
Auton Öljynsuodatin
Öljynsuodatin auto
Öljynsuodatin: hyödyllistä tietoa
Öljynsuodatin on mekanismi, joka on tarkoitettu poistamaan lika moottoriöljystä ja hydraulisesta nesteestä. Öljynsuodatin on asennettu kaikkien polttomoottoreiden voitelujärjestelmiin. On olemassa useita erilaisia ??öljynsuodattimia: keskipako-, levy- rakosuodattimia, vaihdettavine patruunoineen ja muita. Moottorien voitelujärjestelmissä on yleisinä keskipakoöljynsuodattimia.
Öljynsuodattimet ovat erimuotoisia, mukaan lukien yleisimpinä ovat mekaanisia suodattimia, joissa epäpuhtauksien poistamiseen käytetään suodatusta. Sellaisen tyypin öljynsuodatin voi olla joko monenkertaisena tai kertakäyttöisenä. Nämä suodattimet ovat tarkoitettuja poistamaan suuria määriä moottoriöljyä haitallisia hiukkasia, jotka muodostavat osien pintojen hankauksessa tapahtuvan kulumisen vuoksi. Öljynsuodatin on purettamaton koneisto metallirungosta, jonka sisällä on suodatinelementti ja erityisiä varoventtiileitä. Suodattimeen asennetaan kaksi mäntää: kierto ja tyhjennyksen vastainen mäntä. Ensimmäinen mäntä laukaisee öljyn tukoksessa menneessä suodatinelementin läpi korkean viskositeetin takia tai suodatinelementin saastumisessa. Toinen venttiili on asennettu suotimen tulossa ja se on aina auki moottorin toimiessa. Jos moottori pysähtyy, venttiili sulkee ja suodattimen sisälle jää vähän öljyä, venttiili ei sillä valua takaisin kampikammioon. Tämä mahdollistaa moottorin seuraavassa käynnistyksessä öljyllä heti tulla voitelujärjestelmään. On vielä toinen rakenne öljysuodatinta, siinä on vaihdettava suodatinelementti, jota asennetaan moottorilohkon kiinteään koteloon. Nämä venttiilit sijaitsevat välittömästi moottorissa.
Täytyykö sinun ostaa öljynsuodatin? Sitten mene verkkokauppaamme. Nykyään se on edullisin tapa ostaa halpoja autonosia hyvin nopeasti. Tarjoamme myös sellaisia osia, kuten ilmansuodatin, polttoainesuodatin ja matkustamon suodatin.
Öljynsuodattimen viat
- osa on saastunut;
- ylivuotoventtiili on jumiutunut tai osa on hajonnut;
- osa on vahingoittunut mekaanisen osuman vuoksi.
Öljynsuodattimen vikojen merkit
- moottorin pohjasta vuotaa voiteluainetta tyhjäkäynnillä;
- öljynpainemittarin merkkivalo palaa kojelaudassa;
- komponentin runko on turvonnut;
- moottori ylikuumenee;
- öljyn kulutus kasvaa.
Öljynsuodattimen vikojen syyt
- huonolaatuisen voiteluaineen käyttö;
- kuluva osa on vaihdettu liian epäsäännöllisesti;
- osa on huonolaatuinen;
- osaa käytetään väärin ja sallittua pidempään;
- komponentti on asennettu väärin;
- öljy tai suodatin on viallinen;
- tiivisteet ovat vahingoittuneet tai kuluneet;
- auton kiihdytys kovaan vauhtiin moottorin ollessa kylmä;
- komponentin jousi on liian kireällä.
Diagnostiikka
Komponentin maksimaalinen elinikä on 10 000 - 15 000 ajokilometriä. Moottoriöljyn elinikä on suurinpiirtein sama.
Useimmissa tapauksissa suodattimen diagnostiikka rajoittuu osan tarkasteluun. Jos visuaalisessa tarkastuksessa kuitenkin ilmenee vahinkoja, on ajoneuvon koko voitelujärjestelmä tarkastettava, sekä tarkastettava toimiiko moottori normaalisti.
Öljynsuodattimen vaihto
Osaa ei korjata, joten se tulee vahingoittuessaan vaihtaa uuteen. Useimmissa tapauksissa uusi suodatin asennetaan vanhentuneen öljyn vaihdon yhteydessä. Kerää tätä varten voiteluaine kotelosta, jonka jälkeen irrota moottorin suoja ja irrota suodattimen kansi.
Kaikki tämä joudutaan tekemään komponentin vaihtamiseksi, minkä vuoksi se kannattaa jättää huoltamon asiantuntijoiden tehtäväksi. On tärkeää, että uusi suodatin on samanlainen edellisen suodattimen kanssa. Jopa pieni epäsopivuus voi estää öljyn kulkemisen järjestelmään. Jos suodatin vaihdetaan liian myöhään, voi moottori hajota.