Auton Raidetanko
Raidetanko
Raidetanko: hyödyllistä tietoa
Joka auton pyörien aurausta säädetään raidetangon kiertämällä päissä. Pyörien enimmäiskääntö on rajoitettu akselitapille ruuvatuilla säätöruuvilla. Raidetangon irrottamiseksi ensin on poistettava hammastangon pallonivel. Käytä sitä varten erikoinen avain. Sitten täytyy mitata raidetangon päineen pituus. Vapauta nivelen suojus ja palauta se raidetangolle. Puristaen ohjausmekanismin ruuvipenkkiin aseta kuvattu avain ohjaustangon pallonivelelle. Irrota raidetangon.
Asenna uusi varaosa välttämättä pitämällä aiemmin mitattua etäisyyttä. Nyt taas ruuvaa raidetanko hammastangolle. Missään tapauksessa ei levittää nestettä, joka kiinnittää kierreliitos ohjaustangon kierteelle. Seuraavaksi asenna nivelen suojus hammastangolle. Merkittävää roolia auton ohjauspyörän osien eliniässä pelaavat teiden kunto, kuljettajan ajamistyyli sekä oikea-aikainen huolto. Kun kuljettaja on usein riuhtoo ohjauspyörää, pyörii se paikalleen, ajaa kuoppiin ja järjestää kilpailuja huonoilla teillä, niin käytön kaikki nivelliitokset sekä ohjausjärjestelmän osat nopeasti menevät rikki.
Jos haluat vaihtaa pyyhkimen käyttöjärjestelmän tankoja, älä tuhlaa aikaa ostoksiin erikoiskaupoissa ja korjaamoissa. Menetät vain aikaa ja maksat huomattavasti liikaa tarvittavista varaosista. On parempi mennä verkkokauppaamme. Täällä asiakkaillemme tarjoamme laajan valikoiman pyyhkimien vetotankoja joka auton merkille. Tilaa tarvittavia varaosia edulliseen hintaan. Mekin huolehdimme siitä, että toimitus tapahtuisi lyhyessä ajassa. Pyyhkimen vetotangon lisäksi voit ostaa muitakin varaosia sellaisia, kuten pyyhkimen kumi, pyyhkimen vipu, sulkia ja itse pyyhin.
Kuinka tunnistaa viallinen raidetanko
Raidetanko tulee diagnosoida huoltamolla, tai voit tehdä sen itse apulaisen kanssa. Ensimmäinen osan diagnostiikan vaihe on tarkistaa sen suojan, liitosten ja päiden eheys. Ajoneuvo nostetaan nostimella, jonka jälkeen osa tarkistetaan. Siinä ei tulisi olla halkeamia tai muita vaurioita.
Jos nähtäviä vaurioita ei ole, aloitetaan seuraava testaamisvaihe. Tarvitset tähän apulaisen. Toisen henkilön tulee kääntää rattia, kun toinen henkilö tarkkailee raidetangon käyttäytymistä. Toimiva osa liikkuu sulavasti ja hiljaisesti, viallisesta osasta kuuluu asiaankuulumattomia ääniä. Tässä vaiheessa on tarpeen tarkistaa pallonivelen raon koko. Sallittu rako on 2 mm.
Voit huomata raidetangon olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- renkaat eivät reagoi ratin liikkeisiin;
- ajoneuvo kallistuu jarrutettaessa ja kaarteissa;
- osan alueelta kuuluu koputusta;
- kiihdytettäessä, jarrutettaessa ja huonolaatuisilla teillä ajettaessa kuuluu epätavallisia ääniä;
- ratin pitäminen pitkän aikaa samassa asennossa kaarteessa aiheuttaa renkaiden värähtelyä.
Raidetangon vikojen syyt
Raidetangon mekaanisten vaurioiden syynä on aggressiivinen ajotyyli, erityisesti systemaattinen kuoppiin osuminen korkeissa nopeuksissa.
Yleisiä vikoja ovat komponentin kuluminen ja kääntyvien liitosten likaantuminen. Syynä saattaa olla yhdistelmän huono laatu, huonolaatuinen voiteluaine tai voiteluaineen puute. Raidetangon ohjaustapin pinta saattaa olla vaurioitunut asennusvirheen vuoksi.
Raidetangon syöpyminen johtuu suojakannen hajoamisesta, ja lian ja veden kerääntymisestä liitoksen sisään.
Raidetangon korjaaminen ja vaihtaminen
Raidetangon korjauksessa tulee vaihtaa vahingoittuneet pölysuojat ja tapit, koska niitä ei pysty korjaamaan.
Noudata vaihdossa seuraavia toimenpiteitä:
- laita käsijarru päälle;
- aseta pysäyttimet takarenkaiden alle;
- nosta ajoneuvo tunkilla;
- irrota lukkotappi ja ruuvaa auki raidetangon mutteri;
- työnnä pallonivelen tappi ulos olka-akselista;
- suorista lukituslevyn päädyt;
- vaihda osa;
- toista kaikki vaiheet vastakkaisessa järjestyksessä.