Auton Sytytyspuola
Puola
Puola: hyödyllistä tietoa
Sytytyspuola on auton osa, joka muuttaa auton 12 V:n jännitteen sytytykseen kelpaavaksi korkeajännitteeksi. Useissa nykyautoissa sytytyspuolia on yksi jokaista sylinteriä kohden, ja puolat sijaitsevat heti sytytystulpan perässä. Puola on rakenteeltaan kela, jonka käämissä on kaksi osaa: pienjännitekäämi (ensiö) ja suurjännitekäämi (toisio), jotka on käämitty rautasydämen päälle - eli puola vastaa toimintaperiaatteeltaan kuristinta tai muuntajaa. Toiminnassa pienjännitekäämin kautta johdetaan aluksi sähkövirta akusta katkojan kärkien läpi, mikä synnyttää puolan rautasydämeen magneettikentän. Kipinän synnyttämiseksi virta äkisti katkaistaan avaamalla katkojan kärjet. Tällöin magneettikentän purkautuminen indusoi toisiokäämiin korkeajännitteen, joka purkautuu kipinänä sytytystulpan kärkien kautta. On olemassa kahdenlaisia ??keloja: yhden kipinän ja kahden kipinän keloja.
Yksi vaatimuksista sytytyspuolalle on sen nopea lataus seuraavan purkaukseen sytytystulpille. Jos sytytyspuola ei ole kunnossa, niin vastaavasti se käynnisty. Sytytyspuolan epäkunnon päämerkkinä on sen korkea lämpötila kiinnitilassa. Varmistaakseen onko sytytyskela kunnossa vai ei ole suurjännitteen pääjohto irrotetaan jakajan kannen koskettimesta ja asennetaan 6 millimetrin välys johdon pään ja auton maadoituksen keskellä. Jos sytytyspuola on kunnossa, niin välyksessä moottorin kampiakselin pyörittäessä syntyy voimakas kipinä sinistä väriä. Jos kipinä on pieni tai lainkaan puuttuu, niin se tarkoittaa sytytyspuolan toiminnan häiriötä.
Jos olet löytänyt sytytyspuolan vika, niin käänny meidän verkkokauppaamme. Tarjoamme eri tyyppejä sytytyspuolia joka automallille. Sinua ilahduttavat edulliset hinnat tavaroille, joita toimitetaan suoraan valmistajilta. Toimitamme tavara lyhyessä ajassa sinulle sopivaan paikkaan. Sytytyspuolan lisäksi voit ostaa meillä myös sellaisia varaosia, kuten sytytysmoduuli, sytytysjärjestelmä ja sytytystulppia.
Sytytyksen virranjakajan viat
- virranjakajan kotelo on viallinen;
- virranjakajan kannen saastuminen;
- kulunut hiilikontakti;
- kulunut tai hajonnut virranjakajan roottori;
- virranjakajan kontaktien hapettuminen;
- automaattisen etumekanismin laakerin jumiutuminen;
- Eteissensori on vahingoittunut (kontaktittomassa virranjakajassa);
- virranjakajan elinkaaren päättyminen.
Sytytyksen virranjakajan vikojen merkit
- sytytysjärjestelmä ei vastaa;
- moottori käynnistyy vaikeasti;
- sytytyskaapelin resistanssiarvot ovat standardeja korkeammat;
- moottori kolisee tyhjäkäynnillä;
- pakovaimennin tuottaa kovia pamauksia;
- polttoaineen kulutuksen kasvu.
Sytytyksen virranjakajan vikojen syyt
- komponenttia on käytetty sen eliniän päätyttyä;
- komponenttiin on päässyt öljyä tai kosteutta;
- käytetty huonolaatuista polttoainetta;
- sytytystulpat on vaihdettu myöhässä;
- käämi on hajonnut;
- virranjakajan päädyt on kiinnitetty väärässä järjestyksessä;
- sytytyskäämin teho on laskenut merkittävästi;
- virranjakajan roottorin turvalukko ei toimi.
Diagnostiikka
Sytytyksen virranjakajan pääasia toiminnan kannalta on resistanssin arvo. Se mitataan liittämällä virtamittari kontakteihin. Virranjakaja toimii oikein, jos arvot ovat seuraavat:
- G-kontaktin ja massan välissä — 20–31 kOhm;
- A- ja B-kontaktin välissä — 0,49–0,73 kOhm.
Resistanssin tarkat arvot kerrotaan ajoneuvon teknisissä dokumenteissa. Virranjakajan diagnostiikka tehdään samalla kun koko järjestelmä tarkastetaan, aina 30 000 ajokilometrin välein.
Sytytyksen virranjakajan korjaus
Vain huoltamon asiantuntijat voivat korjata sytytyksen virranjakajan. Tämä siitä syystä, että osassa on herkkiä sensoreita, joiden hajoaminen saattaa johtaa koko sytytysjärjestelmän hajoamiseen.
Jos virranjakajan kannessa on vikoja, tulee se vaihtaa uuteen. Jos hiilikontakti putoaa ulos otettaessa virranjakajan kantta irti, vaihdetaan hiili ja jousi. On myös mahdollista vaihtaa vain hajonneet komponentit, jos seuraavat asiat on tehty:
- tarkastettu yhteensopivuus;
- mitattu virranjakajan resistanssi .
Sytytyksen virranjakajan vaihto
Sytytyksen virranjakaja tulee vaihtaa vain, jos siinä on vakavaa vikaa tai jos sen elinikä on päättynyt.
Virranjakajan irrottamiseksi tulee poistaa roottori, irrottaa käämin ja sen johtojen kiinnitykset ja myös irrottaa kondensaattori. Tämä työ on melko monimutkainen ja sen suorittaminen kestää kauan. Kontaktit ja niihin liitetyt johdot kannattaa merkitä. Väärien johtoparien liittäminen saattaa johtaa koko sytytysjärjestelmän hajoamiseen.