Auton Jäähdytin
Syyläri
Syyläri: hyödyllistä tietoa
Sellaista elementtiä, kuten jäähdytin, tarvitaan jäähdytysnesteen jäähdytykseksi ilmavirtauksella. Jäädytin on auton yksi tärkeimmistä ja heikommista ja erittäin vaikeimmista osista, joka salli säilyttää normaali lämpötila ja estää moottorin ylikuumenemisesta.
Lähes kaikki jäähdyttimet koostuvat jäähdytyslaitteesta ja säiliöistä putkineen, jotka sijaitsevat jäähdyttimien kylkiosissa. Jäähdyttämisen eri rakenteissa putket saattavat olla vaaka- tai pystysoraisina, mutta molemmilta puolilta ovat tiivisti kiinnitettyjä ala- ja yläsäiliöön. Putkille kohtisuoraan olevat monilukuiset ohuet lamellit vahvistavat jäähdytystä ilman vastavirralla auton ajossa tai puhaltimen avulla. Koska jäähdyttimet toimivat itse asiassa lämmönvaihtimina ja poistavat lämpöä, niin ne ovat välittömästi moottorin edessä. Jäähdyttämisen valtaosan käyttö tapahtuu äärimmäisissä olosuhteissa, sen vuoksi tämä osa menee rikki. Toiminnan olot tarkoittavat sitä, että ennen moottorin käynnistystä jäähdytysneste saattaa lämpenemään. Sen jälkeen, kun moottori sammuu, neste jäähtyy, järjestelmässä syntyy alipaine. Sellaisissa oloissa korroosion prosessi edistyy, mitä aiheuttaa osien ja kiinnitysten löysennystä ja sitten jo vaurioitumista. · On muistettava että jäähdytin on ympäristön tekijöiden vaikutusten alttiina: poppelin siitepöly, pöly, lika, rakennusroska, sen takia jäähdyttimen ritilä.
Huolimatta sitä, millaista varaosaa tarvitset: jäähdytintä, paisuntasäiliötä tai öljyn tason tunnistinta, voit löytää meidän verkkokaupassamme kaikkia sinulle tarvittavia varaosia edulliseen hintaan. Sen lisäksi sinun ei pitää pitkää aikaa odottamaan varaosan toimitusta, koska saat tilattu varaosa muutaman työpäivän sisällä.
Miten tunnistaa moottorin jäähdytysjärjestelmän lauhduttimen toimintahäiriöt
Tarkasta lauhdutin ja arvioi, missä määrin se on likaantunut - se voi vaatia puhdistusta. Käynnistä moottori ja jätä se tyhjäkäynnille, kosketa sitten lauhduttimen pohjaputkea kädelläsi. Jos niiden lämpötilat eivät muutu, auton lauhdutin on luultavasti tukossa. Tarkista säiliöiden tiiveys ja varmista, ettei jäähdyttimen putkissa ole saostumaa. Perusteellisempi diagnostiikka voidaan suorittaa huoltokorjaamolla.
Saatat huomata, että moottorin jäähdytysjärjestelmän lauhdutin vaatii diagnosointia seuraavista oireista:
- pakkasnesteen lämpötila nousee;
- moottori ylikuumenee;
- jäähdytysjärjestelmän paine kasvaa;
- pakkasnestettä kuluu huomattavia määriä ilman muissa osissa näkyviä vuotoja.
Syitä moottorin jäähdytysjärjestelmän lauhduttimen toimintahäiriöihin
Tärkein syy osan ulkopinnan likaantumiseen ovat tiepölyn, hyönteisten ja öljyn kertyminen sen pintaan auton käytön aikana. Tämä on erityisen runsasta kesällä.
Osan sisäpinnan tukkeutuminen johtuu huonolaatuisen jäähdytysnesteen käytöstä. Se voi johtua myös virheellisestä lauhduttimen käytöstä, erityisesti, jos käytetään tislattua vettä pakkasnesteen sijasta: tämän vuoksi, osan sisälle muodostuu lopulta paksua saostumaa ja ruostetta.
Komponentin tiiveyden menetys ja työnesteen vuodot voivat johtua vaurioituneista putkista, säiliöistä tai tiivisteistä. Komponentti voi myös muuttaa muotoaan tai siihen voi tulla onnettomuuden tai korjauksen yhteydessä käytetyn liiallisen voiman seurauksena reikä. Lisäksi tienpinnasta säleikköön osuvat kivet aiheuttavat pieniä halkeamia.
Yleisin syy jäähdyttimen ennenaikaiseen kulumiseen on osan huono laatu. Tärkein edellytys komponentin pitkäikäisyydelle on sen hyvä korroosionkestävyys. Näin siksi, että jäähdytysneste sisältää syövyttäviä osia, jotka edistävät komponentin hajoamista.
Moottorin jäähdytysjärjestelmän lauhduttimen korjaus
Usein on tarkoituksenmukaisempaa korjata lauhdutin kuin vaihtaa se uuteen. Kuitenkin laadukas korjaus edellyttää ammattikäyttöön tarkoitettuja laitteita. Näin ollen, kun huomaat ensimmäiset vuodon oireet, ota yhteyttä huoltokorjaamoon, josta löytyvä muovin hitsaustekniikka varmistaa säiliöiden tiiviyden pitkään. Joskus, osan toimintakunnon palauttamiseen riittää sen puhdistaminen: puhalla se korkeassa paineessa tai huuhtele se vedellä johon on lisätty tarkoitukseen sopivia aineita.
Moottorin jäähdytysjärjestelmän lauhduttimen vaihtaminen
Lauhduttimen vikoja ei voida aina korjata. Esimerkiksi, jos laitteen putket tukkeutuvat voimakkaista kemikaaleista, puhdistaminen on hyödytöntä. Tiivistysaineiden virheellinen käyttö voi myös johtaa koko jäähdyttimen tukkeutumiseen sen sijaan, että se korjaisi pienen paikallisen vuodon, jonka jälkeen osa on vaihdettava uuteen. Tämä olisi syytä jättää huoltokorjaamon asiantuntijoiden hoidettavaksi.