
Auton Vesipumppu + jakohihnasarja
Vesipumppu + jakohihnasarja auto
Jakohihna ja vesipumppu: hyödyllistä tietoa
Sellaista osaa kuten vesipumppua pidetään automoottorin koko jäähdytysjärjestelmän erottomana osana, koska se on tarkoitettu jäähdytysnesteen jatkuvan kierron pitämiseksi. Vesipumppu on sylinteriyksikön etuosassa. Vesipumpun järjestelmä koostuu viidestä elementistä: pumpun rungosta, akselista laakeroineen, jolle on asennettu siipipyörä, hammashihnapyörä (hihnapyörän napa) ja sokkelotiivisteestä. Vesipumpulla on suojapinnoite korroosiota vastaan.
Erityisesti suunnittelut siipipyörät, huippulaatuinen laakeri, se epäilemättä pidentää valmisteen elinaikaa monin kerroin. Vesipumppuja varustetaan tiivisteinä sen asentamiseksi moottorin päälle, erityisesti kehitetyt tiivisteet luovat pumpun liikkuvien osien vähimmäistä kitkaa ja samanaikaisesti estävät jäähdytysnesteen vuotoja. Pumpun rungolla on tulo- ja lähtöreikä, joiden lisäksi on vielä vastaanottoreikä lämmittimen letkulle.
Pumpun etuosalla on laippa, jossa kaksirivisellä laakerilla on asennettu pumpun akseli sen päälle kiinnittyne siipipyörineen. Jäähdytysnesteen vuodon ehkäisemiseksi välittömästi pumpun rungolla siipipyörän navan vierellä on lisäksi asennettu tiiviste. Sen yhteydessä, että vesi jatkuvasti pääsee laakereihin, ne hyvin nopeasti menevät rikki. Juuri nesteen poistamiseksi rungossa on tehty tyhjennysreikiä.
Jos tarvitset vesipumppu, niin tarjoamme sitä meidän verkkokaupassamme. Tulet varmaksi vesipumpun korroosion vastaisesta kyvystä ja sen pitkästä elonajasta. Myös meidän verkkokaupassamme on edullisia hintoja kaikkiin varaosiin: jousen voiman säädin, polttoainesäiliö tao vauhtipyörä.
Vesipumpun viat
- jäähdytysnesteen vuotaminen;
- laakereiden kuluminen;
- siipipyörän vahingoittuminen;
- jakohihnan kuluminen.
Vesipumpun vikojen merkit
- moottorin lämpötilan kasvu;
- rako pumpun väkipyörässä;
- laakerit pitävät meteliä moottorin ollessa käynnissä;
- vesipumpun kohina;
- jatkuva voiteluaineen ja jäähdytysnesteen haju moottoritilassa;
- jäähdytysnesteen liikkumisen hidastuminen.
Vesipumpun vikojen syyt
- siipipyörä on asennettu väärin;
- moottorin jatkuva päällä pitäminen;
- auton käyttö epätasaisilla alueilla, liikenneruuhkissa tai äärimmäisissä ilmasto-olosuhteissa;
- huonolaatuisen jäähdytysnesteen käyttö;
- järjestelmän paineen purkautuminen.
Diagnostiikka
Kun auton liikkuessa ilmenee, että lämpömittari näyttää normaalia korkeampia arvoja, on tarpeen säätää auton lämmitin täydelle teholle. Vähän ajan päästä pysäytä auto, sammuta moottori ja koske radiaattoriin. Jos se on lämmin, on vesipumpussa vikaa. Jos jakohihna lämpenee, on vika siinä.
Toinen yksinkertainen tapa tarkistaa vesipumpun kunto on seuraavanlainen. Moottori tulee käynnistää antamatta sille rasitetta, jonka jälkeen tulee puristaa lämmönsiirtimen yläputkea lyhyen aikaa. Jos tunnet jäähdytysnesteen liikehdinnän, toimii pumppu normaalisti.
Helpoin tapa visuaaliselle diagnosoinnille suorittaa se pysäköityyn autoon. Märät alueet tiellä tarkoittavat sitä, että pumppu on rikki. Jos nämä alueet ovat vihreitä, se on jäähdytysnestettä.
Vesipumpun korjaaminen ja vaihto
Vesipumpun elinikä on noin 90 000 ajokilometriä. Vaihtaaksesi sen, noudata seuraavia vaiheita:
- poista vanha jäähdytysneste ;
- irrota polttoaineen jakohihna;
- löysää kaikki mutterit, jotka kiinnittävät pumpun moottoriblokkiin;
- irrota pumppu.
On parempi jättää monimutkaisemmat korjaustoimenpiteet viallisen osan vaihtamisen lisäksi huoltamon asiantuntijoiden tehtäväksi.