
Pakoputkisto — auton
Auton osat Pakoputkisto
Pakoputkisto —
Kuinka tunnistaa pakoputkiston viat
Suosittelemme aloittamaan akustisella analyysillä eli kuuntelemaan tarkasti käynnissä olevan moottorin ja pakoputkiston ääniä. Tavanomainen ääni on keskitasoinen ääni, eikä lainkaan ylimääräisiä ääniä (kolinaa, vinkunaa, vihellystä tai pauketta). Seuraava vaihe on suorittaa visuaalinen tarkastus. Kiinnitä aluksi huomiota mekaanisiin vahinkoihin, korroosioon ja sulaneihin osiin. Jos et löydä mitään vikoja, suosittelemme kääntymään asiantuntijoiden puoleen. He suorittavat huoltamolla diagnostiikan tietokoneella.
Huomaat pakoputkiston vaativan diagnostiikan seuraavista merkeistä:
- pakoputki paukkuu;
- virtayksikkö ylikuumenee toistuvasti;
- moottorin teho laskee;
- matkustamossa on omituinen haju;
- ylimääräisiä ääniä liikkuessa;
- moottori pitää kovempaa ääntä.
Pakoputkiston vikojen syitä
Yksi yleisimmistä pakoputkiston, erityisesti vaimentimen ja katalysaattorin, hajoamiseen johtavista syistä on mekaaniset vahingot. Ne yleensä ilmenevät, kun ajetaan esteiden päältä, osutaan kiviin tai muihin kiinteisiin objekteihin ajettaessa ja myös onnettomuuden seurauksena. Ajoneuvot, joita käytetään maasto-olosuhteissa tai huonolaatuisilla teillä, ovat suuremmassa vaarassa. Myös teiden suolalla on vahingollinen vaikutus pakoputkiston osiin.
Sijaintinsa vuoksi vaimennin ja katalysaattorin runko ovat alttiimpia kosteuden vaikutukselle kuin muut komponentit. Tämän vuoksi välinpitämättömyys ajoneuvon säilytysolosuhteissa tai sen käyttö kosteilla alueilla aiheuttavat korroosiota näissä osissa. Myös lätäköistä ajamisella saattaa olla negatiivinen vaikutus: äkkinäiset lämpötilojen vaihtelut johtavat katalysaattorin insertin hajoamiseen.
Muiden järjestelmien ja osien hajoaminen saattaa johtaa pakoputkiston vikoihin. Esimerkiksi viallisesta jakojärjestelmästä johtuva sytytyskatko tai väärin toimiva happianturi saattavat johtaa tilanteeseen, jossa osa polttoaineesta ei pala moottorin polttokammiossa vaan katalysaattorissa, jolloin katalysaattori sulaa. Huonolaatuisen polttoaineen käyttö (esimerkiksi sellainen, joka sisältää metallia sisältäviä lisäaineita) tai öljyn palaminen moottorin toiminnan aikana saastuttaa katalysaattoria.
Joskus huonolaatuisten komponenttien käyttö tai asennusvirheet saattavat johtaa pakoputkiston osien ennenaikaiseen kulumiseen.
Pakoputkiston korjaaminen ja vaihtaminen
Suosíttelemme korjauttamaan pakoputkiston huoltamolla. Joissakin tapauksissa viallisen osan vaihtamiseen tarvitaan hitsauskonetta. Vahingoittunut, korjattava alue leikataan irti ja sen tilalle hitsataan uusi. Muista, että pakoputkiston katalysaattori sisältää aineita, jotka ovat äärimmäisen vaarallisia ihmisen terveydelle. Katalysaattorin vaihto tulee suorittaa aina 120 000 ajokilometrin välein.