Auton Polttoainesuodatin
Polttoainesuodatin
Polttoainesuodatin: hyödyllistä tietoa
Auton moottoriin asennetut polttoainesuodattimet ovat kaksi sarjassa toimivaa karkea - ja hienosuodatinta. Karkeasuodattimen toimintona on puhdistaa polttoaineen suurista kiintoaineista. Tämä elementti on varustettu verkkosuodatinelementillä, joka koostuu heijastimesta ja messinkiverkosta. Asennetaan suodatinelementti kierreholkilla ja sijoitetaan kuppiin, joka on kiinnitetty koteloon painerenkaalla ja pultilla. Kupin ja rungon yhtymäkohdassa on paroniittitiiviste.
Kun moottori on käynnissä, suodattimeen putken ja reikien läpi syötetään polttoainetta, sen jälkeen se putoaa alas rengasmaisen rakon kautta heijastimen ja kupin seinämän välillä. Vaimentimessa suuret mekaaniset epäpuhtaudet sekä polttoaineessa oleva vesi karsitaan pois. Sitten polttoaine keskireiän läpi nousee suodatinelementin verkkoon, minkä jälkeen se puhdistuu ja pienistä epäpuhtauksista.
Koskien hienosuodatinta, niin siinä polttoaine puhdistuu pienistä kiintoaineista ja vedestä. Joissakin autoissa moottoreihin asennetaan kaksiosaisia hienosuodattimia, jossa polttoaine puhdistetaan kahdessa suodatinelementissä. Sen lisäksi ensimmäinen osa saastuessa on helppo pestä, ja samalla ei tarvitse kokonaan poistaa suodatin. Suodattimen kanteen sisäänrakennetun hanan avulla voit puhdistaa suodatin. Sinun tarvitsee vain kiertää ensimmäisen osan tyhjennystulppa ja valuta suodatinelementin pinnalta saostuneita hiukkasia.
Koskien hienosuodattimen rakennetta on huomattava, että se on asennettu polttoainepumpun ja kaasuttimen väliin. Tämä varaosa koostuu rungosta, kupista-dekantterista ja suodatinelementistä, joka on valmistettu keramiikasta ja hienosta rullan näköisestä verkosta.
Polttoainesuodattimien rikkominen tapahtuu kovin harvoin, koska tätä elementtiä sekä auton muita suodattimia on vaihdettava tietyn matkan kuluttua. Joten, jos menet autokorjaamoon polttoainesuodattimen, matkustamon tain ilman suodattimen vaihtoon, ennalta tilaa sen verkkokaupastamme rahan säästämiseksi.
Polttoainesuodattimen viat
- suodatin on saastunut;
- mekaaniset vahingot;
- tiivisteet ovat vahingoittuneet.
Vikojen merkit
- moottori kiihtyy hitaasti;
- polttoaineen kulutus kasvaa;
- moottorin huipputeho laskee;
- moottori toimii epävakaasti;
- moottori ei käynnisty lainkaan;
- sytytys ei toimi;
- vaihteet vaihtuvat väärin (automaattisessa vaihteistossa).
Vikojen syyt
- huonolaatuisen polttoaineen käyttö;
- moottori on usein tyhjäkäynnillä;
- polttoainesäiliöön pääsee vierasperäisiä partikkeleita ;
- suodatin on asennettu väärin;
- suodattimen kumitiiviste on irronnut.
Diagnostiikka
Suodattimen kunto tulee tarkistaa säännöllisesti, suositus on 10 000 ajokilometrin välein. Polttoainejärjestelmien tarvikkeiden valmistajat yleensä ilmoittavat osan eliniän olevan 50 000 - 60 000 ajokilometriä, mutta on parempi vaihtaa suodattimet kaksi kertaa useammin koko järjestelmän toiminnan varmistamiseksi.
Korjaus ja vaihto
On käytännöllistä antaa polttoainesuodattimen vaihto asiantuntijoiden hoidettavaksi, vaikka tämä toimenpide onkin melko helppo suorittaa.
Ota seuraavat suositukset huomioon vaihtaessasi suodatinta:
- kaikki toimenpiteet kannattaa tehdä lämpimässä huoneessa;
- ota huomioon polttoainejärjestelmän osien hauraus;
- kiinnitä huomioon polttoainesuodattimen sijainti: bensiinimoottoreissa se sijaitsee säiliössä, polttoainepumpun vieressä. Dieselmoottoreissa se sijaitsee konepellin alla, moottorin yläpuolella.
- älä unohda eliminoida vaaratekijöitä: älä tupakoi ja tuuleta huone hyvin.