Turboahdin auto varten

Pakokaasujärjestelmä / pakokaasun poisto Varaosien: Turboahdin

Turboahdin lisää moottorille tehoa, se on hyvin tärkeä jos autolla pienin moottori. Tämä johtuu siitä, että ilma syötetään sylinteriin ja ennalta puristetaan ahtimella. Kun sylinteriin syötetään enemmän ilmaa, sitä vastaavasti enemmän syötetään polttoainetta ja vastaavasti poltossa vapauttamaan enemmän energiaa. Siis turboahtimen päätehtävä on ilman syöttö moottorin sylintereihin paineella. Turboahtimen rakenne ole kovin monimutkaista: keskipakoahdin, kaasuturbiini pyöriä, jotka on jäykästi kiinnitetty yhteiseen akseliin.

Pakoputkesta pakokaasut tulevat kaasuturbiinin kammioon ja sitten ne lähetetään turbiinin siipipyörille, mitä aiheuttaa pyörimistä akselin mukana. Kaasut lähtevät ilmakehään pakoputkesta. Kosien pyörää, joka on kiinnitetty akselille, se imee ilmaa ilmakehästä ilmanpuhdistimen läpi. Ylipaineella imuputkessa ilmaa pumpataan moottorin sylintereihin, mikä lisää niiden täyttämistä. Jos turbiinin pyörät ja ahdin on jopa hieman epätasapainossa, suuren pyörimisnopeuden takia syntyy voimakasta tärinää. Voit välttää tätä, jos tukena akselilla on keinuvan holkin tyyppinen pronssilaakeri.

Sen lisäksi älä myöskään unohda öljyn roolista tässä elementissä, joka tulee erityisen rakonauhasuodattimen läpi holkkiin. Reiän kautta öljyä johdetaan sisätilaan sen päätehtävän eli kitkapinnan voitelun suorittamiseksi. Sen jälkeen, öljy kulkee ulomman holkin uraa pitkin holkin ja rungon väliin muodostaen öljytyyny. Tällainen muodostus vaimentaa värähtelyä, joka on akselin pyörimisessä. Turboahtimen tulevan öljyn paineen valvomiseksi keskirunkoon asennetaan putkiyhteen.

Jos autossasi turboahdin tai jokin muu osa, esimerkiksi, polttoaineen tason tunnistin tai käynnistin, on rikkonut, niin ennen käyntiä autokorjaamoon on ostettava varaosa etukäteen. Jotta säästää rahaa ja aikaa, mene meidän verkkokauppaamme ja ostaa tarvittava varaosa.

Kuinka tunnistaa turboahtimen viat

Irrota ensin liitosputket ja tarkista, onko niissä voiteluainetahroja. Tarkista tämän jälkeen turboahtimen lavat ja varmista, että ne eivät ole vauroituneet. Nähdäksesi vauriot liikuta akselia aluksi aksiaalisesti ja sen jälkeen radiaalisesti. Ensimmäisessä tapauksessa enimmäinen sallittu liikkuvuusvara on 0,05 mm. Kun akselia liikutetaan ylös ja alas, sen ei tulisi osua lapoihin. Tarkistaessasi osaa varmista, että runko on kiinni ja ettei siinä ole halkeamia. Tarkempaa tarkastusta varten vie auto huoltamolle, koska tätä varten tarvitaan erityinen teline.

Turboahtimen diagnostiikan tarpeen huomaa seuraavista merkeistä:

  • komponentti pitää kovaa meteliä;
  • moottorin teho laskee;
  • polttoaineen ja voiteluaineen kulutus kasvaa;
  • väännön puute;
  • auto pysähtyy kiihdytettäessä;
  • pakokaasu on sinistä tai mustaa;
  • sähköiset laitteet eivät toimi.

Turboahtimen vikojen syitä

Turboahdin toimii moitteettomasti vain, kun kaikki moottorin, pakoputkiston ja polttoainejärjestelmän osat toimivat oikein. Komponentti saattaa muuten hajota ennenaikaisesti. Jos toimintaolosuhteita noudatetaan, turboahtimen eliniän on suunniteltu olevan 150 000 ajokilometriä bensiini- ja 250 000 dieselmoottoreissa.

Yksi yleisimmistä turboahtimen vioista on siipipyörän lapojen mekaaniset vauriot. Yleensä nämä aiheutuvat imu- tai pakoputkeen päätyneistä vieraista objekteista. Sytytystulpissa, moottorin männissä, venttiileissä ja ilmansuodattimissa saattaa olla jäänteitä hajonneista tiivisteistä, pulteista, muttereista ja muista osista, jotka on jätetty imusarjaan esimerkiksi huollon yhteydessä. Siipipyörän lavat voivat hajota pyörivän akselin vääntymisen takia, joka johtuu laakereiden kulumisesta tai hajoamisesta.

Myös öljyn puuttuminen järjestelmästä on vahingollista turboahtimen osille. Tämän aiheuttaa usein se, että polttoainesäiliö täytetään liian myöhään, öljynsyöttöletkun paine karkaa tai se on tukkeutunut, ajoneuvoa ei käytetä pitkään aikaan tai moottori käynnistetään kylmällä säällä.

