
Auton Raidetangon pää
Raidetangon pää auto
Raidetangon pää: hyödyllistä tietoa
Sellainen osa, kuten raidetangon pää joka autossa osallistuu kääntövoiman siirrossa ohjauspyörältä välittömästi pyörille. Raidetangon päillä on vasen ja vastaavasti oikea kierre. Tämän avulla voit säätää pyörien auraus muutamalla tangon pituutta. Raidetangon päiden ja tukivarren on kiinnitettävä muttereilla ja jousialuslevyillä.
Raidetangon päitä kiinnitetään paikoilleen määrätyssä asemassa kahdella vetotangolla, jotka puristavat pään rakokierteinen osa. Toisella tangon päällä on oikea kierre, toisella päällä on vasen kierre. Eri kierteitä on vastaavasti nivelten päillä. Tämän avulla voi muuttaa raidetangon pituutta säätämällä pyörien auraukseen kulma ottamatta se autosta. On myös tarpeen säännöllisesti tarkistettava raidetangon päiden pölymansettien kunto. Halkeiltu mansetti tulee päästämään raidetangon niveleen lika ja kosteus, minkä tuloksen nivel tulee rikki. Raidetangon päät, joilla on vaurioituja mansettia, vaihdetaan kokonaan, koska ei voi ostaa erikseen mansetti.
Jos haluat vaihtaa raidetangon pää, älä tuhlaa aikaa ostoksiin erikoiskaupoissa tai korjaamoissa. Tällä tavalla menetät aikaa ja maksat liikaa tarvittavasta varaosasta. Tule verkkokauppaamme lähtemättä kotoa tai toimistosta. Täällä asiakkaillemme tarjotaan laaja valikoima raidetangon päitä minkä tahansa auton merkille. Tilaa tarvittavia varaosia edulliseen hintaan. Mekin huolehdimme siitä, että toimitus toteutettiin lyhyessä ajassa. Raidetangon pään lisäksi voit myös ostaa muita varaosia, esimerkiksi, kiinnittämällä iskunvaimentimen laakeri, sytytystulppia, vauhtipyörä tai pyörän jarrusylinteri.
Miten tunnistaa viallinen raidetangon pää
Komponentin kunnon tarkistamiseksi, tutki ettei siinä ole halkeamia taskulampun avulla. Tarkastuksen aikana tulisi kiinnittää erityistä huomiota raidetangon pään tiivisteisiin. Tarkista myös nivelen välys. Jotta voit arvioida välyksen tarkasti, ajoneuvo tulisi ajaa nostimelle. Muussa tapauksessa tarkistus pitäisi suorittaa kahden henkilön voimin. Samalla kun toinen pyörittää ohjauspyörää eri suuntiin toinen katsoo osaa, nähdäkseen onko nivelessä ilmaa
Saatat huomata, että raidetangon pää tarvitsee diagnosointia seuraavista oireista:
- U-käännösten tekeminen on hankalampaa;
- epätasaisella tiellä ajaessa esiintyy kolinaa ja kirskunaa;
- ohjauspyörä tärisee liikaa;
- ohjauspyörässä on välystä;
- ohjauspyörää on raskaampi / kevyempi kääntää.
Syyt raidetangon pään toimintahäiriöihin
Tärkein syy komponentin ennenaikaiseen kulumiseen on sen huono laatu. Toimintansa aikana komponentti altistuu intensiivisille jännityksille ja eri suuntaisille voimille. Raidetangon pään käyttöikä on 40000km, mutta aggressiivinen ajotyyli, tien heikko laatu, ja huoltoaikataulun noudattamatta jättäminen lyhentävät merkittävästi kestoa.
Pallonivelet ruostuvat ja kumi insertit heikkenevät repeytyneiden pölysuojusten vuoksi, jotka normaalisti suojaavat niitä kosteudelta ja lialta. Tästä syystä myös voiteluaineet valuvat pesu pois ja nivelet altistuvat hankaukselle.
Raidetangon pään insertti puristetaan pallonivelen pallo-osan pallopäähän erityisen jousen avulla. Jos jälkimmäinen löystyy, osien välille tulee rakoa.
Raidetangon pään muodonmuutokset ja vauriot sen kierteissä johtuvat virheellisestä asennuksesta, jossa on käytetty liiallista voimaa.
Raidetangon pään vaihto
Koska osat on asennettu erikseen, niiden vaihtaminen ei edellytä koko raidetangon purkamista. Jos diagnostiikka osoittaa, että komponentti on vaurioitunut, se on vaihdettava. Vaihtaaksesi sen, tee seuraavat vaiheet:
- nosta ajoneuvo ylös, tee sen tuo osa liikkumattomaksi ja irrota pyörä;
- löysää itselukittuva mutteri vaihdettavasta osasta olkavarrelta;
- paina osa irti olkavarresta käyttämällä erityistä vedintä ja avaa sitten mutteri;
- löysää raidetangon päässä olevaa lukkomutteria pitäen kiintoavaimella raidetangon kuusikulmiota vaihteiston sivussa;
- kierrä komponentti irti raidetangosta, laskemalla kierrosten lukumäärä, mikä helpottaa uudelleen kasaamista;
- asenna uusi raidetangon pää tekemällä edellä mainitut vaiheet päinvastaisessa järjestyksessä.