Auton Alapallonivel
Pallonivel
Pallonivel: hyödyllistä tietoa
Pallonivel on irrotettava raidetangon pää, joka koostuu laakerin kuoreista, rungosta, pallon tapista ja suojuksesta. Nivelen sellainen rakenne turvaa osan helppokäyttöisyyttä, tämä osa kuuluu ohjauspyörän tangon ohella tähän järjestelmään. Auton käytettäessä on normaalioloissa huolellisen käytön edellytyksellä nämä pallonivelet tulevat toimimaan melko pitkää aikaa. Sen lisäksi on ajateltava myös nivelien suojuksista, joihin pääsee likaa, on vaihdettava niitä jopa halkeamien ilmestyessä. On hyvin yksinkertaista äänen mukaan määritellä pallonivelen rikkomista. Kun liikkeeseen menossa kuuluu naksahdus pyörien käänteessä, niin vika on löydetty. Rikkoutuneetta osaa voi myös löytää havaittavissa kohinaa auton pohjan alla ja voimakasta tärinää.
Jos noudata tavanomaisen käytön sääntöjä, pallonivelten elinaika kestää jopa 60000 kilometrisen matkaa. Kuitenkin, jos vielä menet liikkeeseen kiihdytyksellä, ylität nopeutta huonolla tiellä tai autosi luistaa, esimerkiksi, mudassa tai lumessa, voit olla varma, että pallonivelen elinaika merkittävästi vähenee. Muuten, auton väärä käyttö johtaa ei vain näiden osien kulumiseen, vaan myös siitä kärsivät muut auton osat. Samalla jokaisella autoilijalla on oikeus käyttää autoa kuin mieli haluaa, ja riippuen käyttöolosuhteista, mutta sinun täytyy olla valmis useimpaan autonosien vaihtoon.
Rahan ja ajan tuhlaamisen estämiseksi voit käyttää meidän verkkokauppamme, joka tarjoaa valtavan määrän alkuperäisiä varaosia kohtuulliseen hintaan. Jos tarvitset iskunvaimentimen varren laakeria, vesipumppua, pesulaitetta tai työsylinteriä, löydät aina oikean osan oikeaan hintaan verkkokaupastamme, eikä palvelukeskuksesta tai erikoisliikkeistä.
Miten tunnistaa viallinen pallonivel
Tutki ensin suojat. Jos suojat eivät ole vahingoittuneet, tarkista sivuttainen ja pitkittäinen välys. Sen voi tehdä tärinätelineessä huoltokorjaamolla.
Saatat huomata, että pallonivelet vaativat diagnosointia seuraavista oireista:
- ajoneuvon ohjattavuus huononee;
- ajon aikana kuuluu asiaankuulumattomia ääniä;
- mutkissa kuuluu narisevaa ääntä;
- renkaat kuluvat epätasaisesti;
- kaarreajo on vaikeaa.
Syyt pallonivelten toimintahäiriöihin
Käytössä osiin kohdistuu suurta kuormitusta. Ajaminen suurilla nopeuksilla, huonolaatuisilla teillä lisää komponentin muodonmuutoksien riskiä. Vikoja voi aiheutua myös liikenneonnettomuuksien seurauksena tai asennuksen aikana käytetyn liiallisen voiman vuoksi.
Pallonivelen hankauskulumista tapahtuu usein, kun suojukset ovat vaurioituneet. Vesi ja muta tunkeutuvat haljenneen kumisuojuksen läpi, joka johtaa nopeasti rasvan pois huuhtoutumiseen ja sitä myötä komponentin korrosioitumiseen.
Kasvanut väli pallonivelen osien välillä johtuu kosketuspintojen kulumisesta. Useimmiten se johtuu materiaalien ikääntymisestä. Mitä suurempi väli on, sitä löysemmin pallo on kotelossa.
Pallonivelen ennenaikainen kuluminen voi myös johtua sen huonolaatuisuudesta. Umpivaletut mallit kestävät pidempään. Ne ovat paras vaihtoehto ajoneuvoihin, joita käytetään raskaan rasituksen olosuhteissa.
Pallonivelen korjaaminen ja vaihtaminen
Pallonivelet on vaihdettava huoltokorjaamolla 70.000-100.000 kilometrin välein. Pienien vikojen ilmetessä, osa voidaan korjat nestemäistä polymeeriä käyttämällä. Pallonivel voidaan myös vaihtaa purettavaan malliin tätä tarkoitusta varten. Kun haluat päästä eroon liiallisen välyksen aiheuttamista ongelmista, säädä komponenttia kiristämällä mutterit ja vaihtamalla voitelunesteet.