Auton Takajarrusylinteri
Takajarrusylinteri
Takajarrusylinteri: hyödyllistä tietoa
Pyörän rumpujarrukoneiston sylinteri on valurautarunko, jonka sisällä on kiinnitetty kaksi alumiinimäntää tiivisteine kumitiivisteineen. Mäntien ulkopäädyille on asennettu kiinnityskappaleita teräksestä, mitä vähentää niiden kulumista. Molemmin puolin sylinteri on varustettu kumisuojuksilla pölystä. Jarruneste virtaa sylinteriin yhdistävän putken läpi. Pyörän jarrusylinterissä on erityinen kumitulpalla suojattu pumppausventtiili, joka on tarkoitettu ilman poistamiseen auton jarrujärjestelmästä. Sylinterin runkoon on lisätty jousella pidätysrengas. Se säätää ero rummun ja jarrupalojen välys.
Kun alkaa jarrutus, sylinterin mäntä jarrunesteen paineen vaikutuksella liikkuu ja painaa jarrukengän. Sen verran miten nopeasti tapahtuu liukupalojen kulutuksen prosessi jarrutuksen aikana männän välys kasvaa ja tulee sellainen hetki, kun se siirtää puristusrengasta ylittämällä sen istutuksen voimaa. Palan päinvastaisessa liikkeessä palautusjousen voimalla pidätinrengas tulee jo uudelle paikalle, koska jousen voimaa ei riitä työnnä sen siirtämiseen takaisin. Näin tapahtuu yksi- tai kaksimäntäisiä.
Verkkokauppamme ei ole vain mahdollisuus saada tarvittavia tietoja, vaan se mahdollistaa tehdä varaosien ostoksia. Meidän verkkokauppamme tärkeimpänä etuna on ??tavaroiden iso valikoima. Täällä voit ostaa pyöräjarrusylinterin lisäksi myös pääjarrusylinteri sekä kaasuläpän anturi tai valomerkki. Verkkokauppamme toisena etuna on edullisia hintoja lyhyt toimitusaika. Toimitamme tilattu tavaraa mihin tahansa sinelle sopivaan paikkaan.
Levyjarrun sylinterin viat
- sylinterin laakereiden pintaviat;
- halkeamat männässä;
- männän tiivistekannen kuluminen;
- männän tiivistekannen vahingot;
- männän palautinjousien jäykkyys;
- männän jumiutuminen.
Levyjarrun sylinterien vikojen merkit
- polkimen vapaa liikkuvuus;
- metallin korroosio;
- jarrutusmatkan piteneminen;
- auto luisuu käännyttäessä tai jarrutettaessa;
- polkimen jäykkyys kasvaa;
- jarrupoljin jumittelee;
- jarrunesteen vuotaminen.
Levyjarrun sylinterien vikojen syyt
- korvausaukon estyminen;
- jarrunesteen puute;
- huonolaatuisten osien käyttäminen;
- viallisten osien käyttäminen;
- vettä tai muuta nestettä jarrunesteen seassa;
- komponenttien kuluminen;
- jarrunesteen väärinkäyttö;
- jarrujärjestelmän elementtien huollon laiminlyönti;
- ajoneuvon käyttösuositusten laiminlyönti;
- aggressiivinen ajotyyli;
- jarrunestettä ei ole vaihdettu ajoissa.
Diagnostiikka
Levyjarrun sylinterit tulisi tarkistaa kuukausittain. Joissakin tapauksissa visuaalinen tarkistus on tarpeeksi. Varmista kuitenkin, onko merkkejä osien rikkoutumisesta. Tämä saattaa ilmetä esimerkiksi polkimen toiminnan muuttumisena. Diagnosoi jarrujärjestelmä aina 30 000 ajokilometrin välein huoltamolla.
Levyjarrun sylinterin korjaus ja vaihto
Tämä osa voidaan korjata vain, jos tiivistekansissa ja pehmusteissa on halkeamia tai muita vahinkoja. Muistutamme, että kaikkien tämän yksikön kumiosien vaihto kannattaa suorittaa jokaisen tarkistuksen yhteydessä. Tee seuraavasti:
- poista jarruneste;
- irrota sylinteri;
- puhdista se.
Jos venttiileissä ja sylinterin laakereissa ilmeni vikoja, on tarpeen vaihtaa koko yksikkö.
Huomioi, että levyjarrun sylinterin purkaminen on melko yksinkertaista:
- pysäköi auto pienimmälle vaihteelle;
- kiinnitä eturenkaat;
- irrota rengas;
- puhdista sylinteri ja jarruletku liasta;
- ruuvaa auki mutteri, joka kiinnittää letkun ja sylinterin toisiinsa;
- irrota jarruletku sylinteristä;
- peitä letkun reikä (esimerkiksi ilmausventtiilin korkilla);
- ruuvaa auki sylinteriä kiinni pitävät pultit;
- irrota sylinteri jarrulevystä.
Tärkeää! älä unohda pumpata jarrujärjestelmää osan vaihtamisen jälkeen.