Auton Ohjainrulla
Moniurahihnan ohjainrulla
Moniurahihnan ohjainrulla: hyödyllistä tietoa
Määritettäessä rullan tulisi ymmärtää, että on olemassa kiristysrulla, joka vetää ketjun ja on vielä väli- tai kiinteä rulla, jota tarvitaan loisheilahdusten tukahduttamiseen. Joskus sen toimintoa kutsutaan myös ketjun tai hihnan sammuttaja. Tätä elementtiä asennetaan kun haluat turvata hihnan sijainti vetävällä ja vedetyllä hihnapyörällä siksi, että, esimerkiksi lisätä kosketuspinta hihnan ja hihnapyörän välillä ulkonevan elementin ympärille.
Kaasujakelujärjestelmän hihnan ja johtoketjun kiristyksessä on se tosiasia, jotta ketju ja hihna turvasivat siirto hyvin ilman löysäämistä ja liukastumista. Tämän toiminnan suorittamiseen käytetään kiinteitä rullia. Rullien tarve selitetään sillä, että ne korjaavat hihnan liikunnan suuntausta. Itsestään nämä rullat eivät pyöri. Näiden rullien tarkoitus on vetää hihna tai ketju sivuun ja sen jälkeen kunnolla painata hammaspyörää kohtaan. Rullien toiminnan tärkeänä tekijänä on rullien yhteensovitus mittojen ja kestävyyden mukaan, se on tärkeä koska hihna pyörii suurella nopeudella. Jos sinulla on tarvittavia työkaluja ja olet jo vaihtanut varaosia omassa autossa, voit vaihda myös tämä varaosa.
Ensinnäkin, sinun täytyy ruuvata kiinteän rullan kiinnitysruuvi vastapäivään. On muistettava, että pultti on melko pitkä ja viimeisillä kierteillä rulla törmää avaimeen. Riittää vain järjestä akselivälystä pultin lopullisen kiertämiseen. Sen jälkeen on vaihdettava vanha varaosa uuteen. Myös on syytä mainita, että kaasujakelujärjestelmä on hyvin vastuullinen kohta, joten on vaihdettava kuluneita osia laadukkailla. Sitä varten käänny meidän verkkokauppaamme, missä voit ostaa paljon erilaisia varaosia, esimerkiksi, suutin, korinkylki tai kaasujakelunjärjestelmän hihna kohtuulliseen hintaan.
Miten tunnistaa jakohihnan hihnapyörän toimintahäiriöt?
Jakohihnan hihnapyörän kunnon tarkistaminen on erittäin vaikeaa, sillä sen viat eivät aina aiheuta epätavallisia ääniä. Yleensä komponentin hajoaminen selviää epäsuorista oireista.
Sekä aloittelevat että kokeneet kuljettajat voivat laiminlyödä jakohihnan kiristin hihnapyörien ja välipyörienrutiinitarkastuksen ja vaihtamisen. Kuitenkin, jotta voidaan estää jakohihnanmekanismin viat, hihnapyörät tulee vaihtaa tietyin väliajoin, jonka ajoneuvon valmistaja on määrittänyt.
Saatat huomata, että jakohihnan hihnapyörä tarvitsee diagnosointia seuraavista oireista:
- komponentin suunnalta kuuluu asiaankuulumattomia ääniä moottorin käydessä;
- Hihnankiristimen laakerien lisääntynyt vapaa liike;
- hihnan pinta on muuttunut kiiltäväksi;
- hihna tärisee huomattavasti (tärkeää dieselmoottori ajoneuvoissa);
- jakohihna järjestelmän osien tarkastuksessa havaitaan mekaanisia vikoja.
Syyt jakohihnan hihnapyörän toimintahäiriöihin
Varsin usein komponentit vikaantuvat, koska hihnapyörän ja hihnan väliin pääsee vieraita esineitä: hiekka, muta, sora ja metallihiukkaset lisäävät kosketuspintojen hankauskulumista, joka johtaa lohkeamiin komponentin uloimmalla kuorella.
Monet jakohihna mekanismin viat johtuvat jakohihnan osien asennus- ja säätö ohjeiden noudattamatta jättämisestä. Vältä hihnan virheellistä asentamista, hihan sijoittamista väärin tai virheellistä kiristämistä. Muuten aiheutuu riski siitä, että hihna kuluu epätasaisesti, laakerit jumittuvat tai niiden välys kasvaa tai kiinnittimet murtuvat, josta aiheutuu riski koko jakohihnan täydellisestä katkeamisesta.
Virheellisten työkalujen käyttäminen tai liiallisen voiman käyttö asennuksen yhteydessä saattaa aiheuttaa lohkeamia ja säröjä komponenttien pinnoille. Jakohihnan asennus yritykset ruuvimeisseliä ja vasaraa hyödyntäen, kun hihnapyörä on pudonnut pois paikoiltaan varomattoman käsittelyn vuoksi, ei ole vain riski itse hihnapyörän hajoamiselle, vaan lisää myös muiden komponenttien ja moottorin hajoamisen riskiä.
Öljy ja bensiini ovat erittäin vaarallisia jakohihnamekanismille. Ne tuhoavat hihnan ja hihnapyörien tiiviste-elementit, mikä johtaa lian ja kosteuden tunkeutumiseen osan sisälle, ja myöhemmin laakereiden hajoamiseen. Kuumentuessaan viallinen laakeri voi aiheuttaa muoviosien sulamista.
Jakohihnan hihnapyörän vaihtaminen
Komponentti on vaihdettava jokaisen aikataulutetun hihnan vaihdon yhteydessä, keskimäärin aina 60000 - 90000 kilometrin välein. Älä laiminlyö tätä suositusta, koska katkenneen hihnan aiheuttama moottorin korjaus maksaa enemmän kuin uuden komponentin vaihtaminen määrättyinä huoltoväleinä.
Voit vaihtaa osan itse, tai voit vaihdattaa sen huoltokorjaamolla.