Auton Paisuntasäiliö
Paisuntasäiliö
Paisuntasäiliö: hyödyllistä tietoa
Moottorin jäähdytysjärjestelmässä paisuntasäiliö levittyi laajalle, kun alitettiin käyttää jäähdytysnestettä, esimerkiksi antifrisilitosol. Näiden nesteiden perustana on kahdenarvoinen sprii, jonka lämpölaajennuskerroin on huomattavasti isompi kuin vedellä. Sen seurauksena jäähdytysjärjestelmään jäähdyttimen täyttöaukkoon asti kaadettu neste moottorin lämmitessä alkaa laajenna ja työntyä jäähdyttimen kannen varoventtiilin läpi.
Kun sammutettu moottori jäähtyy nesteen tilavuus pienenee ja jäähdytysjärjestelmässä alkaa muodostus alipaine. Samalla alkaa toimia kannen venttiili ja jäähdyttimeen imeytyy ilma, joka moottorin toiminnassa aiheuttaa ilmataskujen muodostumista jäähdytysvaipassa rikkoen lämmön siirtoa. Jottei sisään tilisi ilma vaan neste tarvitaan lisä säiliötä. Sen vuoksi käytetään paisuntasäiliötä. Sen avulla letku yhdistetään jäähdyttimen aukkoon ja sijoitetaan niin, että sen keskiosa olisi samalla tasolla jäähdyttimen reunan kanssa.
Kuumennetun nesteen liikamäärä tässä rakenteessa työntyy paisuntasäiliöön ja moottorin jäähdyttäessä taas kyllästää järjestelmän poistaen ilman pääsemistä. Paisuntasäiliön asennus tuli ympäristön saastumisen ongelman ratkaisuksi. Tässä tapauksessa paisuntasäiliö taas tuli välttämättömäksi nyt virtaviivaisten autojen luomisessa, missä jäähdyttimen paisuntasäiliö ja täyttöaukko häiritsivät auton etuosan virtaviivaisen muodon tekemistä. Jäähdytin tässä tapauksessa käännettiin ja pidennettiin sallittuun arvoon. Jäähdytysneste tässä järjestelmässä alkoi kiertyä oikealta vasemmalle tai päinvastoin, eikä ylhäältä alaspäin, joten sen taso voi nyt tarkistaa vain paisuntasäiliön avulla.
Jos sinulla on syntynyt ongelma tässä varaosassa tai muissa, esimerkiksi joustimissa, nokka-akselissa tai akselin nivelessä, niin yksinkertaisempana ratkaisuna on tilaus meidän verkkokaupastamme.
Kuinka tunnistaa varajäähdytysnestesäiliön viat
Komponentin korkki ja venttiilit tulee testata neljän kuukauden välein. Aloita tarkistamalla komponentin sijainnin oikeellisuus ja jatka sitten venttiilien diagnosointiin. Komponentti tulee tarkistaa vikojen ja ruosteen varalta. Tarkistaaksesi, että venttiili toimii oikein, altista se paineelle. Toimivan venttiilin merkki on helposti erotettava vihellys, kun venttiili painetaan sisään, ja imemisen ääni, kun venttiili vapautetaan. Tarkista seuraavaksi komponentin liitin. Varmista, ettei siinä ole sakkaa tai ruostetta. Tarkista paine. Paine voi vaihdella 80–120 kPa välillä. Tarkista komponentin kotelo. Siinä ei saa näkyä vuodon merkkejä. Vuodot ovat haljenneen pinnan merkki.
Huomaat varajäähdytysnestesäiliön olevan diagnosoinnin tarpeessa seuraavista merkeistä:
- moottori ylikuumenee;
- jäähdytysnestettä työntyy ulos varasäiliöstä;
- ilmalukot;
- muodostuu runsaasti höyryä;
- jäähdytysnesteen kuluminen on kasvanut merkittävästi;
- varasäiliön seinämät turpoavat;
- jäähdytysnesteen kiehumispiste laskee;
- neste tulee yli varasäiliöstä, kun ajoneuvoa ajetaan;
- liitosputken kiinnikkeet heikentyvät;
- vuotava jäähdytin.
Varajäähdytysnestesäiliön vikojen syyt
Kaikkein tyypillisin komponentin vika on koteloinnin löystyminen. Pääsääntöisesti tämän aiheuttaa jatkuva altistuminen korkealle lämpötilalle ja paineelle. Koteloinnin viat voivat aiheutua myös huonolaatuisesta muovista, josta varasäiliö on valmistettu, valmistusviasta, asennusvirheestä tai liikenneonnettomuuksissa tapahtuneista törmäyksistä. Huonolaatuinen jäätymisenestoaine nopeuttaa tulpan kulumista merkittävästi.
Varajäähdytysnestesäiliön korjaaminen
Vain pieniä vaurioita voidaan korjata. Puhdista aluksi tukkeutuneet venttiilit ja korkki. Jos korkin tiiviste on kulunut puhki, sen päälle voidaan asentaa uusi. Tämä ei kuitenkaan ratkaise ongelmaa pitkäkestoisesti: korkki täytyy vaihtaa uuteen lähiaikoina. Jos venttiilit ovat vahingoittuneet, tai osissa on ruostetta, tulppa täytyy vaihtaa. Pienet halkeamat koteloinnissa voidaan poistaa kolvilla tai erityisellä laitteella, jolla juotetaan muovia. Jotta vauriot eivät toistuisi, pinta vahvistetaan.
Varajäähdytysnestesäiliön vaihtaminen
Komponentin käyttöikä on keskimäärin enintään kolme vuotta. Jos komponentti löystyy, se vahingoittuu merkittävästi, säiliö vuotaa joistakin kohdista, täytyy komponentti vaihtaa. Tämän tehdäksesi tarvitset kiintoavainsarjan, ruuvimeisselin, pihdit ja viilan. Tasoita ensin viilalla kohdat, joissa letkut on kiinni. Poista sitten säiliö ja valuta pakkasneste. Irrota sitten viallinen säiliö ja asenna haihdutusletku uuteen komponenttiin. Tämän jälkeen liitosputket liitetään kiinni, kiinnikkeet kiristetään ja järjestelmä täytetään uudella jäähdytysnesteellä.