Auton Vauhtipyörä
Kaksoismassavauhtipyörä
Kaksoismassavauhtipyörä: hyödyllistä tietoa
Vauhtipyörä on massiivinen pyöreä osa, joka on asennettu auton käyttöakselille ja tarkoitettu sen liikkeen yhdenmukaistamiseen. Vauhtipyörä on hyvin samanlainen kuin pyörä raskaine vanteineen, ja se on kytketty napaan suorilla neuloilla tai kiinteällä levyllä. Usein vauhtipyörä toimi samoin kuten kytkimen levy tai hihnapyörä. Vauhtipyörän paino ja koko määritelevät toleranssilla arvioidusta nopeudesta ja energiasta, jonka sen on palautettava autolle määrätyllä ajalla.
Vauhdin kerääntyvä energia on verrannollinen osan massalle ja nopeuden neliölle. Johtuen siitä, että nopeus tulee suurempi jos massa etääntyy pyörimisakselilta, niin vauhtipyörälle annetaan tavallisesti pyörän raskaine vanteineen muoto. Energia siirtyy autolle primäärimoottorilla. Pienemmällä kuormituksella osa energiasta kuluu hyödylliseen työhön ja loppuja kertyy vauhtipyörä, joka puolestaan ??kiihdyttää nopeutta, joka ylittää keskimääräistä arvoa. Moottorin tämän vaiheen alueella, jolloin se tarvitsee paljon energiaa, vauhtipyörä hidastuu asteittain ja jo tallennettu kineettinen energia siirtyy moottorille. Tämä mahdollistaa käyttää pienemmän kapasiteetin käyttö. On olemassa erilaisia vauhtipyörien rakenteita: yhtenäinen, kahden massan vauhtipyörä, kevyt
Kun moottori toimii eri nopeuksilla, kampiakseliin kohdistuu vääntövärähtelyjä. Moottorissa käytetään vääntömomenttien vaimentimia. Eräs tällainen laite on erityisen muodon vauhtipyörä eli kaksimassainen vauhtipyörä. Sen etuna on melun eristäminen, tärinänvaimennus, tahdistajien kulumisen vähentäminen, helppo vaihteensiirto, voimansiirron ylikuormitussujaus ja lopuksi polttoaineen säästö. Kevyt vauhtipyörä käytetään moottorin tunungissa. Jos siirtää vauhtipyörän massa levyn reunoille, voi vähentää sen painoa 1,5 kiloksi ja tällä vähentää hitausmomentin. Kevyen vauhtipyörän avulla moottori saavuttaa nopeasti maksiminopeutta sekä lisää tehoa jopa viideksi prosentiksi. Osta vauhtipyörä autollesi kohtuulliseen hintaan meidän verkkokaupastamme. Tarjoamme myös laajan valikoiman tuotteita: sylinterikannen pultteja, laakereita, vaimentimen varren laakereita, polttoainesäiliöitä yms.
Kuinka tunnistaa vauhtipyörän viat
Osan kunnon tarkistaminen tulee aloittaa pintapuolisella tarkastuksella. Aloita käynnistämällä moottori ja kuuntelemalla sen ääniä. Jos vaihteen ollessa vapaalla kuuluu kolahduksia tai tunnet tärinää kierroksia lisätessä maksimiin, vauhtipyörä saattaa olla viallinen.
Perinpohjaisempaa tarkastusta varten sinun tulee irroittaa osa ja tutkia sen pinta. Usein siitä löytyy erivärisiä jälkiä, jotka ovat merkki vauhtipyörän ylikuumenemisesta. On erittäin tärkeää että näiden kohtien sijainti arvioidaan. Moniväriset jäljet ja tummuneet alueet osan kitkapinnalla kertovat pikaisesta ylikuumenemisesta, mutta eivät ole merkki vauhtipyörän vioittumisesta. Mutta jos tarkastuksen aikana ilmenee sinertäviä alueita osan ulko-reunalla, asennusniittien alueella, tai värin muutoksia sivuilla ja takana, tai huomaat osan pinnalla halkeamia,naarmuja tai voiteluaineen jäämiä, osa tulee vaihtaa.
Vauhtipyörän tarkistaminen vaatii erityislaitteita, joiden avulla maksimi vääntökulma, ja vauhtipyörän aksiaalinen ja radiaalin väli tarkistetaan.
Myös seuraavat ovat merkkejä vauhtipyörän vioista:
- kirskuvat äänet tyhjäkäynnin aikana, jotka katoavat kytkinpoljinta painaessa;
- vaihteistosta käynnistyksen aikana kuuluvat kolahdukset;
- kiihdyttäessä ilmenevä tärinä, etenkin toisella ja kolmannella vaihteella, sekä moottoria sammuttaessa;
- auto nykii kun ylivaihde kytketään päälle.
Vauhtipyörän vikojen aiheuttajia
Monet vauhtipyörän vioista johtuvat ylikuumenemisesta. Jatkuva toiminta runsaalla kuormituksella johtaa separaattorien ja vaimentimen jousien rikkoutumiseen, sekä osan työpinnan halkeiluun. Lisäksi, korkeita lämpötila-nousuja voi saada voiteluaineen palamaan tai kiehumaan kotelon sisällä, joka yleensä johtaa sen tukkiutumiseen, ja aksiaalilaakerin tuhoutumiseen.
Vauhtipyörän ylikuumeneminen voi johtua moottorin epävakaasta toiminnasta, kytkimen toimintahäiriöistä, polttaaine- ja käynnistysjärjestelmien vioista, sekä kuluttavasta ajotyylistä.
Usein osa rikkoutuu auton käyttösuositusten noudattamisen seurauksena. Esim. alhaisilla kierroksilla ajaminen, nopeat vaihteiden vaihdot, kytkinpolkimen vapauttaminen ja ylivaihteella liikkee lähtö lisäävät runsaasti vauhtipyörään kohdistuvaa mekaanista rasitusta, joka saa vaimennusjouset rikkoutumaan, aksiaalilaakerit ja separaattorit vaurioitumaan, ja joskus jopa osan kotelon kulumaan. Myös moottorin epäpätevä tuunaaminen tehon lisäämiseksi voi aiheuttaa samanlaisia seuraamuksia.
Vauhtipyörän vaihtaminen
Tupla-masss vauhtipyörän vaihtaminen on suositeltavaa toteuttaa aina kytkimen vaihtamisen yhteydessä, keskimäärin aina 180,000 km välein Mutta jos noudatat käyttöohjeita, osan käyttöikä voi olla huomattavasti pidempi. Yksimassaisilla vauhtipyörillä on vieläkin pidempi käyttöikä.
Osien vaihtaminen on monimutkainen, vaativa, ja aikaa vievä toimenpide. Lisäksi se edellyttää myös erityislaitteita, ja osan säätämistä asentamisen jälkeen. Tästä syystä vauhtipyörän vaihtaminen on parasta jättää korjaamoiden ammattilaisille.