Turboahtimen ylikuumeneminen johtuu yleisimmin imujärjestelmän saastuneista osista, kuten ilmansuodattimista, huonolaatuisen polttoaineen käytöstä, liitosputkien löysyydestä tai sopimattomien komponenttien asentamisesta. Tämä saattaa johtaa roottorin ja akselin hajoamiseen sekä laakereiden syöpymiseen.

Turboahtimen vaihtaminen

Jos komponenttia ei pystytä korjaamaan, se tulee vaihtaa. Tehdäksesi sen noudata seuraavia suosituksia:

  1. Vaihda ilman- ja öljynsuodattimet ja moottoriöljy.
  2. Irrota kaikki umpinaiset suojukset uudesta komponentista, joka asennetaan vanhan tilalle.
  3. Puhdista kaikki turboahtimeen yhdistetyt putkistot.
  4. Käytä uusia, korkealaatuisia tiivisteitä.
  5. Noudata kaikkia teknisissä dokumenteissa ilmoitettuja suosituksia ja vaatimuksia.

Kun turboahdin on asennettu, käynnistä moottori ja tarkista liitosten tiiviys. Muistutamme, että moottorin tulee olla tyhjäkäynnillä ensimmäiset 2-5 minuuttia.

Suosittuja Turboahdin valmistajia
Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä MOTAIR valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä SCHLÜTTER TURBOLADER valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä MEAT & DORIA valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä TURBORAIL valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä DELPHI valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä MAGNETI MARELLI valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä NISSENS valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä BU valmistaja
Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä LUCAS valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä GARRETT valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä ALANKO valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä STARK valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä JP GROUP valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä TURBO MOTOR valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä MAHLE ORIGINAL valmistaja Turboahdin alkuperäisessä laadussa merkiltä BTS TURBO valmistaja
Laadukkaita varaosat: Turboahdin autollesi
Tuotekoodi: 900-00012-000
Hankkia TURBORAIL Ahdin 900-00012-000 auto varten edulliseen hintaan 310,72 €
-15%
310,72 €
365,55 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Ahdin | TURBORAIL 900-00012-000
Tuotekuvaus
  • Ahtotapa: Pakokaasuahdin
  • Paino [g]: 4390
varastossa Тiedot
Tuotekoodi: 900-00032-000
Hankkia TURBORAIL Ahdin 900-00032-000 auto varten edulliseen hintaan 449,96 €
-15%
449,96 €
529,36 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Ahdin | TURBORAIL 900-00032-000
Tuotekuvaus
  • Ahtotapa: Pakokaasuahdin
  • Paino [g]: 6610
varastossa Тiedot
Hankkia MEAT & DORIA Siipipyörä-runkoyksikkö, ahdin 60418 auto varten edulliseen hintaan 142,71 €
-22%
142,71 €
182,96 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Siipipyörä-runkoyksikkö, ahdin | MEAT & DORIA 60418
Tuotekuvaus
  • OE-numerolle: 5439-970-0029
varastossa Тiedot
Hankkia TURBORAIL Siipipyörä-runkoyksikkö, ahdin 300-00008-500 auto varten edulliseen hintaan 148,76 €
-22%
148,76 €
190,72 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Siipipyörä-runkoyksikkö, ahdin | TURBORAIL 300-00008-500
Tuotekuvaus
  • Ahtotapa: Pakokaasuahdin
  • Paino [g]: 770
varastossa Тiedot
Tuotekoodi: HRX106
Hankkia DELPHI Ahdin HRX106 auto varten edulliseen hintaan 427,24 €
-15%
427,24 €
502,64 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Ahdin | DELPHI HRX106
Tuotekuvaus
  • Valmistaja rajaus: GARRETT
  • Käyttö: Pneumaattinen
  • Vaihto-osa:
  • Ahtotapa: Turbo
  • Lisätarvike/lisätieto: Tiivisteillä
  • Vaihtoehtoinen korjaussarja: HNC101
varastossa Тiedot
Tuotekoodi: 765261-9008S
Hankkia GARRETT Ahdin 765261-9008S auto varten edulliseen hintaan 604,72 €
-15%
604,72 €
711,44 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Ahdin | GARRETT 765261-9008S
Tuotekuvaus
  • Pakokaasunormi: Euro 4
  • Ahtotapa: Pakokaasuahdin
varastossa Тiedot
Hankkia MEAT & DORIA Siipipyörä-runkoyksikkö, ahdin 60035 auto varten edulliseen hintaan 133,57 €
-22%
133,57 €
171,24 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Siipipyörä-runkoyksikkö, ahdin | MEAT & DORIA 60035
Tuotekuvaus
  • OE-numerolle: 724930
varastossa Тiedot
Tuotekoodi: 900-00030-000
Hankkia TURBORAIL Ahdin 900-00030-000 auto varten edulliseen hintaan 454,96 €
-15%
454,96 €
535,25 €
sis. Alv 24%, Toimitus
x Ahdin | TURBORAIL 900-00030-000
Tuotekuvaus
  • Ahtotapa: Pakokaasuahdin
  • Paino [g]: 6650
varastossa Тiedot
  • Ota yhteyttä
  • Toimitusehdot
  • Tietosuojakäytäntö
  • Yhtiömme
  • Maksu
  • Toimitus
  • Tilauksen peruuttaminen
  • Vaihto