Auton Keskimmäinen äänenvaimennin
Keski äänenvaimennin
Keski äänenvaimennin: hyödyllistä tietoa
Äänenvaimennin on tärkeä elementti pakoputkistossa. Ilman sitä osaa nykyaikaisen auton käyttö olisi mahdotonta. Äänenvaimentimella on useita toimintoja. Ensinnäkin se vähentää pakokaasujen melutasoa, ja toiseksi, se muuntaa pakokaasujen energia ja vähentää niiden nopeus, lämpötila ja pulsseja. Lähtien moottorin sylintereistä pakokaasuilla on korkea paine, ja kaasujen liike pako-järjestelmässä luo ääniaaltoja, jotka leviävät nopeammin kaasuja. Äänenvaimennin muuntaa ääniaaltojen lämpöenergia, mitä vähentää melutasoa haluttuun arvoon. Samaan aikaan, se luo vastapainetta pakoputkistossa, mitä johtaa vähentää moottorin tehoa.
Melun tason vähentämiseen käytetään useita teknologioita, esimerkiksi virtauksen laajeneminen, virtauksen suunnan muutos, ääniaaltojen interferenssi ja ääniaaltojen imeytyminen. Virtausta laajennetaan useita erikokoisten kameroiden avulla, joita on erotettu väliseinämillä, mitä tehokkaasti vaimentaa matala-ääniaaltoja. Virtauksen kaventamista laajentamisen yhdessä äänenvaimentimessa suoritetaan diafragmareiän ja kuristimen ansiosta. On myös huomattava, että suoravirtauksen äänenvaimentimien lisäksi auton äänenvaimennin edellyttää pakokaasujen virtauksen suunnan muutosta, mitä mahdollistaa keskisuurien ja suurien ääniaaltojen sammuttamista.
Nykyään autoihin asennetaan yhdestä viiteen äänenvaimentimeen, tavallisesti kaksi. Se äänenvaimennin, joka sijaitsee lähellä moottoria on alustava äänenvaimennin tai resonaattori, sen jälkeen pää- eli takimmainen äänenvaimennin. On myös syytä muistaa, että jokaista automallia vastaa äänenvaimentimien määrätty sarja. Rikkomisen sattuessa älä pidä kiirettä tilaamalla varaosa erikoisliikkeistä ja huoltamoista. Paljon halvempaa ja nopeampaa tilata varaosia meidän verkkokaupastamme, jossa löydät, esimerkiksi jarrulevyjä, pakoventtiili tai virranjakajan roottori.
Keskivaimentimen viat
- koteloinnin pinnan viat;
- osan palaminen;
- toiminnallisten ominaisuuksien heikkeneminen;
- läpisyöpyneiden putkien tukkeutuminen.
Keskivaimentimen vikojen merkit
- jatkuva pakokaasujen haju ohjaamossa;
- pakoputkiston äänien voimistuminen;
- moottorin voimakas tärinä;
- auton pohja-alueelle ilmestyvät tahrat;
- katalysaattorin hajoaminen tai sen sulaminen;
- moottorin suorituskyvyn heikkeneminen;
- moottorin lämpötilan huomattava kasvu;
- keskivaimennin kolisee toimiessaan.
Keskivaimentimen vikojen syyt
- mekaaniset vahingot;
- metallikomponenttien hajoaminen;
- keskivaimentimen ylikuumeneminen;
- lämpötilojen voimakas vaihtelu;
- kosteuden tai öljyn pääsy järjestelmään;
- tien aineiden vaikutus;
- huonolaatuisen polttoaineen käyttäminen.
Diagnostiikka
Keskivaimentimen visuaalinen diagnostiikka voidaan suorittaa ilman huoltamon asiantuntijan apua. On tärkeää kiinnittää huomiota mekaanisiin vahinkoihin, nokitahroihin, hajonneeseen metalliin ja sen hapettumiseen. Kaikki nämä merkit kertovat osan hajoamisesta. Tarkemman resonaattorin diagnostiikan suorittaa huoltamon asentajat. He tarkistavat resonaattorin toimintakyvyn kapasiteetti- ja lämpötila-analyyseillä.
Resonaattorin elinikä on 20 000 ajokilometriä. Huonoissa olosuhteissa osan elinikä saattaa lyhentyä jopa 50%:lla. Suositeltua käyttöikää ei tule ylittää. Osan loppuun kuluttaminen aiheuttaa tärinän voimistumista ja nostaa pakokaasujen lämpötilaa, mikä vaikuttaa katalysaattorin toimintaan.
Keskivaimentimen vaihtaminen
Koska komponentin runko on täysin metallinen, ei sitä voida korjata. Rungon vahingoittaminen korjauksen aikana ei tuo haluttuja tuloksia, vaan vain huonontaa osan kuntoa.
Keskivaimentimen vaihtamiseksi se tulee erottaa putkesta. Korkeat lämpötilat saattavat aiheuttaa sen, että komponentti tarttuu kiinni kiinnityskohtiin. Jos näin tapahtuu, on tarpeen käyttää erityistä laitteistoa, jolla osa saadaan irti yhdessä kiinnityskohtien kanssa. Resonaattorin korjaustyöt voidaan tehdä vain huoltamolla.