Auton Öljytikku
Öljyn mittatikku
Öljyn mittatikku: hyödyllistä tietoa
Öljyn rooli joka moottorin toiminnassa on erittäin suuri. Kun matkalla moottorissa öljy tavoittaa minkä tahansa elementtejä, se kattaa ne ohuella kalvolla, jotta moottori toimii normaalitilassa. Voimme sanoa, että öljyn puute auton omassa mittasuhteessa on verrattavissa polttoaineen puutteeseen. Valtava valikoima polttoöljyn lajia riippuu auton moottori suunnittelusta, ja riippuu myös auton käyttöolosuhteissa. Jokainen kuljettaja tietää mikä öljy sopii autolleen ja suhtautuu valintaan hyvin vakavasti.
Moottorin toiminnan huoltojärjestelmä nykyään ei voi olla ilman öljymäärän öljynpinnanosoitinta, jonka tarkoituksena on varoittaa kuljettajaa, että moottorin öljymäärä on alhainen. Sen lisäksi öljynpinnanosoitin on hyvä sen vuoksi, että se varoittaa kuljettajaa ennen matkaa öljyn puutteesta, siis vielä ennen moottorin käynnistystä. Muuten, vanhoilla autoilla öljynpinnanosoitinta korvataan anturin tulpalla, jota voi ilman muuta poistaa ja vaihtaa öljynpinnaosoittimeen. Tällaisen laitteen toiminta perustuu tason määrittämisellä vastuksella. Koska anturi on upotettuna nesteeseen, se antaa lähtövastusta suurempi kuin kuiva-anturi.
Jännitettä otetaan lukuun ja lähetetään ohjaimeen, jonka tehtävänä on sytyttää osoitin, jos öljyn taso on alhainen. Ei kannata muuten hämmentää tätä osoitinta öljynpaineanturin kanssa, niiden tehtävät ovat varsin erilaisia. Öljynpaineen anturi valvoo öljyn laatua. Tietenkin voit itse vaihtaa rikkonutta öljynpinnanosoitinta, mutta se on parempi tekevät korjaamon työntekijät. Tällainen työ ei ole niin kallista, ja kuljettajalla ei ole aina ole kaikkia tarvittavia välineitä osien vaihtoon. On parempi säästää rahaa ostamalla varaosa menettämättä sen laatua. Ja se on hyvin yksinkertaista: tilata tarvittavaa varaosaa meidän verkkokaupastamme, missä voit ostaa paitsi antureita, myös laippa, jousia tai valoja.
Kuinka tunnistaa viallinen öljymittari
Testaa komponentti mittaamalla liitosten välinen resistanssi. Jos anturi on kunnossa, arvo on 5–30 Ohmia. Komponentin toimivuus tarkistetaan erityisellä laitteella. Asenna testattava komponentti laitteen kanteen, yhdistä kotelo maahan ja ulostulo virtapiiriin. Liikuta sitten vipu mittariston maksimimerkkiin ja aseta oikeat kulmat. Mittalaitteen avulla pystytään tunnitamaan virheet. Virheen ei tulisi poiketa sallituista arvoista.
Voit huomata öljymittarin olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- yksikön osoitin heilahtelee;
- alhaista öljynmäärää merkitsevä merkkivalo vilkkuu ajoittain;
- osoitin laskee itsestään;
- kun virrat on kytketty ja moottori käynnistetty, osoitin ei liiku;
- osoitin osoittaa aina minimi- tai maksimiarvoa.
Öljymittarin vikojen syyt
Jatkuva moottorin tärinä saattaa johtaa liitosten hajoamiseen ja anturin ja osoittimen välisen sähköpiirin katkeamiseen, jolloin öljytason mittaamisesta tulee vaikeaa, ja moottorin toiminta saattaa häiriintyä vakavasti.
Yleisiä anturin vikoja ovat oikosulku tai kontaktien hapettuminen, ja sen paineen purkaantuminen ja öljyn pääseminen sen sisään. Tiiviyden katoaminen liittyy usein komponentin kumisiin o-renkaisiin. Kontaktien hapettuminen johtuu kosteudesta, oikosulku virtapiirin jännitemuutoksista.
Anturin uimurin demagnetointi johtuu korkeista lämpötiloista ja komponentin käyttöiän päättymisestä.
Öljymittarin korjaaminen ja vaihtaminen
Korjauksessa vaihdetaan anturi ja uimuri. Jos johdot ovat vaurioituneet, korjaa liitokset. Vika saattaa myös korjaantua kontaktia vääntämällä. Useimmiten hajonnut komponentti vaihdetaan uuteen. Vaihtaaksesi sen, valuta ensin öljyt. Poista sitten hajonneeseen komponenttiin liitetyt osat kiintoavaimella, irrota se ja asenna toimiva komponentti. Lisää uutta öljyä osan vaihtamisen jälkeen.