Auton Sytytysmoduuli
Sytytysyksikkö
Sytytysyksikkö: hyödyllistä tietoa
Sytytysmoduuli on mekanismi, jossa on kaksi sytytyskelaa ja kaksi sovituslaitetta. Niitä ohjataan ohjaimella, joka lähettää sytytys signaali ohjauspiiriin samanaikaisesti sylintereihin, sellainen kipinän jakauma kutsutaan juotukipinäksi. Välittömästi moduuli muodostaa korkea jännite sytytystulpille. Puolestaan sellainen elementti, kuten ohjausyksikkö on vastuussa pienjännitteen ohjaussignaalien muodostumista, joita sovitaan kampiakselin aseman kanssa, sytytysmoduulille. Signaalin loppu synnyttää kipinäsytytystä, jonka kesto riippuu kelan latauksesta ja järjestelmän jännitteestä.
Yleensä määrittää sytytysmoduulin vika on hyvin yksinkertainen, jos heti kahdella sylinterillä katoa sytytys, siis lakkaa toimintansa yksi kanava. Kipinätesterin avulla voit aina selvittää, onko kaikki on kunnossa näissä elementeissä. Kuitenkin usein on olemassa muu ongelma, jolloin sytytysmoduuli mukaa antaa normaalia sytytystä, mutta samaan aikaan se aiheuttaa kylmän moottorin häiriötä. On muistettava, että jos moottori ja moduuli, joka sijaitsee sillä, ei ole oikein lämmennyt, ei voi odottaa moottorin hyvää suorituskykyä. Tässä tapauksessa auto kiihdyttäen pienellä vaihteella alkaa liikkua nykimällä.
Sen lisäksi kylmäkäynnistys on iso ongelma. Toisena ongelmana on sytytyksen poissaolo automoottorin sylintereissä ei vaikuta erityisesti kylmän moottorin menestykselliseen käynnistykseen. Sellaisen vian seurauksena on polttoaineen lisä kulutus, puhdistimen rikkoutuminen sekä auton ajolaadun heikkeneminen. Siksi, jos on ongelmia sytytysmoduulissa, niin korjaamoissa suositellaan vaihtaa varaosa uuteen. Tietenkin tämän osan osto huoltamossa tai erikoisliikkeissä on erittäin kallista. Siksi yhdessä muiden autonosien kanssa, kuten nokka-akseli tai kaasuläppä eli työsylinteri, se on halvempaa tilata varaosa verkkokaupastamme.
Miten tunnistaa viallisen sytytysmoduulin
Tarkistaaksesi osan kunnon, käytä mittauslaitteita (vastusmittaria / yleismittaria). Tarkistaaksesi oikosulkeeko piiri auton koriin, kytke yksi mittarin johdin moduulin keskimmäiseen liittimeen ja toinen auton koriin. Laite ei reagoi jos moduuli on hyvässä kunnossa. Lähdöt on tarkistettava pareittain. Yhdistä yleismittarin johtimet sylintereihin. Jos laite ei reagoi, se on vian oire.
Tarkistaaksesi moduulin ensiöpiirit, kytke ohmimittarin johdot vasemmalla ja oikealla oleviin liittimiin. Jos mittari ei anna lukemia, komponentti on epäkunnossa. Vertaa saamaasi dataa valmistajan ilmoittamiin sallittuihin arvoihin.
Moduulin kotelo tulisi myös tarkastaa. Jos se on vahingoittunut osa pitää vaihtaa.
Saatat huomata, että sytytysjärjestelmän moduuli vaatii diagnosointia seuraavista oireista:
- moottorin toimii epävakaasti;
- moottorin teho on laskenut;
- moottorin hätä stop-järjestelmä aktivoituu;
- ajoneuvo nykii kiihdytyksen aikana;
- toisella ja kolmannella tai ensimmäisellä ja neljännellä sylinterillä ei ole jännitettä.
Syyt sytytysjärjestelmän moduulin toimintahäiriöihin
Yleisiä syitä siihen, että sytytysjärjestelmän moduulissa ei ole sähkövirtaa ovat: rikkinäiset johdot sekä löysät tai likaiset liittimet. Komponentin mekaaniset vauriot ovat yleensä seurausta asennuksen aikaisista iskuista. Murtumat komponentin kotelossa aiheuttavat sisällä olevien osien likaantumisen ja hapettumisen kosteuden vaikutuksesta.
Moduuli rikkoutuu myös ylikuumentuessaan. Se voi johtua sisäisestä oikosulusta tai moottorin ohjausjärjestelmän ongelmista.
Järjestelmän toimintaviat voivat lyhentää komponentin käyttöikää. Huomioi erityisesti, ettet koskaan jätä virtaa päälle, jos moottoria ei ole käynnistetty. Komponentin käyttöikä riippuu myös sen laadusta ja huolto-ohjelman noudattamisesta.
Sytytysjärjestelmän moduulin korjaaminen
Ainoastaan terminaalit voidaan korjata. Korjataksesi ne poista moduulin kotelon kansi, irrota pienet johdot painetulta piirilevyltä ja asenna uudet. Myös transistorien ohjainten johdot on vaihdettava ja juotos tulisi lakata päältä.
Sytytysjärjestelmän moduulin vaihtaminen
Vaihtaessasi komponenttia käytä kiintoavaimia ja kuusioavainta. Irrota ensin akun negatiivinen napa ja irrota riviliitin. Irrota sitten suurjännitejohdot ja poista moottoriin kytkeytyvät kiinnittimet. Seuraava vaihe on uuden moduulin asennus. Kytke johdot vastaaviin sylintereihin ja kokoa komponentti tekemällä edellä mainitut vaiheet päinvastaisessa järjestyksessä.