Auton Sytytystulpat
Tulpat
Tulpat: hyödyllistä tietoa
Sytytystulpilla on epäilemättä tärkeä rooli moottorin moitteettomassa toiminnassa. Sytytystulppa on mekanismi, jota tarvitaan polttoaineen ja ilman seoksen syttymiseen autojen polttomoottorissa. Seos syttyy välittömästi kipinän ilmestyessä kärkien välillä. Siksi on vielä yksi nimi tällä osalla: kipinäsytytystulppa. Sytytystulppaa käytetään kaikissa sytytysjärjestelmissä: elektronisessa, kärki- ja kärjettömässä järjestelmässä. Sytytystulpalla on seuraava rakenne: varsi, keskielektrodi ja eristysrunko.
Jos autosi varustat laatusytytystulpilla, niin saat heti useita etuja. Ensimmäiseksi, kuormituksen väheneminen moottorille ja paranne toiminta sekä joutokäynnillä, että kylmällä moottorilla. Toiseksi, kasvaa vääntömomentti koko kierroslukualueella, ja paranee merkittävästi moottorin dynamiikkaa. Kolmanneksi, vähenee polttoaineen kulutus ja päästöjä.
Tärkein syy sytytystulppien ennenaikaisella rikkomisella on saastuminen epätäydellisellä palamisella tai kärkiväli kasvu elektrodien kulumisen takia. Samalla ratkaiseva vaikutus sytytystulppien suorituskykyyn on auton moottorilla. Voi kertoa paljon moottorin toiminnasta sytytystulppien ulkonäön mukaisesti. Tulppien tarkastusta suoritetaan kynttilät moottorin pitkäaikaisen toiminnan jälkeen, ihanteellisena vaihtoehtona tulee sytytystulppien tarkistus heti esikaupunkitiellä tehdyn pitkän matkan jälkeen. Miten vähentää polttoaineen kulutusta ja lisätä moottorin tehoa? Miten turvata sytytystulppien vakaa ja luotettava toiminta erilaisissa oloissa? Osta verkkokaupastamme luotettavia sytytystulppia parhaaseen hintaan valmistajilta. Me huolehdimme, että toimitus toteutetaan lyhyessä ajassa. Sytytystulppien lisäksi voit myös ostaa muita varaosia, kuten sytytyspuola, sytytysmoduuli tai ohjausyksikkö.
Sytytystulppien viat
- pinta on kulunut;
- eriste on haljennut tai likainen;
- komponentissa on saostuma;
- elektrodien väli ei täytä standardeja;
- osa on pilalla.
Sytytystulpan vikojen merkit
- pakokaasussa on runsaasti CO:ta;
- moottori käynnistyy vaivalloisesti, mutta starttimoottori toimii oikein;
- dynaamisuus laskee;
- moottori tärisee huomattavasti ajettaessa (pääasiassa tyhjäkäynnillä);
- pidon ja tehon heikkeneminen;
- polttoaineen kulutuksen kasvaminen.
Sytytystulpan vikojen syyt
- ytimen kukkiminen;
- mäntärenkaat ovat kuluneet;
- jäähdytysjärjestelmän pumppu on tukossa tai rikki;
- sytytystulppa toimii väärällä lämpötilalla;
- pitkä sytytysaika;
- moottori on ylikuormittunut;
- vikoja vesijäähdytyksessä.
Diagnostiikka
Usein osan visuaalinen tarkastus riittää sytytystulpan kunnon tarkastamiseksi ja vikojen syiden selvittämiseksi.Tätä varten riittää sytytystulpan päädyn eristeen värin määrittäminen. Harmaa tai kelta-ruskea väri kertoo oikeanlaisesta toiminnasta. Kuiva tai kostea musta saostuma kertoo seuraavaa:
- sytytystulpan liian kylmä lämpötila;
- erittäin kylläinen seos;
- vakuumin katoaminen;
- myöhäinen sytytys;
- heikko kompressio;
- suurentunut tulpan rako.
Sytytystulppien korjaaminen ja vaihto
Monet valmistajat väittävät, että sytytystulppia ei voi vaihtaa - ne voidaan vain korjata. Osan elinikä ei yleensä ylitä 15 000 ajokilometriä. Sytytystulppien vaihto tapahtuu seuraavassa järjestyksessä:
- Irrota sytytyksen korkeajännitteiset johdot..
- Puhdista sytytystulpat liasta kompressorin avulla.
- Asenna uudet sytytystulpat oikealle etäisyydelle toisistaan (valmistaja määrittelee tämän välimatkan).