Auton Sytytysjohto
Tulpanjohdot
Tulpanjohdot: hyödyllistä tietoa
Sytytysjärjestelmää tarvitaan työseosten syttymiseen autojen bensiinimoottoreiden sylintereissä. On olemassa useita vaatimuksia, joita esitetään sytytysjärjestelmälle. Esimerkkinä on kipinän turvaaminen tarvittavassa sylinterissä sylinterien toiminnan järjestyksen mukaisesti. Ja vielä on mainittava ajoissa tapahtuvan syttymisen hetkestä. Kipinän on tapahtuva syttymisen hetkellä moottorin toiminnan optimaalisille olosuhteille vastaavan ennakkokulman mukaisesti riippuen nopeudesta ja kuormituksesta välittömästi moottoria kohtaan.
Kipinällä on oltava riittävästi energiaa. Tarvittavan energian määrä työseoksen luotettavaksi syttymiseksi johtuu useista tekijöistä: työseoksen tiheydestä, koostumuksesta, ja seoksen lämpötilasta. Mutta tärkein edellytys sytytysjärjestelmää varten on sen luotettavuus eli jatkuvan kipinöimisen turvaaminen. Sytytysjärjestelmän viat aiheuttavat ongelmia sekä käynnistyksessä että moottorin itse toiminnassa. Tämä on moottorin toiminnan epäsäännöllisyys tai sen toiminnan lakkauttaminen kipinöinnin keskeyttämisessä sylinterissä tai useissa sylintereissä eli auton muiden elektronisten järjestelmien toiminnan rikkominen.
Nykyaikaisissa moottoreissa on yksi sytytyspuola per tulppa, samalla sytytyspuolia on tehty kupujen muodossa, jotka yhdistävät korkeajännitemuuntajan teho-ohjaimella. Se eliminoi jakajan ja suurjännite-johtoja. Jos sinulla on tarve ostaa sytytyspuola, voit tehdä sen meidän verkkokaupassamme. Sinun ei tarvitse mennä kotoa tai toimistosta, voit yksinkertaisesti tilaa tarvittava varaosa. Mekin nopeasti toimitamme sen sinulle sopivaan paikkaan mahdollisimman nopeasti. Sytytysjärjestelmän lisäksi tarjoamme myös sytytyspuola, sytytysmoduuli ja muita varaosia.
Miten tunnistaa sytytysjohtojen toimintahäiriöt
Tarkastaessasi komponenttia aloita ensin silmämääräisellä tarkastuksella. Tarkista johtojen eristys (sytytyksen irti kytkettynä). Johtojen liitoksissa ja taitteissa ei pitäisi olla mitään vaurioita (halkeamia, palojälkiä tai reikiä).
Varmista seuraavaksi, että sytytyspuolan ja johtojen lähdön välillä ei ole ruostetta.
Jos et löytänyt vaurioita, määritä vastuksen aste. Voit tehdä sen yleismittarilla. Kytke mittauslaitteen anturit johdon molempiin päihin. Normaali vastus on 3,5-10 kOhm. Jos johtimien resistenssin erot samassa sarjassa ylittää 4 kOhm, johdot on vaihdettava.
Tarkasta seuraavaksi sytytysjohtojen toiminta moottorin ollessa käynnissä. Ole varovainen, sillä sytytysjohdoissa on suuri jännite. Jos kuulet sähkövirran tuottamia naksuvia ääniä tai näet kipinöitä, sytysjohdot on vaihdettava. Sytytysjohdot tulisi tarkastaa vähintään kerran kolmessa kuukaudessa.
Saatat huomata, että sytytysjohdot edellyttävät diagnosointia seuraavista oireista:
- moottorin epävakaa tyhjäkäynti tai toimintahäiriöt;
- ei sytytystä;
- moottori jättää välistä iskuja suurilla kierroksilla;
- moottorin katkoo;
- polttoaineenkulutus on kasvanut;
- elektroniset laitteet eivät toimi
- radiohäiriöt;
- käynnistyminen on vaikeaa;
- “tarkista moottori” -merkkivalo aktivoituu kojelaudassa;
- pakokaasussa on korkea CO2-pitoisuus.
Syyt sytytysjohtojen toimintahäiriöihin
Liitosten hapettuminen on seurausta kosteudelle altistumisesta. Tämä johtuu siitä, että suojakuvun tiiveys häviää käytön tai asennuksen aikana.
Avoin virtapiiri johtuu epävarmoista liitoksista terminaalin ja sytytysjärjestelmän osien välillä, tai vaurioituneista sähköjohtimista. Näin voi tapahtua myös sytytysjohtojen irroittamisen yhteydessä. Vaurioitunut kohta lämpenee ja saa aikaan kipinöitä, mikä johtaa sähköjohtimien ja metallisten terminaalien palamiseen.
Virta vuotojen syynä voi olla sytytysjohtojen vaurioitunut eristys tai suojukset. Eristemateriaalin laatu on ratkaisevan tärkeää, sillä komponentin käyttöikä riippuu paljolti siitä. Jopa mikrosäröt voivat olla syynä heikkoon virtaan. Eristekerros vauriotuu altistuttuaan korkeille tai matalille lämpötiloille ja kemikaaleille. Joskus sytytyskaapeleiden kuori kuluu, koska se on jatkuvasti kosketuksessa johonkin osaan.
Sytytysjohtojen vaihtaminen
Vaurioituneet sytytysjohdot voi vain vaihtaa uusiin. Sytytysjohdot saa vaihtaa ainoastaan kun virta on kytketty pois ja moottori on jäähtynyt. Uuden setin asennuksen yhteydessä johtojen järjestys tulee säilyttää tarkasti. Siksi on parasta irrottaa ja kiinnittää johdot yksitellen.