Auton Polttoainesuutin
Suuttimet
Suuttimet: hyödyllistä tietoa
Suutinta pidetään minkä tahansa ruiskutusjärjestelmän toimilaitteena, koska sen ensisijainen tavoite on ruiskuttaa polttoaineen pienhiukkasia moottorin sylintereihin. Tänään enimmäkseen käytetään, sähkömagneettisia ja sähkömekaanisia suuttimia. Tarkoitukselta ruiskutusjärjestelmässä suuttimia on työ- ja käynnistyssuuttimia. Työsuuttimia voidaan jakaa kahteen tyyppiin: venttiilisuuttimet polttoaineen ruiskutukseen sen myöhemmällä jakelulla sylinterien keskeen yksityisruiskutukseksi. Kehitetään työsuuttimia bensiinin ruiskutukseen korkealla paineella suoraan moottorin sylintereihin. On huomattava, että polttoaineen ruiskutussuuttimia tehdään kunkin moottorille erikseen, ne eivät myöskään ole yhtenäisiä kahdelle eri autolle. Siksi, huomioi, että suutinta ei voida siirtää yhden moottorin tyypiltä toiselle.
Käytännöllisesti katsoen kaikkia suuttimia on varustettu rungon sisällä olevalla polttoaineen hienoverkkosuodattimella, joka puolestaan ??on suuttimen toiminnan häiriöiden syy. Periaatteessa saastutun suuttimen normaalin toiminnan uudistaminen on mahdollista. Sen vuoksi on pestävä kaikki erityisiä roiskutusjärjestelmiä liuottimella, johon on lisätty bensiiniä tai moottoripolttoaineena. Sen jälkeen moottoria käynnistetään joutokäynnillä noin 30–40 minuuttia. Jos päätät poistaa suuttimia ja pesää erikseen "liottamalla" asetonilla tai puhaltamalla, pidä mielessä, että vain tuhlaan tyhjäksi, koska se on aivan tehotonta. On myös huomattava, että nykyaikaisia bensiinisuuttimia ei purretta, näitä varaosia ei voi korjata toisella tavalla.
Joten jos sinulla on tarve vaihtaa venttiilisuutin, tarjoamme ostamaan se meidän verkkokaupassamme edulliseen hintaan. Sekä meillä on muita tuotteita: jarrurumpu, jarrutehostin ja hammaspyörä.
Kuinka tunnistaa venttiilisuuttimen viat
Komponentin kunnon tarkistamiseksi tulee määritellä pakokaasujen sisältämien hiilimonoksidin ja hiilivetyjen määrä. Jos injektori toimii, saadut tulokset eivät eroa.
Tarkistaaksesi polttoaineensyötön toimivuuden, liitä oskilloskooppi ajoneuvon runkoon ja injektorin ohjauslaitteeseen. Havaitut viat näkyvät käyrinä laitteen näytössä.
Tarkista sitten johtojen liitokset. Käytä tähän ohmimittaria. Yllä mainitut diagnostiikat suoritetaan erityisillä laitteilla; ne tulee täten suorittaa huoltamolla.
Huomaat venttiilin injektorin olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- ajoneuvo liikkuu epätasaisesti (nykii ja moottori katkeilee), kun moottori käy korkeilla kierrosnopeuksilla;
- moottori ei toimi oikein tyhjäkäynnillä.
- polttoaineen kulutus kasvaa;
- moottori on menettänyt tehoa;
- komponenttiin on palanut reikä;
- moottori katkeilee;
- ajoneuvon suorituskyky on heikentynyt;
- katalysaattori on viallinen;
- injektorin suutin on hiiltynyt;
- pakokaasuista on tullut myrkyllisempiä.
Venttiilin injektorin vikojen syyt
Kaikkein yleisin venttiilien injektorien vika on tukkeutuminen. Komponentit altistuvat käytössä korkeille lämpötiloille, mikä johtaa suuttimien aukkojen hiiltymiseen polttoaineen hartsista. Tämä saattaaj ohtua myös kiinnityskeilojen löysyydestä. 5 µm paksuinen hiilikerros heikentää suuttimen virtausnopeutta 25 %:lla. Kun käytetään huonolaatuista polttoainetta, joka sisältää hienojakoisia, kiinteitä hiukkasia, pieniaukkoinen suodatin, jonka tarkoitus on puhdistaa polttoainetta, tukkeutuu, jolloin annosteluaukon koko ja polttoaineruiskun muoto muuttuvat.
Injektorien ennenaikainen kuluminen ja urien neulojen jumiutuminen saattavat johtua huonolaatuisista komponenteista. Neulat jumittuvat myös, jos ne eivät puhdistu kunnolla polttoaineesta tai jos komponentit on asennettu väärin.
Injektorien mekaaninen vaurioituminen johtuu varomattomasti suoritetusta korjauksesta tai asiantuntijan osaamattomuudesta.
Venttiilin injektorin korjaaminen
Korjauksessa puhdistetaan komponentti liasta. Komponentti tulisi puhdistaa aina 40 tuhannen ajokilometrin välein. Polttoaineeseen lisätyt lisäaineet auttavat ehkäisemään likaantumista. Likaantumisen ehkäisemiseksi sinun tulisi lisätä niitä polttoaineen sekaan aina 3 000 ajokilometrin välein.
Jos injektorin likaantumista ei pystytty estämään, puhdista se erityisellä liuottimella. Tehdäksesi tämän, irrota pumppu ja imuputki, ja liitä polttoainelinja ruiskujärjestelmään testialustalla, jossa on liuotinsäiliö. Anna moottorin käydä ensin tyhjäkäynnillä muutama minuutti, ja nosta sitten kierrosnopeutta asteittain. Koko toimenpide kestää noin tunnin. Jos komponentti on likaantunut liian pahoin (kovettuneita kerrostumia), täytyy se purkaa. Ultraäänipuhdistus on todella tehokas keino tähän. Tässä tapauksessa komponentti upotetaan pesuliuokseen.
Venttiilin injektorin vaihtaminen
Jos injektorit puhdistetaan säännöllisesti, niiden käyttöikä saattaa olla jopa 200 000 ajokilometriä. Kun vaihdat komponenttia, pura ensin polttoainelinjan paine. Irrota sitten liitosputki, joka kulkee ilmansuodattimessa, IAC:n (idle air control) venttiilin johdotuksen kotelossa, injektorien johtokoteloissa ja kuristusläpän asentoanturin johtokotelossa. Irrota sitten letku polttoaineen paineensäätimestä ja ruuvaa auki putket, jotka syöttävät polttoainetta polttoaineruiskuihin. Ruuvaa sitten auki pultit, jotka pitävät polttoaineen ruiskulaitetta paikoillaan, ja irrota se. Irrota injektorin kiinnikkeet ja injektori. Vaida sitten viallinen komponentti. Kokoa yksikkö vastakkaisessa järjestyksessä asentaaksesi uuden komponentin.