tarpeen. Voit ostaa kondensaattori meidän verkkokaupastamme parhaaseen hintaan valmistajalta. Me toimitamme sen sinulle lyhyessä ajassa ja sinulle sopivaan aikaan. Kondensaattorin lisäksi voit myös ostaa ääni-, valo-signaali tai sytytyspuola.
Lämmönvaihtimen viat
- mekaaniset vahingot;
- metalliosien ruostuminen;
- jäähdytysnesteen vuotaminen;
- komponentin pinta on likainen.
Lämmönvaihtimen vikojen merkit
- vahva polttoaineen haju ohjaamossa;
- korkea kosteustaso;
- hikoilevat ikkunat;
- lämmönvaihdin toimii vain ajettaessa;
- lämpötilaa ei pysty säätämään.
Lämmönvaihtimen vikojen syyt
- jäähdyttimen polttoaineen korkea paine;
- järjestelmän paineen purkautuminen;
- huonolaatuisen jäähdytysnesteen käyttö;
- putkisto on vahingoittunut;
- ajoneuvon käyttö huonolaatuisilla teillä;
- kemikaalien vaikutus;
- tiivisteet ovat vahingoittuneet tai kuluneet;
- nesteen alhainen määrä.
Diagnostiikka
Lämmönvaihdin sijaitsee jäähdyttimen edessä. Tämä on todella herkkä osa, joka koostuu kapeista 0,5 - 1,5 mm paksuisista alumiiniputkista. Omistaja pystyy itse tehdä tarkistuksen, johon sisältyy korroosion ja vahinkojen tarkistaminen. Myös nivelten kunnon tarkistaminen on mahdollista.
Jos käytössäsi on UV-lamppu, näet jäähdytysnesteen vuodon. Siihen lisätään kemikaalia, joka näkyy UV-valossa.
Yksityiskohtaisempi diagnosointi tehdään huoltamoilla. Lämmönvaihdin kestää noin kolme vuotta, jos sitä käytetään oikein. Epäsuotuisat olosuhteet lyhentävät elinikää merkittävästi.
Lämmönvaihtimen vaihtaminen
Jos lämmönvaihdin on roskaantunut, voit puhdistaa sen itse. Tähän tarvitaan vettä, joka ruiskutetaan kovalla paineella tai vaihtoehtoisesti normaali harja. On tarpeen tehdä puhdistustoimenpide 1-2 kertaa kuukaudessa lämpiminä vuodenaikoina.
Viallista lämmönvaihdinta ei voida korjata. Jopa pieni onnettomuus voi olla osan vakavan rikkoutumisen syynä. Osan korjaaminen ei ole kannattavaa.
Lämmönvaihtimen vaihtaminen
Komponentin vaihto tulee suorittaa asiantuntijoiden toimesta. Asentamiseen tarvitaan erityisiä työkaluja ja tietoa järjestelmästä/ hydraulinesteestä. Osan hinta on yleisesti ottaen todella korkea. Tarvittavan vaihdon laiminlyönti kuitenkin saattaa hajottaa siihen liittyviä muita järjestelmiä.