Auton Pakoventtiili
Pakoventtiili
Pakoventtiili: hyödyllistä tietoa
Venttiilin päätarkoitus sylinterikannessa olevan imu- tai pakoraon avaamisessa tai sulkemisessa, sen koneiston toinen nimi on yläventtiilimekanismi, tai sylinerilohkossa – alaventtiilikoneosto. Pakoventtiili koostuu kahdesta osasta - päästä ja varresta. Tällä venttiilillä on kaksi toimintoa. Ensimmäiseksi, sen on suoritettava eristystehtäviä sylinterin puristustahdin ja työkäynnin aikana sekä imu- että pakoputkistolla. Toiseksi, venttiili auki – asennossa mahdollisimman vähän vastustaa kaasujen liikettä. Myös on syytä huomata, että vastuksen väheneminen kaasujen virtaukselle turvaa sulavan siirron venttiilin päästä varteen.
Kaasujakelukoneiston muiden osien; esimerkiksi varren ja työntimen yhdessä pakoventtiilin on punnittava melko vähän, koska sen edestakaisesta liikkeestä ei pitäisi tapahtua suurta hitausvoimaa. Koskien osan ja satulan tiivistä kosketusta, niin pakoventtiilin pään alaosa on viistottu kulmalla 45 ° tai kiillotettu 30 ° kulmalla. Autonmoottoreissa laajasti ovat levittyneet litteä- ja tulppaanipääventtiilit. Ero näiden venttiilien välillä on siinä että litteäpääventtiili on kevyempi ja sen lämpöpinta on vähempi kuin tulppaanipääventtiilillä.
Jos sinulla on ongelmia kaasujakelukoneiston osissa, älä masennu! Ennen kuin päätät mennä palvelukeskukseen varaosien vaihtoon, käy verkkokaupassamme ostamassa tarvittavia alkuperäisiä varaosia kohtuuhintaan. Riippumatta siitä mitä tarvitset: nokkahihna tai hammaspyörä eli keskimmäinen äänenvaimennin, aina löydät oikea autonosa meidän suuresta luettelostamme. Sen lisäksi joskus autokorjaamoissa ei ole tarvittavia varaosia, koska heillä ei ole suoraa suhdetta toimittajien kanssa, tässä tapauksessa tulet odottamaan tavaraa ehkä muutama viikkoa. Tilatessasi meiltä voit olla varma, että tavara tulee käsiisi muutamassa päivässä!
Kuinka tunnistaa pakoventtiilin viat
Venttiili tulee ensin tarkistaa visuaalisesti arvioiden sen kuntoa. Tarkista, onko komponentti oikein kiinni, ja onko venttiilin koko tarpeeksi suuri. Ihanteellisesti sen leveyden tulee olla 1,15–1,5 mm. Mittaa tämän jälkeen komponentin ja männän välinen rako. Tee tämä vetämällä mäntää ulos mahdollisimman paljon. Optimaalinen rako on 2,5 mm. Jos mittaustulos on tämän alle, venttiili saattaa osua mäntään, jolloin venttiili hajoaa välittömästi.
Lisäksi tulee tarkistaa, kuinka pahoin komponentti on saastunut. Jos komponentti on merkittävästi hiilen tai palosaasteiden ja öljytahrojen peitossa, komponentti tulee puhdistaa. Käytä puhdistamiseen alkoholia sisältäviä seoksia.
Voit huomata pakoventtiilin olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- pakokaasun paine on kasvanut;
- paloseos syttyy itsestään moottorin sylintereissä;
- polttoaineen kulutus on kasvanut;
- moottorin merkkivalo palaa kojelaudassa;
- moottori ylikuormittuu nopeasti;
- moottoriin kondensoituu liikaa kosteutta;
- matkustamossa haisee polttoainehöyryille.
Pakoventtiilin vikojen syyt
Pakoventtiilit on suunniteltu toimimaan aggressiivisessa ympäristössä: ne altistuvat jatkuvasti korkealle paineelle, kemikaaleille ja äärimmäisille lämpötiloille, jotka joskus ylittävät 650 °C:n. Tästä syystä niiden valmistus vaatii erityisen vahvoja materiaaleja ja huolellista teknisten prosessien valvomista. Jopa kaikkein pienimmät valmistusvirheet laskevat merkittävästi komponenttien elinikää. Nykyään valmistusvirheet ovat kaikkein yleisin pakoventtiilen vikojen syy.
Useissa tapauksissa venttiilin vika johtuu niiden systemaattisesta ylikuumenemisesta. Tämä voi johtua monista asioista, kuten huonolaatuisen polttoaineen käytöstä. Oktaania vähän sisältävä polttoaine aiheuttaa räjähdyksen palamisen aikana. Tämä nostaa lämpötilaa äkillisesti, jolloin komponentti kuluu ennenaikaisesti. Samalla tavalla käy, kun polttoaineen syöttöjärjestelmässä on vika, mikä haittaa poltettavan seoksen muodostamista. Jatkuva altistuminen korkeille lämpötiloille saattaa aiheuttaa venttiilin vääntymisen, ja komponentti voi jumiutua.
Väärin säädetyt venttiilit, huonosti kiinni oleva venttiilipää, hiilisaasteen kertyminen kontaktipinnoille, yksittäisten elementtien kuluminen ja niiden saastuminen sekä löystynyt palautinjousi alentavat merkittävästi lämmönvaihtoprosessin tehokkuutta. Tämän tuloksena venttiilipää altistuu jatkuvasti ylikuumenemiselle, sylinterit löystyvät ja moottoriin tulee toimintahäiriöitä.
Pakoventtiilin korjaaminen ja vaihtaminen
Komponentin vikoja ei pystytä korjaamaan. Vaikka venttiili on valmistettu todella vahvasta metalliseoksesta, jos venttiili on sulanut tai vääntynyt, se täytyy vaihtaa.
Uuden komponentin asentamiseksi sylinterinkansi tulee irrottaa. Tästä syystä vaihtaminen tulee jättää huoltamon tehtäväksi.
Kun venttiili on vaihdettu, se tulee kiinnittää sylinterinkanteen. Tähän käytetään erityistä hiontaseosta.
Jotta moottorin kasaus onnistuisi oikein, suosittelemme sen osien merkitsemistä purkamisen aikana. Kun moottori on asennettu, suoritetaan testiajo moottorin keskinopeudella.