Auton Moniurahihna
Moniurahihna
Moniurahihna: hyödyllistä tietoa
Miten tunnistaa moniurahihnan toimintahäiriöt
Hihnojen kunto olisi tarkastettava jokaisen 10000 - 15000 kilometrin välein, aina öljynvaihdon yhteydessä. Tutki ensin komponentti. Jos se on selvästi vahingoittunut, asenna uusi. Jos siinä on pieniä halkeamia, osaa ei tarvitse vaihtaa. Kuitenkin, jos halkeamat ovat alle 10-20 mm:n päässä toisistaan, hihna on vakavasti heikentynyt. Tarkista myös, etteivät hihnapyörät ole likaantuneet ja ettei niissä ole vieraita esineitä.
Saatat huomata, että moniurahihna vaatii diagnosointia seuraavista oireista:
- osasta kuuluu melua ja vinkumista ajon aikana;
- hihna luistaa, värähtelee, tai menee kierteelle;
- osan kääntöpuoli näyttää kiiltävältä;
- moottori ylikuumenee;
- hihnan väkäsiä puuttuu;
- komponentin pinnalla näkyy tahroja ja rasvaa;
- ruoteiden urat on tukossa;
- hihnan reunat ovat vaurioituneet;
- akku ei pidä varausta;
- hihnan pohjakerros on vaurioitunut tai repeytynyt;
- hihnan pinnalla olevat kuidut ovat säröillä.
Syitä moniurahihnan toimintahäiriöihin
Moniurahihnaan kohdistuu raskasta kuormitusta. Osittain osan ennenaikaisen kulumisen aiheuttaa moottoritilan korkea lämpötila sekä jatkuva liike. Nämä tekijät ovat syynä halkeamien ilmestymiseen ja kumisten palojen irtoamiseen.
Hihnan kireyden taso on kriittinen tekijä. Liian löysä hihan voi aiheuttaa voimakasta tärinää ja osan kulumista, liiallinen kireys taas saattaa aiheuttaa osan repeämisen. Komponentin virheellinen asennus, erityisesti sen sijoittuminen taljapyörän ulkopuolelle, johtaa nystyjen irtoamiseen alustasta. Hihnavaurio voi syntyä myös sen asentamisesta kuluneille tai vinossa oleville hihnapyörille. Näiden lisäksi syynä tuki nyörien tai itse hihnan rikkoutumiseen voi olla taljan pinnalla olevat vieraat esineet.
Moniurahihnan vaihtaminen
Osan pisin mahdollinen käyttöikä on 4 vuotta. Tämän jälkeen tulee asentaa uusi osa. Vaurioitunutta osaa ei voi korjata. Ennen hihnan poistamista, poista ilmansuodattimen kansi ja ilmavirran määrää mittaava anturi. Poista sitten magneettiventtiili ja poista ilmansuodattimen pohja. Hihnan irrottamiseksi, löysää kiristin. Asentaessasi uutta komponenttia, sijoita se keskelle hihnapyöriä, ja ruuvaa auki kiristimen ruuvi. Asenna lopuksi kaikki osat takaisin päinvastaisessa järjestyksessä.