Auton Männänrenkaat
Männänrengassarja
Männänrengassarja: hyödyllistä tietoa
Kuinka havaita männänrenkaiden rikkoutuminen
Sylinteri-mäntäryhmän kunnon tarkistaminen voidaan toteuttaa monella eri tapaa. Yleisin tapa on mitata sylinterien sisällä oleva paine. Bensiini-käyttöisissä autoissa, sinun tulee irroittaa sytytystulpat, laittaa 30-50 ml öljyä jokaiseen reikään, ja peittää ne kuivalla vaatteella; se imee ylimääräisen voiteluaineen itseensä. Sen jälkeen sinun tulee kääntää moottoria 3-4 kierrosta startin avulla ja mitata sen paineistus. Jos se on noussut 0.9-1,2 mPa:han, männänrenkaat ovat kuluneet loppuun. Diesel-moottoreissa voiteluainetta lisätään sama määrä, mutta hehkutulpat asennetaan takaisin, ja moottori käynnistetään sen jälkeen. Jos se käynnistyy plus-lämpötilassa ja toimimattomilla tulpilla, männänrenkaat kaipaavat mitä todennäköisimmin vaihtoa.
Osien perinpohjaisempi tarkastus voidaan toteuttaa huoltoasemalla. Useimmiten se toteutetaan joko paineilma tai alipaine-metodilla, ja vie enemmän aikaa, mutta antaa myös luotettavammat tulokset.
Myös seuraavat asiat ovat merkkejä männänrenkaiden vioista:
- moottoritehon menetys;
- öljyn kulutuksen lisääntyminen;
- polttoaineen kulutuksen merkittävä lisääntyminen, etenkin kaupunkiajossa;
- muutokset pakokaasun värissä;
- sytytystulppien nokeentuminen;
- öljyn vuotaminen tiivisteiden alta;
- kampikammion kaasujen lisääntynyt paine.
Männänrenkaiden vikojen aiheuttajia
Männänrenkaiden käyttöikä on rajallinen: 150,000-300,000 km. Suositeltujen vaihtoajankohtien laiminlyönti voi johtaa moottorin rikkoutuessa hintaviin korjauskustannuksiin.
Männänrenkaiden toimintaolosuhteet ovat varsin rajut ja ne altistuvat jatkuvasti korkeille lämpötiloille, öljylle, ja pakokaasuille. Tästä syystä huonolaatuisia varaosia käyttäessä sylinterin ja männän osat kuluvat usein ennenaikaisesti loppuun.
Männänrenkaiden ennenaikaista kulumaa aiheuttavat mm. ilmansuodattimen ja öljyn vaihdon viivyttely, osien huono laatu, ja sopimattomien osien käyttö. Saastuminen nopeuttaa osien kulumaa, lisäten niiden vinoutumisen ja halkeilun riskiä. Lisäksi voi syntyä myös mekaanisia vaurioita, joita aiheuttavat esim. rikkoutuneiden kiertokankien, venttiilien, kampiakselin, ja muiden kulutusosien sirpaleet.
Osien vaurioitumista aiheuttaa myös huonolaatuisen polttoaineen käyttö. Alhaisen oktaanipitoisuuden omaava bensiini aiheuttaa räjähdyksiä moottorissa. Lisääntynyt paine sylinterien seinämillä altistaa männänrenkaat tavallista kuumemmille kaasuille, johtaen siten niiden tuhoutumiseen.
Kuluttavat ajo-olosuhteet, kuten esim. lyhyet matkat, etenkin kylmällä kaudella, voivat myös heikentää männänrenkaiden käyttöikää: kylmän moottorin osat eivät ole riittävästi voidellut, ja altistuvat siten suuremmalle kulumalle.
Myös järjestelmän öljynpuute voi johtaa männän jumiutumiseen ja männänrenkaiden tuhoutumiseen. Myös moottorin ylikuumeneminen voi aiheuttaa samankaltaisia seurauksia.
Monet osien vioista johtuvat niiden väärin asentamisesta, ja moottoria korjatessa tapahtuneista asennusvirheistä, ja sylinterin poraamisen jälkeen sopimattoman männän rengas-sarjan käytön seurauksena. Osan pinnan viimeistelyn puute voi johtaa renkaiden reunojen ennenaikaiseen kulumaan, ja väärin säädetyt männänrenkaiden välitykset mäntien jumiutumiseen.
Männänrenkaiden vaihtaminen
Männänrenkaiden vaihtaminen, sekä muut moottoriin liittyvät korjaustyöt tulee aina toteuttaa korjaamolla, sillä toimenpide edellyttää moottori irroittamista ja purkua, jonka jälkeen välitykset tulee säätää tarkasti. Uusien osien asentamisen yhteydessä on suositeltavaa vaihtaa myös männät, sekä myös porata ja hioa moottorin sylinterit. Muutoin männänrenkaat saattavat rikkoutua hyvin pian.