Auton Polkimen kumi
Poljinkumi
Poljinkumi: hyödyllistä tietoa
Kuinka tunnistaa kaasupolkimen viat
Tarvitset yleismittarin osan kunnon tarkistamiseen. Sinun tulee säätää se resistanssille ja kytkeä se testattavan osan päätteisiin. Poljinta painaessa resistanssin tulisi muuttua tasaisesti. Äkilliset muutokset mitattavissa arvoissa ovat merkki siitä että osa tulee vaihtaa. Koska osan rakenne voi vaihdella ajoneuvon merkistä ja mallista riippuen, testerin liittimien kytkentäjärjestys tulee ennen toimenpidettä tarkistaa ajoneuvon teknisistä tiedoista.
Kaasupolkimen perinpohjaisemmat tarkastukset tulee suorittaa korjaamolla erityislaitteiden avulla.
Myös seuraavat ovat merkkejä kaasupolkimen vioista:
- «Check Engine»-merkkivalon palaminen kojelaudalla;
- moottoritehon menetys;
- välys;
- moottorin epävakaa käynti, kierrokset nousevat hitaasti;
- auto ei reagoi polkimen painamiseen;
- tyhjäkäynnin kierrosten lisääntyminen
Kaasupolkimen vikojen aiheuttajia
Useimmiten syypäänä osan vikoihin on potentiometrin kontaktiteiden ja luistin kuluma. Epävakaa kontakti aiheuttaa muutoksia anturin resistanssista, joka saa ECU:n vastaanottamaan vääriä signaaleja. Myös kontaktien pinnoille kerääntyvät epäpuhtaudet voivat saada samankaltaisia vaikutuksia aikaan.
Kaasupolkimen täysi toimimattomuus johtuu useimmiten johtojen rikkoutumisesta tai oikosulusta. Useimmiten nämä viat johtuvat liittimien huonosta kiinnittämisestä: huono kontakti saa jännitteen laskemaan ja johtojen eristeet tuhoutumaan.
Kuluttava ajotyyli, etenkin kaasupolkimen painaminen nopeasti ja täysin pohjaan edistävät osan puslien ja palautusjousen ennenaikaista kulumaa. Tämä lisää välystä osien välillä ja polkimen vapaata liikettä.
Polkimen päällysteet voivat vaurioitua myös huolimattoman asentamisen seurauksena. Sisätilaa tuunatessa yleinen virhe on käyttää sopimattomia pultteja, etenkin jos käytetään alumiiinipaloja tavallisten sijaan. Tällöin osa toimii, mutta polkien liikkuvuus rajoittuu kiinnikkeiden liiallisen pituuden vuoksi, joka heikentää ajoneuvon dynaamisia ominaisuuksia.
Kaasupolkimen korjaaminen
Pienimuotoisten vaurioiden, kuten esim. polkimen halkeamien osalta osa on mahdollista korjata. Tällöin on suositeltavaa hankkia kytkinpolkimen päällyksistä, kaasupolkimen päällyksistä, ja jarrupolkimen päällyksistä koostuva erityissetti. Jos vain mahdollista, suosi erityisillä kumipäällyksillä varustettuja osia jotka antavat kuljettajan jalalle paremman pidon.
Myös vialliset johdot ja kuluneet puslat tulee vaihtaa. Vakavampien vaurioiden kohdalla koko poljin tulee uusia.
Kaasupolkimen vaihtaminen
Voit toteuttaa osan vaihtamisen itse. Noudata seuraavia ohjeita:
- Irroita miinusjohto akusta.
- Vapauta klipit ja irroita terminaalilohko anturista.
- Avaa kiinnitysmutterit ja irroita osa tapeista.
- Asenna uusi osa kiristämällä kiinnikkeet ajoneuvon teknisissä tiedoissa ilmoitetulla kiristysmomentilla.