Polttoainejärjestelmä — auton
Auton osat Polttoainejärjestelmä
Polttoaineen syöttöjärjestelmä —
Kuinka tunnistaa polttoainejärjestelmän viat
Polttoainejärjestelmän kompleksi diagnostiikka tulee suorittaa vuosittain. Diagnostiikkaan käytetään tietokoneavusteista laitteistoa ja tarkkoja työkaluja. Aluksi polttoainepumppu tarkistetaan manometrin avulla. Laite tulee kiinnittää putkeen, jota kautta polttoaine syötetään. Tähän tarvitaan manometriä, jossa on yli kuuden baarin mitta-asteikko. Järjestelmän tiiviyden tarkistamiseen käytetään savukonetta. Adapterien avulla varmistetaan, että paineensäädin toimii oikein. Injektorien kulumisasteen ja tehokkuuden määrittämiseen käytetään testeriä. Se yhdistetään injektoriin ja tehokkuus määritellään eri värinätasojen perusteella.
Polttoainejärjestelmän diagnostiikan tarpeen tunnistaa seuraavista merkeistä:
- voiteluaine vuotaa;
- moottori ei toimi täydellä teholla;
- moottori toimii katkonaisesti;
- moottori ei käynnisty kunnolla;
- polttoaineen kulutus kasvaa;
- moottori toimii epätasaisesti tyhjäkäynnillä;
- matkustamossa haisee polttoaineelle.
Polttoainejärjestelmän vikojen syitä
Yksi vaarallisimmista polttoainejärjestelmän vioista on sen tiiviyden katoaminen, mikä kasvattaa ajoneuvon räjähtämisen vaaraa. On olemassa muutamia syitä, jotka voivat johtaa tähän. Ne ovat: tiivistieosien kuluminen kumia kuluttavan huonolaatuisen polttoaineen käytön takia; mekaaniset vahingot, löysät kiinnitykset joidenkin osien välillä, väärin suoritetut korjaustoimenpiteet ja muut. Myös veden kerääntymisestä johtuva korroosio polttoaineputkissa tai lian kerääntyminen saattavat johtaa järjestelmän paineen katoamiseen.
Yleensä kosteus kondensoituu ilmasta ja kerääntyy polttoainesäiliön pohjalle, jos se ei ole täynnä. Jos vettä kerääntyy järjestelmään, erityisesti kylmänä vuodenaikana, on suuri riski, että se jäätyy, jolloin letkut voivat haljeta. Tämän välttämiseksi on suositeltavaa täyttää polttoainesäiliö täyteen.
Huonolaatuisten polttoaineiden käyttö, ulkopuolisten objektien kerääntyminen polttoainejärjestelmään, kuluvien osien konsentraatio voi joidenkin osien kohdalla saastuttaa injektorit ja hajottaa polttoainepumpun. Sen tehokkuus heikkenee ja polttoainesuodatin saastuu, jolloin polttoainejärjestelmän paine alenee, mikä aiheuttaa toimintahäiriöitä.
Polttoainejärjestelmän korjaaminen ja vaihto
Polttoainejärjestelmä vaihdetaan kokonaan vain harvoin. Usein hajonnut osa vaihdetaan ja saastuneet osat puhdistetaan. Polttoainejärjestelmä koostuu monista osista ja on rakenteeltaan melko monimutkainen. Tästä syystä vahingoittuneiden osien vaihtamiseen tarvitaan erityinen teline. Useimmissa tapauksissa polttoainepumppu, -suodatin ja -säiliö vaihdetaan huollon yhteydessä. Jos suodatin on saastunut, se puhdistetaan tai vaihdetaan uuteen. Myös injektorit tulee puhdistaa hartsista. Tämä voidaan tehdä kahdella tapaa:
- puhdistamalla osa ultraäänikylvyssä;
- syöttää erityinen pesuaine (liuos) injektorin läpi.