Auton Alatukivarsi
Tukivarsi
Tukivarsi: hyödyllistä tietoa
Kontrolliryhmään autossa on tarpeen liikkeen keskitason pyörän. Tämä osa on kohtisuora pituusakselia nähden ja sijaitsee sitä pitkin. On myös syytä huomata, että ei yksikään auton jousitus ole ilman tätä elementtiä. Mitä koskee nykyään levinnettä McPherson-jousitusta, niin poikkitanko sellaisessa lajissa jousitusta kiinnitetään pyörän kääntönokalla kumi- ja metallinivelten välityksellä poikkipalkille. Se yhdistyy pyörän kääntönokan kanssa pallonivelen avulla. Itse autokori sellaisena rakenteena täyttää ylävivun roolia, koska siihen on kiinnitetty vaimentimen varsi. Tämä rakenne on ihanteellinen pienille autoille, mutta muiden luokkien autoissa siitä kieltäydytään.
Jousitus kahdella poikittaisella vivulla, joilla on kääntötukia kehikolla, poikkipalkilla tai korilla. Tämä rakenne tarkoittaa vipujen ulkopäiden yhteyttä kääntävän akselitapin tain nokan kanssa. Näin ollen, jos etäisyys poikkivipujen välillä on enemmän, sitä vähemmän on vipuihin ja niiden tukiin kohdistuvaa voimaa. Tällä tavalla vähemmän osia antaa periksi voimalle ja siksi jousituksen kinematiikka on tarkempi.
Monivipujousitusta käytetään etu-ja taka-jousituksessa. Pyörien optimaalisen kinematiikan sekä parhaan vakauden ja johtavuuden saavutettavaksi käytetään neljä tai viisi vipua. Kaksi vipua tarvitaan pyörän pitämiseen, muut asettaa tarvittavaa kinematiikkaa. Tässä tapauksessa yhdistää iskunvaimennin ja jousi iskunvaimentimen varteen ei tarvitse. Myös mainitsemisen arvoisina ovat nelivetoiset henkilöautot, joiden takana käytetään pääasiassa riippumaton monivipuinen jousitus.
Jos sinulla on syntynyt tarve vaihtaa poikkitanko, niin parempi tehdä se autokorjaamossa. Samalla se on parasta etukäteen tilata tarvittavaa varaosaa verkkokaupastamme, esimerkiksi iskunvaimennin, sytytyspuola tai laippa. Tilaus verkon avulla huomattavasti säästää rahaasi ja aikaasi.
Kuinka tunnistaa erillisjousituksen tukivarren viat
Käytä tunkkia tai nostinta tarkistaaksesi osan. Irrota ensin pallonivelet ja varmista, että varsi ei putoa alas. Tämän voi tarkistaa keinuttamalla sitä vertikaalisesti. Tavallisesti varsi toimii jousen tavoin ja palaa lähtöasentoonsa. Kiinnitä huomiota myös kumimuhveihin – varren ei tulisi kääntyä rengasniitissä.
Voit huomata erillisjousituksen tukivarren olevan diagnostiikan tarpeessa seuraavista merkeistä:
- rakoja renkaiden keskiöissä;
- kuluneet renkaat;
- runko tai ratti tärisee ajon aikana;
- asiaankuulumattomia ääniä kaarroksissa ja huonolaatuisilla pinnoilla;
- moottorin tehon heikkeneminen;
- ratin kasvanut välys.
Erillisjousituksen tukivarren vikojen syyt
Kaikkein yleisin osan vika on sen vääntyminen. Vääntymisen yleisin syy on se, että ajetaan kuopista korkeissa nopeuksissa. Myös huonolaatuiset hajoavat usein.
Ajoneuvon jousituksen kumimuhvit ja pallonivelet kuluvat luonnollisesti käytössä, mikä johtaa varren kulumiseen tai täydelliseen tuhoutumiseen. Jotta tällaisilta vioilta vältytään, diagnosoi liittyvät jousituksen osat aina 50 000 ajokilometrin välein.
Jousituksen kolmiotukivarret voivat olla metalliset tai metalliseoksesta valmistetut. Teräksiset osat ovat enemmän alttiita korroosiolle ajon aikana niihin kerääntyvän veden vuoksi. Valitse metalliseoksesta valmistetut varret, jos haluat jousimekanismien kestävän pidempään.
Erillisjousituksen tukivarren vaihtaminen
Vaihtaaksesi varren itse, noudata seuraavia ohjeistuksia:
- asenna tuet, kun olet nostanut ajoneuvon tunkilla;
- irrota kiinnikemutteri;
- irrota varsi rungosta;
- irrota tanko varren pallonivelestä;
- irrota osa ja asenna uusi pallonivelen ja tangon väliin;
- käytä uusia muttereita ja pultteja uuden osan kiinnittämiseen;
- käännä alla olevia pultteja 90 Nm:n voimalla, jonka jälkeen käännä niitä takaisin 30°– 40 °;
- kiinnitä takana varren pultti runkoon kiristämällä mutteria (ei kuitenkaan kokonaan);
- nosta vartea tunkin avulla siten, että se on vaakatasossa 80 °:ssa;
- kiristä mutteri 60 Nm:n voimalla ;
- laske auto alas ja poista tunkki.