Auton Pyörännapa
Pyörän napa
Pyörän napa: hyödyllistä tietoa
Pyörän napaksi kutsutaan jousituksen pyörivää osaa, ja jos pyörät ovat vetäviä, niin kysymys voimansiirron osasta. Sille kiinnitetään pyörä, etu – ja takajarrut. Sekä etu - ja takapyörien navoissa käytetään kaksirivisiä viistokuulalaakereita kaksinkertaisine tiivisteineen, joissa on välttämättä ole sisäinen leikattu rengas. Sen lisäksi, kun valmistetaan tätä tuotetta, niin kaikkien laakereiden onteloon levitetään juostava rasva ennen tiivisteen asentamista. Sen vuoksi laakeita ei pitäisi säännellä, sekä niissä ei vaihdeta rasvaa laakerin koko käytön ajalla. Sen lisäksi, siitä, että ulos otettuja laakereita ei voi käyttää toisen kerran, niin ilman tarvetta laakereita ei pitäisi poistaa.
Etupyörän navalla, jota valmistetaan sellaisesta materiaalista, kuten kromiteräs, on kolme reikää laipassa. Näitä reikiä tarvitaan laakerin poistamisen työkalun asentamiseen. Liasta lisäsuojelun turvaamiseksi siinä on lisätiiviste. Tällainen likasuoja muodostuu keskipakovoiman ilmiön ansiosta.
Koskien etunapojen kulumista, niin tavallisesti se esiintyy välysten syntyessä laakereissa, siis tunkilla nostetulla pyörällä ilmestyy pystysuora välys. Misään tapauksessa ei voi enää käyttää sellaista pyörää. Jos kuulet jatkuvaa huminaa, joka tulee kiihtyvällä vauhdilla ja ei muuta sävyään hidastaessa, niin ongelma on laakerin navassa. Muista, että tällaiset laakerit johtavat satulan ylikuumenemiseen sekä jarrunesteen kiehumiseen, minkä seurauksena on jarrujärjestelmän rikkominen. Kaikissa tapauksissa pyörän navan rikkoessa tätä osaa ei korjata, vaan vaihdetaan uuteen. Jos haluat säästää rahaa varaosien ostossa, mitä koskee sellaisia osia kuten puskuri, vesipumppu, kiinteä rulla, niin osta varaosia verkkokaupastamme.
Kuinka tunnistaa pyörännavan viat
Osan vikoja on hankalaa diagnosoida aikaisessa vaiheessa. Tähän tarvitaan erityistä laitteistoa, joka huoltamoilta löytyy. Löytääksesi vikoja itse suorita seuraavat vaiheet:
- Kiihdytä ajoneuvo 50 km/h nopeuteen ja ohjaa sivulta sivulle. Kuulet selkeää hurinaa, jos etupyörännavat ovat vaurioituneet. Jos meteli kovenee, kun ohjaat oikealle, vasen laakeri on rikki. Jos meteli kovenee, kun ohjaat vasemmalle, oikea laakeri täytyy vaihtaa.
- Tarkistaaksesi takapyörännavat vikojen varalta, nosta ajoneuvo tunkilla, jonka jälkeen pyöritä pyöriä käsin yksitellen. Värinä ja vapaa liikkuvuus ilmaisevat komponentin olevan hajonnut.
- Koske vanteisiin, kun ajoneuvo on pysähdyksissä. Jos ne ovat lämpimät, pyörännavat saattavat olla rikki.
Huomaat pyörännapojen olevan diagnosoinnin tarpeessa seuraavista merkeistä:
- ajoneuvon ohjattavuus heikkenee;
- vanne ylikuumenee;
- jousituksesta kuuluu kolinaa ja muuta meteliä ajettaessa;
- kaarteissa kuuluu kovaa huminaa.
Pyörännapojen vikojen syyt
Kaikkein herkin tämän osan elementti on navan laakeri. Sen hajoamisen syynä on usein tiivisteen repeäminen. Tiivisteen tarkoitus on suojata komponentin sisäosia lian ja kosteuden kerääntymiseltä ja pitää voiteluaine rungon sisällä. Tästä syystä osan vahingoittuessa laakerin pinnat kuluvat nopeammin. Huonolaatuisen tai vääränlaisen voiteluaineen käyttö johtaa samankaltaiseen tulokseen.
Navan laakerin ennenaikainen hajoaminen saattaa johtu myös asennusvirheestä, esimerkiksi jos se on liian löysällä tai jos maavaraa ei ole säädetty.
Aggressiivinen ajotyyli on toinen syy, joka aiheuttaa osan hajoamisen: kuopista ajaminen ja kovissa nopeuksissa kääntyminen, syvistä lammikoista ja mudassa ajaminen, äkkinäiset kiihdytykset ja jarrutukset aiheuttavat navan rungon vääntymistä, mikä saattaa johtaa ulkoisen tai sisäisen laakerikotelon rappioitumiseen. Ajoneuvoa ei suositella ajettavan raskaissa olosuhteissa, jotta komponentin elinikä olisi pidempi.
Itse napa hajoaa harvemmin. Sen vikojen syyt, kuten laakerin liitoskohdan tai renkaan pulttien kiinnitysreikien kuluminen, johtuvat usein siitä, ettei noudateta ajoneuvon käyttösuosituksia tai käytetään komponentteja, jotka eivät ole yhdenmukaiset auton teknisten dokumenttien mukaisten osien kanssa.
Pyörännavan korjaaminen ja vaihto
Ajoneuvoissa, jotka on valmistettu ennen vuotta 2000, pyörännavan elinikä on jopa 400 000 ajokilometriä. Modernimmissa malleissa se on vähintään 100 000 km. Jos pyörännapa on kulunut runsaasti, täytyy osa vaihtaa kokonaan. Tähän tarvitset tunkin, jakoavaimia ja ruuvimeisseleitä. Jos asennetaan uudet navan laakerit, tarvitset vanhojen poistamiseen taltan ja vasaran. Jos osa on kiinnitetty liian tiukasti, sen saa irti vetovasaralla. Pyörännavan vaihtaminen on suositeltavaa suorittaa avustajan kanssa.